Verkstan

Ny svets

56 inlägg 40178 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny svets

traktorz  
#228362 TELWIN MIG TELMIG SVETS 203/2 är ju en rejäl MIG-MAG av transformatortyp som kopplas till trefas. Först kom ju omformarna, sen transformatorsvetsarna med trefas, som ju är gjorda för att ta den kräm som behövs från nätet till att svetsa. Trefas brukar därför alltid medföra bra svetsmaskiner.

MAG är ju perfekt till reparationssvetsning, som vi har erfarit med vår gamla ESAB Smashweld 180, något klenare än din TELWIN. Man har ju ändå en stor gasflaska att släpa på, så det gör inget att den svetstypen är stor och tung, den har ju hjul dessutom.

Nu har det ju kommit även MIG-MAG av invertertyp, så att de blir smidigare och om de dessutom har PFC, kan dra mycket energi ur bara en 1-fas anslutning med rimlig proppklass. Svetsar man utomhus nångång, kanske man om än mycket motvilligt provar på flusstråd. Är visst inget vidare, i jämförelse med gas.

Din TELWIN 203/2 har ju enligt bilden ett EU-uttag för slangpaketet, så du kan ju enkelt byta till längre och mjukare slangpaket. Något vi saknar på vår gamla Smashweld, men det finns visst en enkel ombyggnadskontakt. Vintertid brukar vi värma upp slangpaketet med kupevärmaren i kallgaraget, annars funkar inte trådmatningen på svetsen från nollan och neråt vid minusgrader.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ny svets

traktorz  
#228363
jmatsson skrev:Är på väg mot en. Har jag tur så kanske jag får en pinnsvets nästa månad.


Apropå du nämnde du kikade på TELWIN svetsar.
Deras serie TECHNICA har fått en efterföljare, FORCE.
Ofta svårt att jämföra prestanda och olika features, översättningarna till svenska är bedrövliga på de svenska handlarnas sidor, så bäst är att gå till källan, dvs tillverkarens sidor, se länkarna.

Ref:
http://nasstrommaskin.e-line.nu/servlet ... nguest&p=H
http://telwin.com/webtelwin/site.nsf
http://www.telwin-slovenia.si/en

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#228450 Tack traktorz för bra beskrivning och länkar. :-bd , alla andra också. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

sveakatten  
#232907 Lånar tråden lite.

Grabben min vill köpa en TIG svets som ska ha 25Amp, drar den det hela tiden eller kan man svetsa någonting på 16-20Amp?

Avatar Fallback

Re: Ny svets

Tosca  
#232917 En svets har en tomgångsförbrukning som man inte kommer under.
Om man inte krämar på full ström på svetsen så klarar man sig oftast på mindre säkringar än den behöver vid maxbelastning.

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

totte  
#232930 Min inverter som sägs skall ha 16 A, funkar regelmässigt utan problem med en 10:a. Har hänt ett par gånger när jag kört riktigt hårt att jag blåst säkringen. Vet inte hur det är när man kör TIG dock.

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

JensSkoog  
#232946 Har under dom siste två åren hatt en Caddy arc 1511, 150A. Underbar maskin! Funkar på 10A, och har inga problem med elektroder upp till 3,5 - 4 mm som är vad jag behöver. Benytter Oerlikon special elektroder mestadels. Väger under fyra kg. Min gamla svits var trettfyra kilo och ren skit!

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232949 Om svetsen kräver 25A då är det så, men sannolikt kräver den inte det förrän man
krämar på fullt och länge, så tipset är att köra på 20A säkring och svetsa endast korta stunder
på fullgas.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

sveakatten  
#232965 Tack för svaren, han har ju möjlighet till 25Amp där han är nu , men man vet ju inte i framtiden.
Har för mig att fasta anslutningen stiger i pris rätt bra från 20 till 25Amp.

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233028 Så kan det ju vara, men då får han helt enkelt köra försiktigare eller säkra upp.
Vad kan prisskillnaden bli?

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

JensSkoog  
#233029 Om det blir problem, kan han gøra en extra øverbelastningsgrej mellan apparat och stikk, så han inte har i sønder 16 A kursen om han blir før entusiastisk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).