Motorsåg och handhållet

Tvätta kombidunken innuti?

16 inlägg 7944 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tvätta kombidunken innuti?

Blivande snickare  
#232831 Go kväll gottfolk!

Idag tog kedjeoljan slut och det blev en ny sort. Jag har fått förklarat att dom ska gå att blanda utan problem. Men när jag tog upp hela korken till olje sidan på dunken så såg jag att det fanns en liten hög med skit i bottnet. Små partiklar, ser lite ut som gammalt gummi.
Nu vet jag inte hur viktigt det är att få ut dom innan dom hamnar i sågen (har säker runnit in redan) men innan det far ännu mer så skulle jag vilja få ut dom, bara för säkerhets skull :smile:

Nå nu till frågan: Kan jag tvätta dunken med vatten innanför eller finns det nått bättre alternativ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

rikard_e  
#232835 Tjena, jag körde med bensin och tvättade ur den, sedan för att inte ha några rester av bensin, så körde jag med bromsrengörning, den är inte petroliumbaserad och dunstar bort helt.

Men du skulle ju kunna köra rent med lite bensin eller liknande, sen låta dunken stå och dunsta ur den sista bensinen som inte går att få ur.

Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

Blivande snickare  
#232839 Bensin. Att jag inte tänkte på det! :oops: :oops: :oops:
Nåja man lär så länge man lever, tack för svaret! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

rikard_e  
#232846 Lungt, glad att kunna hjälpa till bara :wink:

Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

Nolltax AB  
#232858 I början på 70-talet marknadsfördes färdigblandad spolarvätska på flaska.
-Det här är det nya. Kom å köp.
Å bra var det. Till å med riktigt bra. Vi sålde hejvilt.
Fast sen kom en del kunder tillbaka.....
-Vad i grönheta är detta för skräp!?!
Spolarvätskan var verkligen bra, det var den.
Men den reagerade med T-dojjan som dom flesta hade mer än en skvätt kvar utav i spolartanken.
Det blev skum utav hela alltet. Sprut på ruta å torkarna sökte febrilt vifta bort kletigt skum.
Idag hade man kunnat sålt skräpet till räddningstjänsten som släckningsmedel....
Chefen slokade när vi slängde ett antal kartonger....

Man kan aldrig vara säker på vad som händer kemiskt....

Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

Blivande snickare  
#232872 Ja, man kan ju alltid blanda lite i en annan burk för säkerhetsskul. Men enligt en äldre såggubbe så ska dom gå att blanda. Men jag ska prova blanda i en separat bytta :smile:
Tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätta kombidunken innuti?

totte  
#232880 Om det inte riktigt vill lösa sig så släng i en näve muttrar och skruvar, skaka runt rejält då och då. Rentvättad småsten funkar också.

Användarvisningsbild

Även sågens oljetank kan behöva rengöras

traktorz  
#232882 Även oljetanken i sågen blir med tiden skräpig med diverse grenar och barr som kommit med vid de frekventa oljetankningarna.

Vi brukar först skaka och skölja ur sågarna med lite diesel, samt även köra sågen en kort stund med ren diesel istället för kedjeolja. Oljepumpen rengörs därvid, vilket enkelt kan ses på den oljedimma som svärdet och kedjan stänker runt. Oljepumpens inställning på max för bästa rengöring.

Användarvisningsbild

Re: Tvätta kombidunken innuti?

totte  
#232884 Diesel är rena hälsokuren för smörjsystemet. Gamla sågar som inte smörjer eller smörjer dåligt brukar i kanske hälften av fallen kunna fixas med diesel.

Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

Blivande snickare  
#232886 Totte: Bitarna sitter löst och rullar runt i oljan på bottnet men bra idé! :smile:
Totte & Traktorz: Jaha, fiffigt, ska prövas vid passligt tillfälle. Nu vet jag inte om det går att justera oljepumpen på 340: an men var brukar skruven(?) sitta i såfall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

rikard_e  
#232889
totte skrev:Diesel är rena hälsokuren för smörjsystemet. Gamla sågar som inte smörjer eller smörjer dåligt brukar i kanske hälften av fallen kunna fixas med diesel.


Pratade med pappas chef om detta, han säljer dieseltillsättningsmedel, vad exakt vet jag inte.

Han pratade om att det börjar bli en riktigt stor del fotogen i diesel, vilket inte smörjer så som den gamla diesel gjorde. Detta känns även när vi får in utländska lastbilar på jobbet ,det luktar helt annorlunda och känns annat på händerna, men Sverige har andra krav på diesel än
andra länder, så tittar man tex på spec-listan på innehållsämnena i diesel så skiljer det sig rätt mycket mellan vårt land och andra länder.


Totalsvavel I EU-länder max. 350 ppm
Totalsvavel I Sverige 2–4 ppm
Aromathalt I andra EU-länder 15–30 % vol
Aromathalt I Sverige 4–5 % vol
Polyaromathalt I andra EU-länder 1–2 % vol
Polyaromathalt I Sverige max. 0,02 % vol
Kokpunktsintervall I andra EU-länder 160–360 °C
Kokpunktsintervall I Sverige 180–320 °C.

så svensk diesel rengör bättre och utlänsk smörjer bättre verkar det som :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tvätta kombidunken innuti?

totte  
#232910 Intressanta data, tror dock att det spelar liten roll för att få smörjningen på en motorsåg att funka.

Användarvisningsbild

Re: Tvätta kombidunken innuti?

Kse  
#232912 Folk som kör på finsk brännolja här uppe menar ju att bilarna går mycket bättre, menar även att sen smörjer bättre. Ja dom kanske inte är helt ute och cyklar ändå.

Avatar Fallback

Re: Tvätta kombidunken innuti?

Blivande snickare  
#233058 Igår gjorde jag tvättningen och lite bilder har jag att bjuda på :smile: .

Dunken före tvätt, syns lite dåligt men det är ganska mycket skit på bottnet.
Före tvätt.jpg


Och efter att jag tömt ut det mesta så använde jag rikards tips om bensin å skakade om och tömde ur, två gånger och sedan lät jag den stå till det sista avdunstat.
Efter:
Tvättad.jpg


Medan bensinet avdunstade användes traktorz tips om att tvätta olje tanken, visade sig var mer än behövligt :grin: :lol: Blir nog en hel tallkott om man skulle plocka ihop alla bitar! :D
Skitet.jpg

Körde lite med bara diesel i oljetanken också men då 340:an inte har ställbar oljepump så blev det inget "moln" att skryta med.

Tack för hjälpen gottfolk! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tvätta kombidunken innuti?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233064
Kse skrev:Folk som kör på finsk brännolja här uppe menar ju att bilarna går mycket bättre, menar även att sen smörjer bättre. Ja dom kanske inte är helt ute och cyklar ändå.


Gäller även Norge pendlar över gränsen i min 2 sitsiga sportvagn (skoda pu) tankar allt som oftast där. Går bättre /drar något mindre, mer lättstartad och går mjukare i motorn

Ja, det var OT men i allafall... :oops:


Alldeles oavsett ovan så är svensk diesel utmärkt rengöring/avfettningsmedel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar