Socialt (mer om oss)

Grusgång

25 inlägg 19272 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grusgång

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231645 Ja det är en fråga som passar i den här kategorin då hanteringen av gången till huset säger en del om mig (och oss kanske). Så, nu till frågan, du som har grusgång in till huset eller någon annanstans på gården, hur är det att sköta på vintern?
Gör man på samma sätt som med grusplan, dvs finskottar så man får ett tunt lager snö som underlag innan man drar på med maskiner eller största snösläden?

Stenplattor eller asfalt eller något annat är inte ett alternativ, de ska bort och jag ska ha dit grus av flera olika skäl! (sa ju att det var rätt kategori :wink: )



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Grusgång

JensSkoog  
#231649 Fin fråga på varma sommaren! Enda jag kan rekommendera är å köra hård ett snö/is - lag, låta det frysa och sen köra maskinerna på det. Men det er skit när vädret skiftar mellan plus och minus.
Annars holler jag med i att grusgång kan va mycket finare än asfalt och beton, men jag har själv byttat ut gruset med betongsten. Blåste för mycket grus in i nabons trädgård!

Avatar Fallback

Re: Grusgång

Blivande snickare  
#231720 Här så får det gärna komma ganska mycket snö innan det plogas med shaktblad. Har funkat bra men ibland så skär det ju oundvikligen ner i backen... Men då är det ju bara å fylla igen :wink:
Ja man kan ju inte lägga bladet ner direkt på backen å bara köra de tre fyra första gångerna man plogar utan det får hänga i lyftarmarna nån cm från vägen. Efter det så har det fryst så hårt att det bara är att släppa ner bladet å köra 8)

Avatar Fallback

Re: Grusgång

Robertberg  
#231724 Med grus, menar du då typ 0-18 eller makadam (fast med runda kanter)?

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

totte  
#231726 "Makadam med runda kanter" kallas upplysningsvis för "singel" och sorteras ut ur naturgrus, medan makadam är krossat berg, varav de skarpa kanterna.

Hälsningar från Besserwisser :lol:

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231741 Hehe, bra med förtydliganden ibland.
Till grusgångar ska man väl inte ha nolla/filler utan ett renare grus tex 8/16 ?

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

T Landström  
#231745 Jag har monterat 2st stödhjul till släpkärra bak på vårat schaktblad så jag kan justera höjden.. Har dock inte testat det än...

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

Torparn79  
#231748 Välta/packa första snön innan du plogar.

Det hjälper rätt skapligt, men förbered dig på att nöta av rosten på krattan till våren, det hamnar ALLTID grus på gräsmattan.

Vad ska du ha för grus?
4/8 eller 8/16?
Singel eller makadam?

Avatar Fallback

Re: Grusgång

Robertberg  
#231749
totte skrev:"Makadam med runda kanter" kallas upplysningsvis för "singel" och sorteras ut ur naturgrus, medan makadam är krossat berg, varav de skarpa kanterna.

Hälsningar från Besserwisser :lol:


Helt rätt! Kom inte på det rätta namnet för singel :roll:

Benämningen makadam härstammar från gubben McAdam som kom på den briljanta idén att använda sprängt berg som fyllnadsmassor ;)

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

machonisti  
#231755
obantteg skrev:
totte skrev:"Makadam med runda kanter" kallas upplysningsvis för "singel" och sorteras ut ur naturgrus, medan makadam är krossat berg, varav de skarpa kanterna.

Hälsningar från Besserwisser :lol:


Helt rätt! Kom inte på det rätta namnet för singel :roll:

Benämningen makadam härstammar från gubben McAdam som kom på den briljanta idén att använda sprängt berg som fyllnadsmassor ;)

Hoppsan!
Här lär man nytt, trodde Mc Adam var ett kul påhitt googlade och fick lång näsa!

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

T Landström  
#231763 Ska man vara riktigt noga så är väl singel och makadam olika fraktioner av krossat material... ;)

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

JensSkoog  
#231764 MacAdam anvende sig av en blanding av fint och grovt som packade sig skikkelige hårdt. Senn kan man anvenda ett slitlag på toppen av grøvre grus/singel.

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231765
Slurfi skrev:Till grusgångar ska man väl inte ha nolla/filler utan ett renare grus tex 8/16 ?


Jag tycker det blir väldigt fint med stenmjöl 0-8 till ytskiktet på grusgångar som är avsedda för att gå på i första hand. Sedan ligger det bärlager 0-32 under för bärigheten.

Det fina med 0-8 är att det är hårt att gå på samt att man får lite singel känsla. Utan att behöva lägga på singel.

Har man tur och det blir barfrost innan snön kommer. Då är det inte så mycket av gruset som följer med snöplogen.

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

totte  
#231768
T Landström skrev:Ska man vara riktigt noga så är väl singel och makadam olika fraktioner av krossat material... ;)


Nej, singel är sorterat ur naturgrus, det är inte krossmaterial. Men vet att många använder ordet "singel" om det finkrossade material som t ex används i st f sand på vintern nu, men det är en felbenämning, om inte terminologin har ändrats på senare år.

Användarvisningsbild

Re: Grusgång

T Landström  
#231769
totte skrev:
T Landström skrev:Ska man vara riktigt noga så är väl singel och makadam olika fraktioner av krossat material... ;)


Nej, singel är sorterat ur naturgrus, det är inte krossmaterial. Men vet att många använder ordet "singel" om det finkrossade material som t ex används i st f sand på vintern nu, men det är en felbenämning, om inte terminologin har ändrats på senare år.


Va tvungen att kolla och det va fel av mig... :)
Är nog som du säger att det är ett ord som används fel...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).