Motorsåg och handhållet

Test på såg tråd...

57 inlägg 31229 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230022 Om ni fick testa lite sågar vad skulle ni vilja veta då?

Jag skulle vilja veta hur de går jämfört med varandra i prestanda.
Kanske lite om hållbarhet och design.
Service vänlighet ligger med högt på önske listan.

Spec's finns ju o hitta...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

JensSkoog  
#230058 Holler med dig om servicevänlighet. Hemskt stort skil på sågorna på det.
Generell kjensla av kvalitet nær du plockar upp en såg er ochså viktig. Lagar lite sågar før andra och undrar om non av dom er køpt i en leksaksaffær.
Specs fins ju ofta på nettet, især på dom kjenda merken.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230069 Finns det nåt annat man skulle önska o veta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

JensSkoog  
#230072 Vad du sjelv ska ha sågen till. :grin:
Det er jo oerhørd många såger å velja mellan, och dom passar till olika typer jobb. Sjelv driver jag varierat jobb i skogen, och må ha två såger - en lett med kort sverd (12") til kvistning, røjning och gallring, och en tung, kraftig till kapning och fellning av større tred. Vet många killar som køper sig alltfør stor, kraftig och tung såg och drar armerna av sig på vikten. :cry:
Det er sjelvsagt viktigt m sylindervolym, kedjedelning och slikt, men bruk och hur sågen passar dig, borde styra.
Kom oxå i håg at du ska leva med ljuden från sågen lenge. Har hatt såger som rumlar på slikt sett at jag inte hollt ut med dom. Hørs sekert dommt och uprofft ut, men det betyder mycket i bruken av sågen. ~x(

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230073 Att jämföra likvärdiga sågar är en förutsättning. Samma storlek, prisklass och kategori (proffs/hobby etc).

Ljud kan man uppleva olika så klart så att jämföra det säger nog mer än om enskild lyssnar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

totte  
#230081 Apropå vad som just avhandlas i en annan tråd: viewtopic.php?f=12&t=16966&p=230079#p230062 så vore det intressant att få sågarna testade med olika svärdslängder och kapning i olika grovt virke.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230083 Jo, det hade varit intressant. Temperatur i och efter olika kao kanske hade visat en del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230327 Kor lett/tungt saga starter er ganske viktig å vita.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232173 Inga andra förslag på vad som ska testas?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

johan eriksson  
#232175 Verkliga vikten på sågen när den är tankad och med skärutrustningen montetad.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232191 Bör först vara olika klasser beroende på vilket användningsområde det avses.

Det som intresserar mig som självverksam skogsägare är en såg för första gallring och kvistning ev andra gallring.

Det jag vill få ut ur en test är:
Vikt totalt med svärd/kedja fulltankad olja, bensin arbetsberedd.
Vikt totalt med svärd/kedja tomma tankar för olja, bensin.
Hanterbarhet, balans, gas-respons mm.
Handtagsvärme, riktmedel/hjälpmedel vid fällning, avgasernas avledning.
Ljudnivå, bränsleåtgång, vibrationer, filterrengöring, startvillighet kall/varm.
Servicevänlighet med eller utan handskar, kvalitetskänsla, metall eller plast i motorkropp, bränslemätare, övriga synpunkter plus och minus mm, mm.
Färg då gröna & bruna bör gå bort
Återförsäljarnät, Pris, garantier & villkor..

PS glömde skyddsfunktioner och dess funktion som kastskydd, högerhandsskydd, kedjebrottsskydd, gasspärr, mm

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232198 Bra synpunkter.

Detta verkar vara skapligt bra sammanfattat Sweden-viking.

   TS
Avatar Fallback

Re: Test på såg tråd...

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232277 Test av beg sågar skulle vara av intresse. Många köper en beg såg för behovet är inte så stort att det kan motivera en ny såg. Det som är intressant då är reservdelspriser. Hur mycket skiljer det mellan dom testade märkena. I slutändan är det totalpriset som avgör. Köper man en såg som är lite billigare än den andra men reservdelspriserna är mer än dubbelt så dyrt så har man fort tjänat igen den dyrare sågen. Vad jag saknar på sågar är en timräknare.

Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232322 Testa begagnade såg är ett senare och svårare uppdrag....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test på såg tråd...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232326 har nån nämt kvalitet? ...ska kastskyddet gå i två bitar när man lägger i det helt normalt vid förflyttning?.......jag har bytt 5 kastskydd på 2 hva 560 nu!....är det normalt!?...nej så klart inte!..men varför är det ändå så då?.......det kanske vore nåt att ta upp Mange?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).