Motorsåg och handhållet

Log wizard

24 inlägg 18587 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Log wizard

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233105 Någon som använder/använt logwizard? Funderar på den för att barka en massa helstock för brobyggen och timring.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Log wizard

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233106 På filmen ser det ut som att barkning inte går särskilt mycket fortare än med en vanlig barkspade, så om man bara skall göra det så lönar det sig nog inte att köpa den. Däremot verkar ju fräsfunktionen fungera hyfsat bra.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233133 Det var ju bra att veta, har aldrig jobbat med barkspade. Gäller det för både tall och gran? Oavsett årstid för fällning eller finns det något "bäst" även där?

Tänkte också att den fräsen verkar bra om man ska lägga ihop stockar mot varandra för broar eller enklare vindskydd. Fast man kommer långt med yxa också förstås.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Log wizard

JensSkoog  
#233140 Å jobba med barkspade er et fasans slit før armerna och før magen! Vinterbarking er versta skogsjobbet du kan ha. Inget problem å holde sig varm da.
Tittade på Log W och fick se den i bruk, men den er dyr, och det skulle bli som en leksak før mig som inte har det stora behovet. Han som viste den fram lager timmerhus, och hade stor nytta av den, men mestadelen av jobbet med å gøra klar timmeret gjorde han med en stor el-hyvel. LW.n brukade han til å ta bort bark och rena stokken så hyvelen fick ren ved.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233187 En barkspade fungerar bättre ju senare på våren du fäller men det viktigaste är att barka så fort som möjligt efter fällning så att timret inte hinner torka. Alternativt att man väntar till sommaren så att gran- och tallbarken börjar få ett brunt pulver mellan bark och splintveden och nästan släpper av sig själv. Nackdelen med det senare är man kan börja få blåträ i splintveden, vilket inte spelar någon roll för vanlig ved men är ju lite sämre om man vill såga upp virket.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233217 Köp en barkspade från Skogma för 400:- kör på och skaffa bättre grejer sen
om du skulle känna så. Fast det tror jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

JensSkoog  
#233223 För i tiden skulle timmer huggas på vintern och barken måtte bort - alldeles inn till ved. Annars blev det kvalitetsbrist. Lyckligtvis var jag inte med om det i stor grad, för da hade jag nog inte varit så glad i skogsarbete idag. Det må brumma lite för å va sköy!

Avatar Fallback

Re: Log wizard

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270900 Tar upp tråden... nån som har eller testat den nu? Har tagit åt mej att såga halvklovor till ett tak, dessa skall barkas å hyvlas.... frågan är om det funkar bra? Inte allt för mkt pengar, alternativet är att handbarka åmsen ta elhyveln... som sagt nån som prövat?

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464977 Gammal tråd men jag lyfter dem igen. Jag har käpt en såndär i våras. Inte för bark ing, där kör jag med barkspaden och det går väldigt bra. Men tänkt för fräsning som sagt, för att bygga saker. Men är intresserad om andra har den och hur du använder den då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Log wizard

k_h  
#464992
Uvskogen skrev:Gammal tråd men jag lyfter dem igen. Jag har käpt en såndär i våras. Inte för bark ing, där kör jag med barkspaden och det går väldigt bra. Men tänkt för fräsning som sagt, för att bygga saker. Men är intresserad om andra har den och hur du använder den då?

Är det en sådan som han med Cowboykåken på tv använder?

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464995 Vet inte, har inte sett det programmet, men den här är det:

http://www.logosol.se/store/barkfras-lo ... _display=1

   TS
Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Peteflamingstar  
#465025 Ser ut att vara något liknande som i nämnda teveprogram.

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Skogsnutte  
#465917 Jag barkar och grovfräser utan på timmerblocken när dom sitter uppspänd i sågverket, då äre bara att lägga blocken på tork å när det ska timras så hyvlar jag till ytan med vanlig elhyvel...

Barkar även åsarna jag använder till dom stommar jag har gjort med logwizard....

Funkar kanon... Gäller att komma ihåg att fylla olja i sågen bara det går fort att köra en kedja åt helskotta :-D

Va har ni för längd på svärdet?

Jag tänker om det går att få den närmare sågen för lite bättre balans....

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Peteflamingstar  
#465978 Men alltså, Logosol ska ha tvåoåtta för hyveln... :shock: Beställ den i länken istället, typ halva priset.

http://www.treestuff.com/store/catalog.asp?category_id=2098&item=16922

Användarvisningsbild

Re: Log wizard

Skogsnutte  
#465981
Peteflamingstar skrev:Men alltså, Logosol ska ha tvåoåtta för hyveln... :shock: Beställ den i länken istället, typ halva priset.

http://www.treestuff.com/store/catalog.asp?category_id=2098&item=16922

Hos logosol kan du väl köpa den för billigare utan svärd och kedja?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).