Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

177 inlägg 82156 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18007
Tulles skrev:Det behöver förtydligas att naturkulturmetoden innebär att man planterar också. Det är skillnaden mot blädning, där man förlitar sig helt på den naturliga föryngringen. Alltså: man hugger de träd som är mogna, låter resten stå kvar och kompletterar med plantering (grönrisplantering).
Är detta en intressant metod eller inte?

Tror att detta, omsatt i praktiskt bruk blir förvillande likt blädning. Oavsett om man petar ner nån stackars planta i luckorna.
Den själverksamma skogsägare som vill rota runt på detta sätt bör ju få göra det men om metoden får stor spridning så blir det stora nationalekonomiska förluster.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18141 Jag tycker mig höra lite sarkasm i ditt påstående. Blädning fick dåligt rykte pga att man skattade skogen för hårt samt inte tog hänsyn till den enskilda växtplatsens potential. Själva momentet att plockhugga träd, vid naturkultur, är samma som vid blädning. Dock krävs kompetens vid urval av träden så att bestånden inte skattas för hårt samt att rätt träd lämnas kvar till nästa genomhuggning (om tjugo år). Jag tror att metoden kan tillföra naturupplevelser, jakt och biologisk mångfald. Jag menar skogen...det handlar ju inte bara om pengar.
Senast redigerad av Skogsante lör 02 feb 2008, 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18187 kanske vore nåt för framtiden. vet inte hur många ton
koldioxid ett kalhygge på ca 2 hektar motsvarar, kvarvarande
träd binder ju koldioxid, såg några siffror en gång och det var
mycket. på ett kalhygge tas ju ingenting upp under ett antal
år. förlåt, tas upp var ju det rätta ordet i första meningen
:lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18425 Ett träd binder en viss mängd koldioxid under sin levnad. Om man eldar upp trädet eller låter det förmultna släpps samma mängd CO2 ut. Det handlar om ett nollsummespel.

Om man gör papper av trädet eller bygger ett hus, så är koldioxiden bunden fram till den dag man bränner upp pappret eller huset, eller låter det förmultna. Där finns en viss tidsvinst men det är ändå ett nollsummespel.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18553 Fler som går i "Hagners fotspår",,,,

http://ja.se/nyheter/visanyhet.asp?nyhetID=9206

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#23068 Måste en skogsägare kalhugga sin skog? Ja, eftersom alternativen är inte tillräckligt prövade, enligt en dom i länsrätten.
Harald Holmberg i byn Norrbäck i Lycksele kommun får inte avverka sin skog med naturkulturmetoden.

(Citat Norra Västerbotten)

Domen kommer att överklagas:

http://norran.se/nyheter/norrochvasterb ... e79816.ece

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23188 Förstår inte problemet. Så länge det inte handlar om kalavverkning, så är det väl bara att hugga. Skall väl inte behöva anmälas så länge man håller en viss virkesvolym/ha. Hur stor den volymen måste vara innan skogsstyrelsen kan kräva kalavverkning vet jag inte. Kanske är det olika i olika delar av landet. Någon som vet?

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23193 Om man utför beståndsvårdande gallringar krävs ingen anmälan till Skogsstyrelsen. För att betraktas som beståndsvårdande har Skogsstyrelsen angivit att beståndet skall ha ett virkesförråd som inte underskrider den nivå som anges i SVL § 10 efter gallring.

Diagrammet bör användas i bestånd som till minst 7/10 består av barrträd.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23196 Så länge Harald Holmberg inte underskrider i SVL§10 angiven minsta virkesvolym per ha kan han sköta sin skog som han vill.
Om han däremot hugger hårdare så att virkesvolymen blir lägre än vad som anges i SVL§10 betraktas det som slutavverkning och den är därmed anmälningspliktig.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23245 Om jag fattat rätt går det inte att klara lagen med Naturkultur.Virkesförrådet kommer väl alltid att vara för lågt eftersom tabellen förutsätter hyfsat likåldrig och därmed högt volyminnehåll i förhållande till medeldiametern.

Jag tror man rätt snart kommer ändra på detta så att den som vill kan Naturkulturera .

/Nisse

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23253 Det är väl det Skogssyrelsen anser också;
- att naturkultur är inte förenligt med gällande skogsvårdslag. Skogsvolymen per ha blir för låg.

Göller väl speciellt på magare marker. Naturkultur kan fortfarande fungera på bättre boniteter.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23451 Såg ni Mats Hagner på Rapport nyss? Kul att se att skogen hamnar bland de stora nyheterna

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#23540 12:30 in i sändningen, för er som vill se reportaget med Hagner.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=342607

   TS
Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28402 varit på en föreläsning av hagner om naturkultur... Men det känns som att hans ide kom för sent, nu är ju i princip all skog i sverige redan gallrad och det är inte så lämpligt med naturkultur då alla träd är i samma ålder, bättre om det är en stor åldersskillnad i skogen

Eftersom trakthyggesbruk är en så pass välbeprövad och effektiv metod för skogsbolagen tror jag inte att dom vill ändra den i första taget...

I dagsläget är väl också produktivitet viktigare än kvalite.... Samt att groten i framtiden troligtvis kommer bli mer betydelsefull känns det som att naturkulturens tid aldrig kom...

Men man vet ju iofs inte vad som är viktigast om 70 år!?

Avatar Fallback
Axl  
#41840 Hagner vill att man ska behandla träden i trädgrupper och nuvärdesberäkna träden i varje grupp och sedan hugga ner dom som inte förräntar sig tillräckligt. problemet är att trädgrupperna överlappar varandra så att man får ett oändligt antal trädgrupper och alternativ. nuvärdesberäkningen (beroende på kalkylränta) medför också korta omloppstider och hårda uttag. Hagner tycker man kan hugga ner till 50 m3sk/ha medans mera tradiotionella blädningsförespråkare menar att man ska hålla ett förråd på kanske 150 m3sk/ha. Men Hagner merar att man får högre totaltillväxt med lägre förråd, något som han är tämligen ensam om.

jag tycker inte naturkultur varkar vara någon hit. blädning på rätt mark och med rätt utgångsbestånd för den självverksamme kan nog vara ett bättre alternativ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).