Sågtimmer

Aptera manuellt vs skördardator?

47 inlägg 51924 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

machonisti  
#233016
Skogsola skrev:Hemsågning av tvivelaktigt timmer är optimalt om man har möjlighet. Att släppa mätbart timmer i massaveden bara för att vara säker på att inte få något vrakat är inte bra. Beroende givetvis på vad man har för massavedspris.

Sist jag högg stock avverkade jag ett mindre område ca 0,8 ha manuellt. Allt tvivelaktigt märke jag med röd spraymåla i en särskild hög för mej.
Fick några vrak beroende på undermått, eget fel eftersom måttbandet inte var kalibrerat.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

kallen  
#233019
machonisti skrev:
Skogsola skrev:Hemsågning av tvivelaktigt timmer är optimalt om man har möjlighet. Att släppa mätbart timmer i massaveden bara för att vara säker på att inte få något vrakat är inte bra. Beroende givetvis på vad man har för massavedspris.

Sist jag högg stock avverkade jag ett mindre område ca 0,8 ha manuellt. Allt tvivelaktigt märke jag med röd spraymåla i en särskild hög för mej.
Fick några vrak beroende på undermått, eget fel eftersom måttbandet inte var kalibrerat.


Även lätt att få undermått på grova stockar om kedjan drar lite snett. Så det lönar sig säkert att ta i lite på övermåtten.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233021
kallen skrev:
lfq skrev:Att 4 av 306 vrakas kan man väl leva med, men min undran är egentligen hur många av de 254 i klass 2-3 som kunde apterats till klass 1.


Klass två kan aldrig apteras till klass 1. Klass 1 måste vara rotstock och inte så ofta rotstock på tall har två tydliga grenvarv eller råkvist som krävs för klass 2.
men visst några av klass 3 borde kanske vara klass 1 men är säkert kvistantalet eller kviststorlek som gör att det blivit klass 3.


Det absolut vanligaste apteringsfelet. Stocken dras schablonmässigt ut till en lång klass 3 när det kunde gått att göra en kort klass1.

Användarvisningsbild

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

machonisti  
#233039
kallen skrev:
machonisti skrev:
Skogsola skrev:Hemsågning av tvivelaktigt timmer är optimalt om man har möjlighet. Att släppa mätbart timmer i massaveden bara för att vara säker på att inte få något vrakat är inte bra. Beroende givetvis på vad man har för massavedspris.

Sist jag högg stock avverkade jag ett mindre område ca 0,8 ha manuellt. Allt tvivelaktigt märke jag med röd spraymåla i en särskild hög för mej.
Fick några vrak beroende på undermått, eget fel eftersom måttbandet inte var kalibrerat.


Även lätt att få undermått på grova stockar om kedjan drar lite snett. Så det lönar sig säkert att ta i lite på övermåtten.

Håller med, men fattas 4 cm av måttbandet pga föregående vinters klanteri (avsågat måttband) blir några cm övermått snabbt undermått. Högg en dag men på kvällen kom jag på att kontrollmäta. Följande dag rättades misstagen till men några slank igenom givetvis. Sedan är det nog så att långkrökta stammar gärna apteras till långt vrak istället för kort klass 1 som skogsola lyfter.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233051
kallen skrev:Även lätt att få undermått på grova stockar om kedjan drar lite snett. Så det lönar sig säkert att ta i lite på övermåtten.
Vid tvist om längd är det längd mellan ändcentrum som gäller.
- Praktiskt är det mätning av längd från första av de oftast två fotocellerna som släcks till sista tänds.
Följaktligen borde längden hämtas från den något längre halvan av ändytorna.
Snedkap skall vara riktigt snett om de skall stjälpa längden om mins 3 cm används med omsorg.

- Varje cm onödigt övermål är drygt 1 kr/m3 på hela avverkningen.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233052
kallen skrev:
lfq skrev:Att 4 av 306 vrakas kan man väl leva med, men min undran är egentligen hur många av de 254 i klass 2-3 som kunde apterats till klass 1.


