Skogsröjning

Funderar på att köpa skog med R-behov

11 inlägg 7473 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderar på att köpa skog med R-behov

SudCaravelle  
#232905 Jag funderar på att köpa min första skogsfastighet. Det har inte röjts där sedan plantering. Jag behöver råd från expertisen här om vilka ungefärliga kostnader man kan förvänta sig om arbetet lejs bort.

På en avdelning på 25ha bestånde av en 6-7 år gammal granplantering ser man nästan bara björk. Se bifogade bilder. Vad kan det kosta per ha, samt kan några andra konsekvenser påräknas eftersom björken tagit över? För två år sedan var fördelningen 90% gran och 10% björk mätt i m3sk enligt skogsbruksplanen.

Fastigheten ligger i södra Kronobergs län och består I övrigt av ytterligare 15ha R2 & G1-skog som kräver röjning och gallring. Jag är spekulant på fastigheten med avseende på ett långsiktigt (minimum 35 år) investeringssyfte och kan tänka mig utgifter genom åren om de kan räknas hem senare.


7968

7969

7970



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

anersimyra  
#232914 Utifrån bilderna ser området lättröjt ut. En van röjare klarar ca 1 ha per dag, vid en debitering av låt säga 400 kr/tim exl moms torde 25 ha kosta runt 80,000 exl moms att röja.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

just_det  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232918 den röjarlönen hade jag viljat ha...

300kr/h är nog mer normalt

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

kallen  
#232919 Räkna 3000 kr/ha för ungskog och 2000 för underröjning i G1orna så tror jag du hamnar ganska nära, kanske lite högt men bättre att vara på den sidan.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

anersimyra  
#232925
just_det skrev:den röjarlönen hade jag viljat ha...

300kr/h är nog mer normalt
Just nu får jag "bara" 363:- i timman :x

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

SudCaravelle  
#232963 Tackar för informationen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

nalle34  
#232979 Läs på om kronobergsmetoden vid röjning. Kan ge 100m3 mer i produktion av björk och bätre kvalite på granen. Titta och läs lite i länken om metoden, står sist. Det är väldigt viktigt att man bästener sig för RÄTT metod från böjan och sen följer planen då får du bra utväckling på beståndet. Ska in i vinter och gallra en plantering som är 23år (gran G28) ! Som är väl sköt och röjd.
http://www-gran.slu.se/Webbok/PDFdokume ... 6jning.pdf

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

strombom2  
#233091 frötallarna kanske skulle tas och och vänta en liten stund med röjningen ? tycker de kan va läge o ta dom.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233094 Ja, ser inte ut som att det är någon panik med att röja men frötallarna har nog gjort sitt så de bör tass ner innan de gör för stor skada.

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

rikard_e  
#233134 Du har inga exempelbilder på granplanterna?

Hade vart nyttigt att se planternas utveckling och tillväxt.

Björkarna ser inte höga ut, ser ut att vara runt 1m-1.5 m. Om du nu ska röja så kanske selektiv röjning är att föredra och sen göra en andraröjning, just för att få lövet att dra upp granplantorna lite.

Jag har gjorde röjningar på våran plantering som är plantad 2009, vissa granar är runt 2.5 meter, mätte bara ett skott, 63cm långt. Detta är i lite kuperad terräng, när det planar ut, är plantorna ynka 1m-1.2 m där valde jag selektiv eller "brunnsröjning"

Avatar Fallback

Re: Funderar på att köpa skog med R-behov

hedenfeldt  
#233143 Hej,

Enligt de bilder du bifogat skulle mitt tips vara att vänta med röjning. Björken ser inte hög ut och granplantorna ser man ju inte alls. Ett tips för en förstaröjning är när huvudplantorna är 2-3 meter höga. Innan dess konkurerar inte björken med granen. I ungdomsåren trivs granen dessutom att få stå i skugga så även detta kan vara en fördel. Man brukar ju säga att "björken är granens moder". Eftersom att björken är ett pionjär träd (granen sekundär träd) och det ser ut som att hygget harvats efter slutavverkning ser det väldigt bra ut tycker jag. Röjningsbehovet stiger såklart även vid bättre bonitet och kan behöva göras flera gånger.
Som en parantes kan nämnas om du väljer att röja i detta skede kommer du att drabbas av stubbskott och inom några år kommer ett än större behov att röja uppstå. För att motverka stubbskott måste man försöka att få så lite ljusgenomsläpp ner till marknivå som möjligt. Då kan det vara en fördel att spara en björkskärm som tas ut när förstagallring görs.

För övrigt betalade vi 320 kr/tim för röjning innan en förstagallring för knappt ett år sen till det skogsbolag vi brukar anlita. Ett jobb som blev väldigt bra utfört.

Du kan läsa mer om röjning på länken nedan.

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Roja/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).