Föryngring

Plantering i fd. ledningsgata

8 inlägg 5447 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering i fd. ledningsgata

Werner85  
#232321 Hej

Jag har en bit mark med 25årig björk där det har gått en kraftledning genom fram tills nu.
Marken är gammal betesmark och full med gräs.
Kan jag plantera något i den gamla gatan som är runt 10m bred?
Och vad krävs i så fall för arbete?

Jag hade en tanke på att plocka upp björkplant från någon vägkant å trycka ner i jorden, försöka "markbereda" med en gammal hästharv bakom fyrhjulingen, kan det funka?
Eller är gran bättre?

Nybörjare och endast en fyrhjuling i maskinparken. Marken ligger i västra Västergötland.

Tack på förhand!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering i fd. ledningsgata

Tosca  
#232331 Tar du lagom långa björkplantor så borde du inte behöva harva gatan något, använder du en trädgårdsgrep när du planterar dem kan du ju luckra jorden innan du planterar och på så sätt få bort gräsväxten närmast stammen.
Bara de kommit över gräset i höjd brukar de klara sig själva, och det kan du ju styra när du gräver upp planten själv.

Användarvisningsbild

Re: Plantering i fd. ledningsgata

JensSkoog  
#232361 Ti meter bred, men hur lång? Jag ville gjort det med røjsågen med kratkniv och gjort en "nedhakkad" cirkel før var plantering. Mycket raskt och utan slit. Tror bjørk kan passa mycket bra på slik mark.

Avatar Fallback

Re: Plantering i fd. ledningsgata

Werner85  
#232370
Tosca skrev:Tar du lagom långa björkplantor så borde du inte behöva harva gatan något, använder du en trädgårdsgrep när du planterar dem kan du ju luckra jorden innan du planterar och på så sätt få bort gräsväxten närmast stammen.
Bara de kommit över gräset i höjd brukar de klara sig själva, och det kan du ju styra när du gräver upp planten själv.


Ja det är sant, dock så de plant jag sett hittills är inte så höga, men det bör jag kunna hitta någonstans.
Tanken med harven var att det kanske kan bli lite självföryngring i det med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering i fd. ledningsgata

Werner85  
#232371
JensSkoog skrev:Ti meter bred, men hur lång? Jag ville gjort det med røjsågen med kratkniv och gjort en "nedhakkad" cirkel før var plantering. Mycket raskt och utan slit. Tror bjørk kan passa mycket bra på slik mark.



Den sträcker sig säkert mellan 80-120m. Är det en gräs och slyklinga du menar? Slå ner gräset runt plantan i en cirkel eller menar du att jag skall köra ner den i jorden? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering i fd. ledningsgata

Tosca  
#232403 Han menar nog någon typ av jordfrästillsats till röjsågen skulle jag gissa.

Användarvisningsbild

Re: Plantering i fd. ledningsgata

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232406 Det finns olika modeller, jag har testat; http://www.terracut.com
Körde ca 5000 gropar där jag sedan planterat tall. Blev mycket bra. Använd dock inte din nyaste såg, det sliter på vinkelväxel och motor. Perfekt om du har en gammal Stihl 550 el. Liknande.

Användarvisningsbild

Re: Plantering i fd. ledningsgata

JensSkoog  
#232408
Werner85 skrev:
JensSkoog skrev:Ti meter bred, men hur lång? Jag ville gjort det med røjsågen med kratkniv och gjort en "nedhakkad" cirkel før var plantering. Mycket raskt och utan slit. Tror bjørk kan passa mycket bra på slik mark.



Den sträcker sig säkert mellan 80-120m. Är det en gräs och slyklinga du menar? Slå ner gräset runt plantan i en cirkel eller menar du att jag skall köra ner den i jorden? :smile:


Treuddig slyklinga - kør gräset helt ned i roten och lite under. Har praktiserad det i många år och det funkar utmerkt. Sliter hårdt på klingan, men jag kvessar den ofta. Brukar eldsta sågen jag har.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).