Skogsnyheter

Allemansrätten och näringsverksamhet

231 inlägg 129812 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231538 En tydlig tendens i dag är att markägare och jord- och skogsbrukare inte betraktas som företagare av vissa, förutom skatteverket som bestämt hävdar att vi är näringsidkare tillika företagare.
Vi markägare och jord- och skogsbrukare hindras och får inte driva vår verksamhet med företagsmässiga principer som grund.
Bland privatpersoner och näringsidkare i andra gruppen som driver sina verksamheter under företagsmässiga villkor anses att markägare tillika näringsidkare inte ska ta betalt för sina råmaterial, produkter och tjänster i form av nyttjande.
Te x Bär-företagarna, svamp-företagarna turism och upplevelseföretagarna mm försöker ockupera markägarnas marker och förvärva råvarorna gratis till sina verksamheter.

Skrämmande...


:D :D :D

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231593 Jo, det är skrämmande, särskilt som vi förväntar oss att utan ersättning avstå skogsbruk på 20% av vår produktiva skogsmark, samt lämna en massa evighetsträd som bara sänker tillväxten i nästa trädgeneration. Lätt att leka med andras pengar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231594 Kommuner laddar inför bärsäsongen http://www.dn.se/ekonomi/kommuner-ladda ... rsasongen/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231830 Markägare sätter stopp för bärplockare http://www.atl.nu/skog/mark-gare-s-tter ... -rplockare
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232640 LRF hjälper markägare att avhysa plockare http://www.atl.nu/skog/lrf-vill-hj-lpa- ... -pilotfall

Bärbranschen har mycket att svara på http://www.atl.nu/ledare/b-rbranschen-h ... tt-svara-p
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

anersimyra  
#232645 Alla företag som använder annans mark för att tjäna pengar ska naturligtvis betala för sig, ett arrende baserat på antal kilon plockade bär är ju ingen svårighet att ordna, vi for ju för helvete till månen för snart FEMTIO år sedan !! En burk sylt som egentligen kan betraktas som en lyxvara, kan för min del kosta dubbla pengen.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232731 Helt rätt! Så var det ofta för 70 år sedan. Då var det inte ovanligt att markägaren skulle ha 20-30% av den plockade bärskörden på sin mark.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Nolltax AB  
#232741 Tänkte till i frågan. Vi byter ut råvaran.
Bryta levande kvist ingår ej i allemansrätten.
Repa lite gräs däremot. Eller låta ridhästen mumsa grönt en stund.
Det känns som att det ingår. Tror jag i vart fall....
Var dra gränsen i så fall..?
Ponera: jag har 30 hektar vall säger vi.
Grannbonden skickar ut 15 polacker med lie å skördar hela alltet.
Åberopar allemansrätt å säljer höt för en massa peng.....
En liten peng till polack å lång näsa till jag.....

Utopi kan tyckas men vad säger lagen?

Odlad mark, säger lagen? Byt ut vall till ej inhängnad beteshage. Vad säger lagen då?
Eller dikeskant. Jag har ett krondike, det är ett par kilometer långt.
Är det ok att grannen slår hö längs diket?
Jag slapp så för mig vore det helt ok, men åberopa allemansrätt? Det är frågan....

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232745 Frågar du mig, så är det inte OK enligt allemansrätten. Det kan ju skada uppväxande sly, som du tänkt flisa om 5-10 år...

Problemet med allemansrätt och lag är ju att allemansrätten inte är definierad i lagen. Så det är ju ordningsmaktens och domstolarnas tolkning som avgör. Fast då har nog polackerna försvunnit för länge sedan... 😈
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Nolltax AB  
#232748 Vi kör ett varv till.
Jag har ett krondike, det är ett par kilometer långt.
Den här gången kryllar det av hallonbuskar längs hela dikets längd.
Den däringa sorten med stora saftiga bär.
På vissa sträckor gula hallon till å med!
Vem vet, jag kanske till å med planterat hela alltet för egen peng....
Vad säger lagen nu?
Dikeskant, inte odlad mark.

Utopi, visst. Jag har ett långt krondike å det växer hejvilt å grannen får gärna slå.
Tyvärr har jag inga hallon....

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232750
Niking skrev:LRF hjälper markägare att avhysa plockare http://www.atl.nu/skog/lrf-vill-hj-lpa- ... -pilotfall

Bärbranschen har mycket att svara på http://www.atl.nu/ledare/b-rbranschen-h ... tt-svara-p
/Niklas


Fast tydligen för dyrt för LRF denna gång http://www.atl.nu/skog/f-r-dyrt-f-r-lrf ... -mark-gare 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232780
Sweden-viking skrev:En tydlig tendens i dag är att markägare och jord- och skogsbrukare inte betraktas som företagare av vissa, förutom skatteverket som bestämt hävdar att vi är näringsidkare tillika företagare.


Skrämmande...


:D :D :D


Och TELEFONFÖRSÄLJARE ! 8-}

Ja jag vet att det är lite OT... men kunde inte hålla mig :oops:

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232847 Äganderätten är grundläggande för vårt rättssystem, ja hela vårt samhälle, och den är
dessutom skyddad av FN:s deklaration för mänskliga rättigheter.
Sverige har ännu inte anpassat äganderättens innebörd enligt EU.
Europakonventionen innehåller en regel som skyddar ägaren mot alla former av intrång i det allmännas intresse vare sig det är fråga om allmänna aktiviteter eller begränsningar i vad ägaren får företa sig.

