Traktorn i skogen

Traktor köp

33 inlägg 23252 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor köp

tracktoralex  
#231643 Hej jag hade tänkt att åka och titta på en valmet 805 84-. Den kommer att köra 50% skog, 20% dragtraktor miltals sträckor, 30% lek på gården. Är det lagom traktor för mig eller ska jag ha någon annan? vanliga fel på dessa? (det är frontlyft på traktor om någon är interserad) :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor köp

rikard_e  
#231654 "Är det lagom traktor för mig eller ska jag ha någon annan?"

Det är nog du själv som borde veta detta, vi vet inte vad du kör eller gör :wink:


valmet 805 är väl en av dom bättre traktorerna man kan få tag på.

Kolla det vanliga, oljor, kylarvätska, glapp, koppling , växlar. snabbväxel, om det sitter lastare på så kolla framaxellagrena noga, servo.

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

tracktoralex  
#231668 Jag kör en patu 420f i skogen med.

På vägen kommer nog det vara mest tunga lasst med skrot och verke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor köp

valmet862  
#231684 och med tunga lass, blir det 5 ton eller 50 ton ? i det senare så blir det väl nog lite klen men kan rekomendera den annars,är väl en av dom mest hållbaraste slitvargar man kan få tag på från -80talet :-bd

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

rikard_e  
#231691 patu 420 är väl den vanligaste att ha på en 6-7 tons kärra?

Isf har du nästan för stor traktor i 805:an, då kanske 305-455 eller en 505 vara något passande framför den vagnen.

Sen som valmet862 säger, hur tungt är tungt?

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

tracktoralex  
#231700 Allt mellan 5-20 ton kommer den nog dra. Vi lastat patukärran med 10 ton skrot en gång och det men då lånade vi en johndeere. Det går inte längre att låna en traktor hela tiden man ska dra skrot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor köp

rikard_e  
#231728 Då kanske 805an bli lite slö bakom 20 ton.

Att lasta 10 ton skrot på en 6-7 tons kärra är väl inte att rekomendera, finns roligare saker att lägga pengarna på än att laga kärror.

Om du kör mycket tung , varför inte köra på en större traktor?
Blir kanske osmidigt att ha större i skogen.

Hur många timmar om året pratar vi att du kör?

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

tracktoralex  
#231732 Jo visst får kärran slita än sålänge men det blir att skaffa större tippvagn istället.

Den är väl runt 100 timmar om året vi kör .

Vår ford 4000 65hp är rätt så lagom men den har så slö hydral pump i skogen så det går inte så fort. Och så hade vi behöft en snurrhutt. Det är jobbit att på sadlen eller ratten. :sad:

Vi kör också lite gräs men det är inte så mycket runt 50-70 rundbalar om året. Är det en bra lastartraktor att köra och leka med hemma och köra balar? :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor köp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231737 Är det en bra lastartraktor att köra och leka med hemma och köra balar?

Är en bra lastartraktor men en motvikt kan behövas.

Användarvisningsbild

Re: Traktor köp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231740 Ska man köra mkt lastare så ska man nog kolla på en traktor med vändlåda, enorm skillnad.

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

valmet862  
#231754
Slurfi skrev:Ska man köra mkt lastare så ska man nog kolla på en traktor med vändlåda, enorm skillnad.


men med 50 balar i året klarar man sej riktigt bra utan vändlåda,men förstås mycket trevligare med den

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

rikard_e  
#231756 Och pratar vi vändlåda så ser vi kanske ett helt annat pris?

Tror det passar riktigt bra med en 805:a

Har själv en Ford 4000 med huggarvagn bakom, enda som var tråkigt var när jag körde 3 funktioner i taget, annars så går kranen riktigt bra bakom forden.
Och sen är forden lite väl lätt när man drar övergrov timmerstock i hal uppförsbacke.

Köpte dock en ny pump, ville inte hålla på för mycket med hydraulpumpen på forden, har redan bytt den 2 ggr på 3 år.

Jag har också runt 70-80 balar om året, kör med forden och med en 4wd jd 2250.

Om jag skulle ha en valmet så vore det 505-605 gltx-hytten.

Men vill inte lägga 150 k på en traktor till, är mer inne på en volvo bm 650

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

tracktoralex  
#231785 Tack för alla svar! Har inte så mycket men denna traktor var ett bra pris till mig. Den hade frontlyft i nosen den grova framaxlen, uppbyggt hydralsystem , skogsutrustad mm. Men kommer byta bort lyften fram och sätta dit en lastare, lastaren har jag nog mer behov av.

Skulle dit och kolla på den imorgon, då förhoppningsvis så kommer det stå en ny traktor på gården :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor köp

rikard_e  
#231910 Hur gick det med traktorn?

Avatar Fallback

Re: Traktor köp

hedenfeldt  
#231914 Intressant tråd!

Går själv i tankarna att skaffa en 505 eller en 605. (Har hört att de har lite större hytt så att man får plats med snurrstol än vad 405 har).
Har fått för mig att detta är en traktor av hög kvalitet, låga driftskostnader och mkt bra i skogen.

Tänker mig en 8-9 tons skogsvagn efter med en skaplig kran, gärna ca. 6m och med utskjut. Någon som kan dela med sig om erfarenheter angående mina antagande. Har ej idag någon traktor så är ganska oerfaren, men vill samtidigt att det ska vara något bra när man väl slår till.

Är medveten att det är relativt gamla modeller. har även kollat på FIAT typ 70-90, 80-90 och liknande men får inte samma känsla för att det är en bra traktor som med Valmetarna.

Tacksam för alla råd och tips.

PS! Min budget för traktor ligger runt 150k SEK.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).