Skogsnyheter

Vi måste överta makten om sanningen

31 inlägg 16652 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231491
JD 2006 skrev:
Sweden-viking skrev:Det är ägarens beslut att bestämma vilken hänsyn han eller hon tar inom lagens och i många fall miljöns gränsland. Det är skogsägarens fulla juridiska och ekonomiska ansvar att sköta sin skog. Äganderätten är grundläggande i ett fungerande modernt samhälle. Då bevaras den biologiska mångfalden också bäst. Håller helt med Axdorff, det är viktigt att den enskildes ägande rätt stärks Det är helt galet och fel om man börjar tror och påstå att tillfälliga besökare har äganderätt eller har rätt att fatta beslut om enskildas skogar .

:D :D :D



Ja det här med äganderätten är ju lite lustig....vem äger en plätt mark om jag slänger ut det som en fråga?

Den som har lagfart på marken?

Den som säger sig äga marken?

Ja jag måste erkänna att jag vet då inte rätta svaret på denna fråga...är det någon som kan det rätta svaret? Alltså när äger man en markplätt?


Rimligtvis borde det vara den som har lagfart på den aktuella marken. Annars kan ju vem som helst komma att säga att det är min mark alternativt vår allas gemensamma mark...

Lagfart ska ju ansökas inom 6 månader från köpet, annars hävs köpet per automatik.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 19 jul 2013, 22:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vi måste överta makten om sanningen

JD 2006  
#231492 Det stämmer tyvärr bara delvis, statens mark har jag aldrig sett någon lagfart på :shock:

Om någon annan sett en sådan så skriv en beskrivning hur man kan få bevis på att det finns!!

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231500
JD 2006 skrev:Det stämmer tyvärr bara delvis, statens mark har jag aldrig sett någon lagfart på :shock:

Om någon annan sett en sådan så skriv en beskrivning hur man kan få bevis på att det finns!!


Nä, lagfart finns väl bara på privatägd och bolagsägd mark. Vore kanske lämpligt att även staten fixade lagfart på sin egen mark.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Ivarsson135  
#231666 Om dem nu tycker att skogen brukas på fel sätt och att det lämnas för lite naturvård så kan dem väl istället för att gnälla, köpa egen mark och bruka som dem vill.

Hade varit kul att se vad dem gjort när dem sitter med stora lån och räntor som ska betalas.

Avatar Fallback

Re: Vi måste överta makten om sanningen

alias  
#231832 Här är en film från Naturskyddsföreningen, som får mig att fundera på om hur väl dessa tomtar kan sin historia. Filmen heter "Sverige ser inte längre ut som du tror".

http://www.naturskyddsforeningen.se/vad ... for-skogen

Det är intressant att jämföra den statistik som finns i "Skogsstatistisk årsbok" som säger att ca 1/23 av den produktiva skogsmarken i landet är mellan 0-2 år, med den bild som målas upp i filmen av att hela landet skulle vara ett stort kalhygge med lite trädridåer emellan.

Naturskyddsföreningens "verklighet" motsvarar alltså mindre än 5 % av arealen - knappast representativt alltså.

Det som förvånar mig mest är att den som filmat verkar ha bemödat sig med att åka riktigt långt från "storstadsdjungeln" - hur åker man kollektivt ända dit? :surp:

Den riktigt konspiratoriske förespråkar nog teorin att allt är gjort i en studio i Tokholm - eftersom fågeln troligen är "ditklistrad" så är nog resten också fabricerat. :wink:

Att det som visas i filmen verkar vara hyggen på bolagsmark i norrlandsinland (baserat på att det verkar vara lav mellan markberedningsspåren samt tall och granskog på tämligen låg bonitet runtom) säger ju en del om objektiviteten.

Varför innehåller filmen inte en svepande vy över ett brutet landskap med mestadels privatägd skogsmark (läs familjeskogsbruk)?

Jag tror att det är för att den vyn kanske är alltför tilltalande för betraktaren - och inte genererar samma medlemstillströmning.

Sedan känner jag nästan för att sucka uppgivet vid "Informations"-texten, i filmen, att ca 60 % av skogen har kalavverkats sedan 1950-talet (d.v.s. knappt 1 % årligen) det är ju ungefär lika uppseendeväckande för en insatt person som att skriva att nästan 100 % av åkerarealen skördas årligen (skrev nästan p.g.a. fenomenet träda samt viss igenväxning).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231833 Jo, miljömupparna satsar hellre på skrämselpropaganda än på objektiva fakta. Det okunniga folket köper lättare en stor lögn än objektiv fakta.