Vissa inskränkningar får markägare finna sig i, och vi Svenska gör det också mycket idag. Det handlar om allmänna intressen som vägar och elnät, men också den privata allemansrätten. Det är områden där ingreppen tjänar hela vårat samhälle.

I fråga om kommersiellt nyttjande förväntas dock ägaren avstå sin rätt till egendomens förtjänster till någon annan helt utan ersättning. Detta är helt uppåt väggarna fel att vi näringsidkare fråntas våra ekonomiska tillgångar och intressen.

Det är både orimligt och stötande.
Den som har råd att sända ut yrkesmässiga bärplockare och gratis plocka ihop sin råvara i skogen har också råd att skaffa tillstånd och betala markägarna för intrånget nedskräpningar och för verksamheten.

Därför är det viktigt att gränserna för det kommersiella nyttjandet av allemansrätten uttryckligen regleras i lag.
Det bör dessutom ske på ett sätt som respekterar äganderättens ställning i vårt samhälle.

Sverige är en rättsstat där fastighetsägarna skall ha rättmätig beslutanderätt över att disponera sin egen mark.
Så är inte situationen i dag och därför behövs en ny och dimension för allemansrätten.
Där kommersiellt användande av annans mark skall vara reglerat i avtal med markägaren. Observera att privata marker är markägarens privata egendom.
Vi skogs och markägare kommer inte att gå med på att vi blir fråntagen bestämmanderätten över vår mark.
Det är respektlöst och mycket tråkigt att politiker och myndigheter inte förstår att vi har rätt till det.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232991 Rivaliserande bärplockargäng, blåbärsklanen mot lingonklanen...i storslagsmål.

– De har slagit varandra med påkar, kört på varandras bilar och även kört på varandra med bil, rapporterade Gävledalas Anders Fall från platsen.

Även knivar användes vid slagsmålet och på eftermiddagen meddelade polisen att två personer har gripits. Brottsrubriceringen är försök till dråp, alternativt grov misshandel och vållande till kroppsskada.

De knivar och påkar som användes i slagsmålet har tagits i beslag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gav ... tva-gripna

Flera barn på platsen

Mitt i slagsmålskaoset ska flera barn ha befunnit sig och löpt stor risk att bli träffad av de många stenar som kastades. Efter bråket fördes sex personer till Gävle sjukhus. Enligt Landstinget ska deras skador vara lindriga.

Två bärplockarläger, blåbärsklanen mot lingonklanen...som rök ihop

Enligt uppgift är det två rivaliserande bärplockargäng från olika klaner som drabbat samman i strid om revir, ett beteende vi känner igen från de kriminella gängen. 50-60 personer uppges ha varit inblandade i oroligheterna som utspelade sig framför de förskräckta Gävlebornas ögon

Problemen med dessa bärplockare eskalerar för varje år som går. Ändå händer ingenting. Polisen gör så lite som möjligt samtidigt som SR och svt fortsätter med sina snyfthistorier. De som går på dessa måste ha en IQ på 70 och nedåt.

Allemansrätten måste skrivas om.
Vi kan inte ha invandrade våldsverkare i svenska skogar varje sommar/höst som våldtar skogen och förstör miljön.
Den svenska skogen skall vara till för det svenska folket och ingen annan.

PK-pressen har svårt att hantera det här. Det är ingen ödetomt utan det är stadsplanelagt område som nu förändras och ligger precis vid Gavleån. Här gäller ingen allemansrätt!

På andra sidan ån har anlagts det nya Gävle med glassiga dyra bostäder som har havsutsikt. Arbetarbladet, S-tidning i Gävle kallar det hela "gängslagsmål" med 2 bulgariska familjer inblandade. Gefle Dagblad, lib, visar en privatfilm. Känner jag vår media rätt kommer detta slagsmål snart att skyllas på de rasistiska svenskarna.

Säg vad det är, bu__ari__a z__en_re som har ockuperat privat mark i flera veckor mitt i stan utan att myndigheterna föser bort dem.
Deras eget sätt att hantera interna problem visar att de är mindre lämpliga att fritt våldsgästa oss. Samtidigt har vi tusentals pengastinna Tyskar som inget annat vill än att få komma hit och jaga......

Bärplockare som slåss med påkar i skogarna, utlänningar som kastar sten på polisen och tänder eld på bilar i förorterna, rumänska tiggare i stadskärnorna, vitklädda bedragare som snor plånböcker på Drottninggatan och folk utan identitetshandlingar får gå till tandläkaren för en femtiolapp som dom ändå inte tänker betala.
Och allt detta tycker journalister och politiker är bra för Sverige.

Snart törs vi själva inte gå ut i den egna skogen och plocka bär. Tänk om vi inkräktar på deras "revir" och blir misshandlade eller ihjälslagna. Steget dit är minsann inte långt.

Det börjar kännas som en ond dröm.

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking ons 07 aug 2013, 18:53, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232993 Det är ju så här folk vill ha det så vad ska man säga. Tragiskt är det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).