Klass två kan aldrig apteras till klass 1. Klass 1 måste vara rotstock och inte så ofta rotstock på tall har två tydliga grenvarv eller råkvist som krävs för klass 2.
men visst några av klass 3 borde kanske vara klass 1 men är säkert kvistantalet eller kviststorlek som gör att det blivit klass 3.
Klassning av timmer och mätningsbestämmelser är viktiga. Här finns en länk till väsentligheter
http://ny.sdc.se/admin/PDF/pdffiler_VMU ... 201-07.pdf

- Huvudparten av detta bör en förare klara för att vara tillräckligt värdefull för skogsägaren.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#233086 Om man hittar såna här saker samt lite för höga stubbar här och var så kanske man är med och tävlar om lönsamheten även när man hugger manuellt.
Stubbhöjden vill man ju gärna ha ända nere mot mossan, och rotbenen ansar man gärna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#233669 Går det bra att få ut stocklistor från inmätningen så man kan följa upp sitt eget arbete när man skickar leveransvirke?
Hugger man själv har man ju hyfsad koll på tveksamma fall, men man behöver ett facit känns det som.
Även längdövermål skulle det vara bra att se?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233680
Tosca skrev:Går det bra att få ut stocklistor från inmätningen så man kan följa upp sitt eget arbete när man skickar leveransvirke?
Hugger man själv har man ju hyfsad koll på tveksamma fall, men man behöver ett facit känns det som.
Även längdövermål skulle det vara bra att se?
Känner viss tveksamhet till vad du syftar på.
Mätsedlar efter inmätning av leveransvirke är väl alltid normalt?
- Får du inte detta normalt?
- Om du inte får mätsedlar undrar jag vem som köper virket?

Förmedla först svar på detta så kanske mer kan förklaras.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

frågande och vetande  
#233687 Slänga en tanke på att inmätningen på timmer oftast räknas med matrisfub.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#233694 Mätsedlar får vi från VMF, på dem står det levererat antal, volym samt vrakad volym har jag för mig.
Det jag vill ha är en lista där varje stock är uppräknad, längd, övermål samt ev felaktigheter.
Hoppas det svarar på din fråga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233711
Tosca skrev:Mätsedlar får vi från VMF, på dem står det levererat antal, volym samt vrakad volym har jag för mig.
Det jag vill ha är en lista där varje stock är uppräknad, längd, övermål samt ev felaktigheter.
Hoppas det svarar på din fråga.
Nuvarande mätsedelsrutin är uppdelad i två blad.
Den du syftar på är "summeringssidan". Det finns även en bitnota om virket mätts bitvis.
Den går att beställa från köparen eller med lite bestyr via SDC.
Köparen kan också ta fram den från VIOL-systemet, då även varje längd och diameter kan redovisas.
Bifogar en sida med bitnota där analys gjorts på dålig aptering efter Södraavverkning.
Förklaringar:
93 bitar har blivit för klena. Betalas med uppsamlingspris knappt 100 kr/m3.
18 bitar har blivit för grova genom felaptering eller felsortering. Osäker prisförlust.
2 58:or som inte skulle finnas finns. Indikerar dålig längdmätning.
48.1 dm i medellängd vilket är förödande på detta sortiment. Test visar ca 30 kr/m3 i förlust p.g.a. denna fuskfubsbetalning.
Inringade vrak är inte bra eftersom köparen inte betalade något för vrak.

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#233746 Då är det VIOL jag vill ha tror jag, här i Mälardalen har vi inte matrisfub vad jag vet utan timret betalas i toppmätt.
Kan man härleda vraken till en enskild stock i VIOL också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233749
Tosca skrev:Då är det VIOL jag vill ha tror jag, här i Mälardalen har vi inte matrisfub vad jag vet utan timret betalas i toppmätt.
Detta är klart bättre än matrisfub/fuskfub. Mig veterligt tillämpar Mellanskog toppmätning för det mesta. Berätta!
Tosca skrev:Kan man härleda vraken till en enskild stock i VIOL också?
Ja om uppgifterna beställs per kvalitet.
Avväg vad du vill begära, eftersom det är vissa inställningar vid hämtningen. I och för sig inga orimliga saker, men ofta är inköparna ovana vid denna inställning/service.
Men detta är ett bra sätt att bygga upp öppenhet mellan köpare och säljare.
Viktigast är dock insyn i aptering och för all del även mätning. (Den sista håller på att bli alltmer snabb uppskattning.)

Avatar Fallback

Re: Aptera manuellt vs skördardator?

Tosca  
#233752 Jo, det är Mellanskog vi levererar till, även om priset inte är det bästa när man jämför dem mot andra aktörers. Det är möjligt att avsaknaden av egna pappersbruk medverkar till detta.

Det låter som om jag ska prata med någon på VMF först, som kanske är bättre insatt i Viol än inköparen är. Då kan jag få en bättre uppfattning om vad jag vill ha.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).