F.ö. söker SNF en hel del medlemsvärvare http://www.naturskyddsforeningen.se/om/jobba-hos-oss Bara ett sammanträffande eller? :???:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231863 Här fanns det också en del miljömuppar http://skogsaktivisten.se/ 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

totte  
#231865 Det vore ju väldigt bra om de stora bolagen faktiskt kunde börja leva upp till sina egna och de lagstagdade kraven på natur- och miljövård. Man behöver definitivt inte vara "miljömupp" för att se att det brister rejält där alldeles för ofta. Då skulle SNF, diverse aktivister och andra kanske inte få så mycket bränsle för sina attacker, som tyvärr sen oftast drabbar de enskilda skogsägarna, bolagen fortsätter bara att göra som dom vill, med skogsstyrelsens uttalade eller tysta medgivande medan den enskilde inte får en chans.

Avatar Fallback

Re: Vi måste överta makten om sanningen

volvo_buster  
#231884 Det öppna odlingslandskapet är en svunnen tid eftersom allt sämre förutsättningar för jordbruk införs, bidragen till trots. Detta tror jag inte att sk miljömuppar inser. Tillika så ställer jag mig frågande till HUR man kan bedriva ett företag som grundar sig på bidrag för att överhuvudtaget gå runt?! Det är ju iof sig en annan historia.

Tyvärr är väl det så att de olika organisationerna som faller under miljömupps-epitet ser ofta om inte enbart tar upp de dåligt utförda arbeten som sker i skogen och då väldigt ofta på sk bolagsmark. Jag tror inte att de inser att för en enskild skogsägare så handlar det om stora värden rent ekonomiskt men även naturvärden, sen vill de påfallande ofta påskina allemansrätten som den enskilde utan ersättning ska ta kostnaden för. Jag har inga problem med att folk befinner sig i min skog men då ska de vara lika rädda om den som jag eller ännu hellre MER rädda om den, de "lånar" ju min personliga egendom.

Vi skogsägare kanske också bör ställa oss på barrikaderna???

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Camwood  
#231885
totte skrev:Det vore ju väldigt bra om de stora bolagen faktiskt kunde börja leva upp till sina egna och de lagstagdade kraven på natur- och miljövård. Man behöver definitivt inte vara "miljömupp" för att se att det brister rejält där alldeles för ofta. Då skulle SNF, diverse aktivister och andra kanske inte få så mycket bränsle för sina attacker, som tyvärr sen oftast drabbar de enskilda skogsägarna, bolagen fortsätter bara att göra som dom vill, med skogsstyrelsens uttalade eller tysta medgivande medan den enskilde inte får en chans.

Ja det vore ju bra om bolagen sköter sin skog som dom har avtalat enligt FSC. mm, men tyvärr så tror jag att SNF inte skulle ge sej för det utan dom kommer att höja ribban och öka kraven tills all skog i Sverige är ett reservat och alla invånare bor i större tätorter :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

totte  
#231887
Camwood skrev:
totte skrev:Det vore ju väldigt bra om de stora bolagen faktiskt kunde börja leva upp till sina egna och de lagstagdade kraven på natur- och miljövård. Man behöver definitivt inte vara "miljömupp" för att se att det brister rejält där alldeles för ofta. Då skulle SNF, diverse aktivister och andra kanske inte få så mycket bränsle för sina attacker, som tyvärr sen oftast drabbar de enskilda skogsägarna, bolagen fortsätter bara att göra som dom vill, med skogsstyrelsens uttalade eller tysta medgivande medan den enskilde inte får en chans.

Ja det vore ju bra om bolagen sköter sin skog som dom har avtalat enligt FSC. mm, men tyvärr så tror jag att SNF inte skulle ge sej för det utan dom kommer att höja ribban och öka kraven tills all skog i Sverige är ett reservat och alla invånare bor i större tätorter :grin:


Mycket möjligt, med SNF m fl vet man aldrig, men de skulle ha betydligt sämre med ammunition och det skulle vara betydligt lättare för skogsbruket att hitta goda argument emot. Makthavare och även s k "vanligt folk" skulle troligen lyssna lite mer på skogsbrukets företrädare om de kunde visa att de faktiskt sköter sig bra. Då skulle inflytandet från de extrema miljöorganisationerna kanske minska till förmån för en mera sansad diskussion kring miljön, för en sådan behövs.

