Skotare

Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

13 inlägg 7075 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230988 Utan att ha läst instr.boken (Dels e jag kille, och så är den på Norsk än så länge) så undrar jag om någon reflekterat över detta med ELUPPHISSAD hytt OCH batterierna monterade under hytten...

OM / NÄR det blir strömtorsk i batterierna, hur tänkte man då?

På 901TX sitter ett uttag för hjälpstart (?? Tror jag iaf..) monterat vid huvudströmmen, men hittar inget på 840TX.

Någon som vet vad dessa kontaktdon heter / modell så man kan beställa & montera?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230992 Nato-koppling kanske du menar?

finns på Swedol under Bilel, släpvagnskontakter.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

Tosca  
#231018 Du kan lossa sidoplåten för att komma in till batterierna.
Ett annat alternativ de nämnde på Valmet var att det går att mata ström genom 24V-uttaget vid huvudbrytaren för att få hytthissen att gå.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231063 Hrrmmm.. Joo, man kan ju lossa plåten såklart - 4 skruv var det visst..

Tryvärr inget natokoppling ala TGB11, utan en mindre kontakt typ truckladdning kanske, vet ej om det e std eller extramonterat på min 901TX, men rätt smart grej ändå.

Bra tips att köra 24v bakvägen till hissen, då slipper man ju de 4 skruvarna!! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231080 man tar startkablarna å två batterier å en extra startkabel å sen kopplar på startmotorn så man får ström in det hållet så kan man hissa hytten å byta batterier.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231321 Ska kolla upp hur man får tag i dom där kontakterna för vi har köpt såna och monterat på rottnen också. Kanonsmidigt om man behöver starthjälp nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231327 Har sett att Swedol har, men dom kontakterna är större typ 90 mm eller nått, på Komatsun är det nån typ 60 mm bred kontakt som sitter. Detta tycker man ju borde vara standrad på alla maskiner som kostar miljoners kr, och ofta riskerar hjälpstart..

Farsan har fixxat 2 såna till sin flismaskin med startkabelklammor i änden - så han kan starta Scaniamotorn med Catmotorn o tvärtom..

Jag kan ju såklart kolla med Komatsuservice å se om dom vet va det är, men risken är ju att det är semesterstängt - till skillnad från Skogsforum :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231339 Har köpt Nato el kopplingarna på Swedol till våra maskiner.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231465 Vi kallar de korsnäskontakt i alla fall. kolla me komatsu i mora.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

Tosca  
#231490
kalhygge skrev:Hrrmmm.. Joo, man kan ju lossa plåten såklart - 4 skruv var det visst..

Fem skruvar ska du nog ha om alla sitter kvar, de har en evig förmåga att gänga ur sig, även med gänglåsning.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231531 Ume:
Min kontakt sitter inbyggd i huvudström/säkringslådan, snyggt o bra - men inte samma kontakt som din. Den du har ser ut som typ standard truckladdning väl?

Har lagt över den frågan på Komatsu Lindesberg nu, dom trodde det ev. fanns nått kit.

Tosca:
Jo, de kan nog va 5. Bra å veta att man får efterdra dom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

Skog  
#231760 Är ni nöjd hur kran går på den

Avatar Fallback

Re: Komatsu 840tx - hjälpstartsuttag

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242203 rottne har ett kit för starthjälp med säkring å kontakt för å montera mellan hytt och "torpedväggen"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).