Socialt (mer om oss)

Grusgång

25 inlägg 19260 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grusgång

totte  
#231771
T Landström skrev:
totte skrev:
T Landström skrev:Ska man vara riktigt noga så är väl singel och makadam olika fraktioner av krossat material... ;)


Nej, singel är sorterat ur naturgrus, det är inte krossmaterial. Men vet att många använder ordet "singel" om det finkrossade material som t ex används i st f sand på vintern nu, men det är en felbenämning, om inte terminologin har ändrats på senare år.


Va tvungen att kolla och det va fel av mig... :)
Är nog som du säger att det är ett ord som används fel...



Det är så skönt att vara överens :lol: !

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Grusgång

T Landström  
#231773
totte skrev:Det är så skönt att vara överens :lol: !


Ja, det är ingen idé att stånga sig blodig som många andra kan göra... ;)

Avatar Fallback

Re: Grusgång

axwell  
#231776 "Äkta singel", natursingel (även här kallat gårdssingel) börjar bli en bristvara på många ställen i Sverige.
Vissa ivrar för restriktioner för hur det skall hanteras.

I Härnösand är det dyrt och besvärligt att få tag sand.

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

anersimyra  
#231784 Vid det första plogningstillfället för säsongen brukar jag släppa ner plogen till ett par centimeter över underlaget och därefter backploga ytan, slår plogen ändå ner tar den inte lika hårt som vid plogning framåt. Plogar man med pickup går det att slå ner plogen helt och släta ut hela utan, funkar även hyfsat på ärtsingel. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Grusgång

Hugin  
#231786
totte skrev:
Nej, singel är sorterat ur naturgrus, det är inte krossmaterial. Men vet att många använder ordet "singel" om det finkrossade material som t ex används i st f sand på vintern nu, men det är en felbenämning, om inte terminologin har ändrats på senare år.




Många citat, men har förkortat lite, får se hur det blir:

Backa bröder! - Totte tar till brösttoner!

Och han har rätt: singel är naturgrus (som nu också för säkerhets skull är beskattat!)

Avatar Fallback

Re: Grusgång

axwell  
#231789
anersimyra skrev:Vid det första plogningstillfället för säsongen brukar jag släppa ner plogen till ett par centimeter över underlaget och därefter backploga ytan, slår plogen ändå ner tar den inte lika hårt som vid plogning framåt


Ungefär vad jag tidigare var på väg att skriva.................., kom sen på att Uvskogen inte längre har något så sofistikerat som en Nuffe med lastare och snöskopa.

Antar att snöbladet till "catten" har tallrikar som är tänkta att hålla uppe bladet lämpligt mycket från singlet(?).
Tyvärr de brukar vara för små, gräver ned sig i det lösa underlaget.

Montera istället ett stabilt stålrör där, då kan du låta röret skapa ett packat underlag både vid backning och framåtkörning.
Suveränt när det är "rygg" i vägbanan som vid uppkörda hjulspår.

Efter 47 sekunder ser du hur röret sitter, vinkla bladet upp/ned efter aktuellt behov.



Fan också, här syns det att jag bara vaxat framsidan, inte baksidan.

Avatar Fallback

Re: Grusgång

Brickan  
#231794
axwell skrev:"Äkta singel", natursingel (även här kallat gårdssingel) börjar bli en bristvara på många ställen i Sverige.
Vissa ivrar för restriktioner för hur det skall hanteras.

I Härnösand är det dyrt och besvärligt att få tag sand.
Fast nån mil söderut, kring älvmynningen är väl inte det något problem? Jag önskar jag hade sådan mark varje gång jag tvingas (numera under allt tyngre hot av varierande slag) att fatta tag i en spade - ett mycket överskattat redskap - så önskar jag att jag bodde i Timrå.

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

totte  
#231798
Hugin skrev:
totte skrev:
Nej, singel är sorterat ur naturgrus, det är inte krossmaterial. Men vet att många använder ordet "singel" om det finkrossade material som t ex används i st f sand på vintern nu, men det är en felbenämning, om inte terminologin har ändrats på senare år.




Många citat, men har förkortat lite, får se hur det blir:

Backa bröder! - Totte tar till brösttoner!

Och han har rätt: singel är naturgrus (som nu också för säkerhets skull är beskattat!)


=))
I såna här sammanhang måste man krossa motståndet innan det inträffar nån singelolycka.

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

halvproffs  
#231807 Av varierande slag skriver Brickan ,Är det omväxlande höger uppercuts och västersvinger då förstår jag att du inte gillar spadar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231811 @awell: Tack, det låter som en bra ide . Du har rätt, det är små brickor bara

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).