Verkstan

Kamrem Skoda

22 inlägg 37124 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kamrem Skoda

sveakatten  
#231836 Är det någon som bytt kamrem på en Skoda?
Jag bytte på min och nu har motorn gått sönder. Jag hade alla inställningar rätt men den pajade i alla fall, jag kunde inte förstå varför.
Men nu köpte jag en beg som har gått 2044mil hmm, och när jag kollade svänghjulet finns det 2st märkningar på detta, vet någon varför det är så?
Så troligen har jag ställt in kammen mot fel märke på svänghjulet. Tycker ni att jag ska byta rem på denn nya också, börjar bli lite rädd efter sista haveriet.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

axwell  
#231840
sveakatten skrev:Är det någon som bytt kamrem på en Skoda?

Det finns ett helt gäng olika motorer, årsmodeller(a och b på vissa årgångar), dieslar, bensinare plus de som i likhet med min Skoda har kamkedja.

Om du inte får hjälp på skogsforum så kan jag rekommendera detta forum.

http://skoda.forum24.se/index.php?sid=4 ... orum=skoda

Användarvisningsbild

Re: Kamrem Skoda

totte  
#231841 Håller med axwell, gå till Skoda-källorna.

Och jag tycker nog inte du skall byta kamrem, i varje fall inte förrän du mycket noga förvissat dig om att du har korrekt information om exakt hur det skall göras för exakt den motor du har. Och var försiktigt med råd och tips på forum, det finns alldeles för många hem-mekaniker som kanske vet hur man gör, men som ofta är farligt dåliga på att förklara det. Skall man ta råd skall man veta av vem. Bättre är att få tag på verkstadshandbok eller utdrag ur den.

Uppenbarligen hade du bristfälliga uppgifter när du gjorde det förra gången.

Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

sveakatten  
#231844 Jag har en Hayns verkstadshand bok, men i den står det inget om dubbla märkningar.
Jag brukar byta kamrem på dom bilar jag köper för att säkerställa att den inte går sönder.
Brukar också köpa en verkstadshandbok till den, men har alldrig varit med om dubbla märkningar.
Frågan är om man törs åka med motorn med en gammal kamrem, jag vet ju inte säkert hur gammal eller hur mycket den gått.
På denna kan jag ju märka upp precis hur dreven sitter nu, och göra likadant.
Jag har färgmärkt den skåran i svänghjulet som kammen stämmer med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kamrem Skoda

totte  
#231853 Jo, klart du kan byta kamrem om du är fullständigt säker på vad du gör, det var väl det jag egentligen menade.

Granskat alla märkningar i förväg, som du verkar ha gjort nu och är hundra säker på att du har full koll.

Haynes litar jag aldrig på, väldigt ojämn kvalitet på dom böckerna, vissa kan vara mycket bra, andra är rakt uppåt väggarna ibland, beror helt på vilken skribent som varit i farten.

Att kamremmen bör bytas är ju klart, har man inte papper på när den sattes i är den en avsevärd risk. Kamremmar är nutidens plåga, av går dom, ofta knökiga att byta och dyrt som f-n om man lämnar in.

Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

Ingoberra  
#231854 Det är väl bara å göra egna märken å dra runt vevaxeln för hand 2 varv sen ska märkena stämma.

Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

Hugin  
#231874
sveakatten skrev: ... en beg som har gått 2044mil. Tycker ni att jag ska byta rem på denn nya också, börjar bli lite rädd efter sista haveriet.


Varför byta efter 2044 mil?

Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

Ingoberra  
#231883 Beror ju på hur länge motorn har stått. Dock bra mycket enklare å byta rem på en lös motor.

Användarvisningsbild

Re: Kamrem Skoda

machonisti  
#231891 sveakatten:

Havererade motorn direkt eller efter en tids bruk?

Drog du runt motorn ett par varv före start?

Gick den felfritt vid start?

Det kan vara ett sammanträffande!
Såna har hänt förr och kommer att hända igen!

Användarvisningsbild

Re: Kamrem Skoda

Camwood  
#231892 Om att klanta sej :sad: Bytte toppackning på min Merca diesel 220- 74 å hade bråttom för ja skulle köra med bilen till bolaget före kl 6, monterade dit kamkedjan nån/några hack fel och sen rullstartade jag för batteriet va slut o jag som sagt hade bråttom det här var många årsen men ventilerna mötte kolvarna och spräckte samtliga fästen till kamaxeln :grin: som tur va så hade farsan en skrotad 220 bakom lagårn och jag kunde byta kamaxeln med fästen ganska snabbt. Körde flera tusen mil med motorn sen utan problem. Ja jag hann till bolaget :grin:

Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

sveakatten  
#231922 Jag drog runt motorn för hand 4-5 varv, när jag startade gick den hårt imot vad den gick förut,så jag trodde att insprutningspumpen stod lite fel.
Jag körde bilen 3-4 dagar innan detta hände,provade att vrida lite på pumpen så den inte skulle gå så hårt ,men det verkade bli skillnad mellan kall och varm motor.
Det var så konstigt, jag kunde köra ca 1km sen gick den på 3cylindrar, men när jag åkt ca 500m till då spikade den och sen gick den som vanligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kamrem Skoda

machonisti  
#231949 Sista kamremsbytet gjorde jag på en toyota Avensis. Märkningen var helt olik haynes så jag gjorde egen märkning. Vred runt motorn många varv innan jag bestämde mig för egen märkning.

Har gycklat med rembyten med varierande resultat. För det mesta går det bra men ibland är märkningarna märkliga och har nån gång behövt kolla kolvens läge i förhållande till vevaxelns märke.
Har även haft en kugge fel och då brukar motorn svara dåligt på gasen.

Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

lugnberg  
#232104 vad är det för modell på skodan och årsmodell ? ska se vad det står i autidata om kamremsmärkningen

Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

sveakatten  
#232116 Det är en Skoda pickup, årsmodell 2000 1,9 diesel.
Motorn som jag köpte stod i kugg fel (enligt boken), få se hur den går nu när jag bytt rem.
Får väl hålla tummarna när jag startar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kamrem Skoda

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232120 Det där med två märken har jag sett, märkligt är det. Först ser man ett och kliar sig i skallen, så vrider man mer och får syn på ett bättre märke :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).