Som det är nu så bjuder ju storskogsbruket på den ena straffsparken efter den andra. Det finns alltid nya skräckexempel som kan plockas fram varenda gång debatten blossar upp och det är förödande för trovärdigheten för skogsbruket. Syndarnas felgrepp drabbar alla.

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

towes  
#231896 Lyssnade på morgonekot på radion lite kort i morse. Hoppade till lite när ett av huvudinslagen var att skogsägare missköter skogen vid slutavverkning - enligt Skogsstyrelsen! "Skogsägarna klarar inte att uppfylla skogsvårdslagens krav fullt ut när de kalhugger skog". "Skogsstyrelsen pekar på ett antal punkter där skogsägarna bör bättra sig". Se http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/22 ... ofil&t=355

Det känns lätt upprörande vilken bristande insikt media har över hur skogsbruk bedrivs i landet. Vilken icke självverksam skogsägare hade inte önskat att allt skulle fungera perfekt, men lik förbannat felar det ibland. Jag vill mena att detta i huvudsak är ett bolagsproblem, eftersom flertalet privatägare säljer avverkningsrätter till bolag och att dessa alltid jagar kronor och ören. Visst, många ägare jagar själva ören, men jag har svårt att se att en ägare kan driva genom att bolaget ska bryta mot lagen, det gör de säkert frivilligt. Instämmer fullt med tottes tidigare inlägg - de som kör innerkurvan saboterar samtidigt för alla andra.

Under mitt letande efter inslaget på webben och kommer jag av en händelse in på P1s nyheters "nyhetsdygnet" och söker på "skog". Förutom ett par skogsbränder så finns bl.a. följande inslag (rubriker):
- Skyddsvärd skog avverkas
- Bra bit kvar till att uppfylla skogsvårdslagens krav
- Hur skadar skogsbruket miljön?
- Markägare stänger skogen för bärplockare

Detta bara senaste dygnet... Som ni ser så känns agendan tydlig - och inte handlar det om att lyfta fram det goda som görs i det tysta av privata skogsägare som värnar om sin närmiljö.
(Det enda i den vägen jag hört i radio är faktiskt ett inslag i höstas som för övrigt jag själv hade förmånen att vara initiativtagere till och flera här var med att bidra till: viewtopic.php?f=112&t=14702&st=0&sk=t&sd=a&start=60#p191909 ).

Lägg därtill påkostade reklamkampanjer så kan jag förstå om Östermalmsbon såväl som Rosengårdsbon snart lever i tron att halva landet är ett sönderkört kalhygge.

Så vem tar över makten från de i mediekåren som redan har målsättningen klar? Kan en jämförelse mellan storbolag och privatskogsbrukare bättra vår bild utåt? "Vi mot dom"? Eller hitta fler goda förebilder än Svarte att få ut i media? Skriva öppna brev till Mikael Karlsson och fråga på vilket sätt "jag som privatskogsbrukare" enligt honom bidrar till en sämre miljö?

Känns just nu uppriktigt ganska hopplöst att det seriösa flertalet av 300.000 skogsägare i landet inte har en stark part som företräder dom.

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231908 Som sagt var, 54% miljöpartister på Sveriges radio lär ju avsätta sina spår i nyhetsflödet http://www.journalisten.se/nyheter/sven ... ljopartiet

Krävs kanske inkvotering av skogsägare för att få ett nyktrare nyhetsflöde?
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 24 jul 2013, 22:31, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231923 "towes" Du är rätt person att företräda oss! Jag betalara gärna en föreningsavgift till " dig"

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

towes  
#231953
Uvskogen skrev:"towes" Du är rätt person att företräda oss! Jag betalara gärna en föreningsavgift till " dig"
:lol: Hehehe... You wish!
Som om inte jobbet redan ligger i travar och väntar och skogen dessutom full av ej hämtad ved. Tack för förtroendet ändå. :smile:

Ensam är som sagt inte stark och vi saknar alla medel som SNF har. Det är ju David mot Goliat här. Men varför kan inte den delen av forumet som är för ett ansvarsfullt skogsbruk gemensamt ge David en röst? Vem vet, kanske någon lyssnar? Det har ju som sagt hänt förr.

Jag har umgåtts med tanken en tid, det var därför jag nämnde just ett öppet brev till MK/SNF ovan. Och du Uvskogen är en sann inspiratör, så vem vet, med din hjälp kanske nån gång??? :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).