Motorsåg och handhållet

3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

48 inlägg 41849 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

anersimyra  
#232407
vetinte skrev:
Mange skrev:Ingen som provat skär likt de på gräsklippare?

Vetint :) om det är nått liknandde du tänker på men jag vet en som slipar sin 3 skäriga klinnga knivskarp ända in till centrum. Lite båg formad. Verkar fungera bra. Men jag har aldrig tänkt på det så verst. Typ om det var medvetet eller om de "blivit" så me tiden bara.

Det finns trimmerhuvuden med ledade skär, likt skären på vissa klippare, idén är ju bra, men diametern på de jag sett är löjligt liten, sågen skriker ju som en skrämd käring :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

axwell  
#232410 Tidigare fanns ju SwingCut, en livsfarlig sak med med två rörliga metallknivar a´ca 10 cm vardera.
Knivarna kunde flyga riktigt långt om de lossnade eller gick av och de gjorde alltför ofta.

Husqvarna har (hade?) någonting med 3? plastknivar, hur bra de fungerade har jag inte hört.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

kungsis  
#232418 Har provat modellen med 3 plastknivar. Kanske hade för stor såg (störtsa jonsered) :???: men hursom så var det den dyraste röjning jag någonsin gjort. De höll väl i ungefär 5minuter. Kanske funkar fint på bara gräs och med svagare såg?

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

plastknivar

JensSkoog  
#232419
kungsis skrev:Har provat modellen med 3 plastknivar. Kanske hade för stor såg (störtsa jonsered) :???: men hursom så var det den dyraste röjning jag någonsin gjort. De höll väl i ungefär 5minuter. Kanske funkar fint på bara gräs och med svagare såg?

M.v.h
Kungsis


Provade ochså den før non år tilbake. Fin til gräs utan sten eller grøvre sly. Men jag måtte gøra et hol i gasknappen och sette inn en spärra så jag inte kørde med full gass. Det samma brukar jag nær jag kør med tråd. Då slits den inte så avsindigt fort. Annars er det treuddig røjklinga som jag kør mestatiden. (Stihl FS 480 och 460)

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232429 Jag menar en klinga liknande en gräsklipparkniv.

Bild


Nån som provat dem?

De här med plast knivar som snurrar finns i flera versioner med olika plaster och hål diameter.
Någon med riktiga lager till var kniv men oftast bara bult o liten hål diameter.

Användarvisningsbild

Re: Kompostkniv

JensSkoog  
#232434
Mange skrev:Jag menar en klinga liknande en gräsklipparkniv.

Bild


Nån som provat dem?

De här med plast knivar som snurrar finns i flera versioner med olika plaster och hål diameter.
Någon med riktiga lager till var kniv men oftast bara bult o liten hål diameter.

Stihl har den der under navnet KOMPOSTKNIV. Har inte provat den.

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232435 Det finns massor av dessa typer av knivar tydligen med olika form o skär..

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

vetinte  
#232442 Ser utt som en mossrivare eller makberadare för enstaka plant ?

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232445 Detta var en jag hittade lite snabbt på webb men det finns andra mer lämpade för gräs.

http://www.ratioparts.com/ansicht/Ratio ... iewer=true

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

axwell  
#232467
Mange skrev:Jag menar en klinga liknande en gräsklipparkniv.


Ja det menade även jag med SwingCut som exempel, nästan samma system som min gamla Klippo med 4 små plåtknivar.

Dessa plåtknivar har aldrig lossnat under de 10 år som jag haft den, gissar att den är från 1980-talet.

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232481 Swing cut säljs fortfarande.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

axwell  
#232485
Mange skrev:Swing cut säljs fortfarande.

Ajdå, får hoppas att det är version 3, ettan blev ju tvångsstoppat, den 2:a som jag sen provade var inte mycket säkrare.

Avatar Fallback

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Nolltax AB  
#232492 Rubriken poppar upp: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga.
Hjärnan min ställer varje gång frågan: vilka är dessa 3 eller 4 som tänder på klingor?
Och är dom 3 4 utav 10 eller 100?

Borde kanske söka hjälp....

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

Jeep  
#232493 =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: 3 eller 4 tänder på gräs och buskklinga?

totte  
#232503 Genialisk fråga! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).