Före och efter jobbet

Fukt i krypgrunden

28 inlägg 23701 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231505 Som rubriken antyder, så har jag fått in såpass mycket fukt i boningshusets krypgrund att det börjat bli mögel i afsaboarden. En besiktningsman från Anticimex föreslog en fuktstyrd sorbtionsavfuktare från sitt företag, i kombination med specialplast på marken och igensättning av ventilationshålen. Kostnad ca 40 000 kr ink moms. 😡

Så finns det några vettiga alternativ till Anticimex, eller är det bara att bita i det sura äpplet?
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

sveakatten  
#231525 Är det inte för lite ventilation om du får fukt under stugan?
Jag tror jag har bort åt 20st 6" ventiler i min grund och den är inte på mer än ca 100m2.
Jag fick i från vår byggnadsingenjör hur mycket hål det bör vara, när jag byggde stugan.

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231528 Fuktproblemen kommer sommartid så jag grunnar på om det ginge att blåsa ner torr inomhusluft ner i grunden.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231529 Min farbror hade en idé om detta men han har inte byggt detta än.
Man sätter grova svartmålade rör, tex stuprör från grunden och upp längs väggen
så att när solen lyser på rören så blir det varmt och luften stiger och drar med sig
fuktig luft från grunden, på norrsidan har man öppningar så ny torr luft kan slippa in.
Det borde ju funka, tyst och billigt.
Finns det nåt sånt redan byggt rentav?

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

Brickan  
#231533
Skogsola skrev:<..>jag grunnar på om det ginge att blåsa ner torr inomhusluft ner i grunden.
Då blir det en varmgrund. Det hade jag på förra huset som jag byggde 1982. Superbra. Varma golv året runt och snustorrt i krypgrunden. Det finns flera variationer på temat varmgrund. Denna var lätt isolerad längs ytterkant. Ingen isolering i golvbjälklaget. Den är helt tät med undantag för att frånluftsventilationen som fördes ner och spreds i krypgrunden och ett rör som sedan släppte ut via en takhuv.

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

torpöbo  
#231541 Problemet med fukt i krypgrunden blir om temperaturen i grunden är för låg i förhållande till yttertemperaturen och den relativa fukthalten i luften. Dvs. så är det väldigt viktigt att luften har möjlighet att växla i grunden då vinter går till sommar vilket medför ökad temperatur så att sommarluften med hög luftfuktighet inte får möjlighet att kondensera i grunden. stuprörstiden var inte dålig den.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

JensSkoog  
#231544 Mycket velkend problem i fuktiga strok i Norge. God genomluftning och drenering av grunden brukar ge goda resultat. Sjelvskjøtande løsningar er å føredra, annars har man enda fler flekter ock saker å hålla i gong.

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

axwell  
#231545 En annan lösning på varmgrundens ventilation.

Skicka aldrig den varma, fuktiga frånluften till den kalla krypgrunden, det blir kondens och problem.


Du skriver ingenting om hur bostadsutrymmet är ventilerar, finns det något system för från/tilluft.


Tillslut alla befintliga ventiler i grunden (utom en), blås in uteluft som avfuktats i en kondensfälla.

Enklast; om du redan har ftx med kondensavskiljare, ett extra rör till grunden med tilluft mittemot den ventil som inte stängdes.

Bäst; Gräv ned ett rör i marken drygt 1 meters djup, ju längre desto bättre, gör hål på rörets lägsta punkt så att kondensvattnet kan ledas bort.
En separat fläkt trycker in luft där röret börjar ovan mark, ett grovfilter mot insekter kan behövas, den förvärmda/förkylda torra luften skickas in mitt emot den öppna ventilen.

Åldersbeständig byggplast på marken med rejäl överlappning behövs nu som det borde ha gjort tidigare.

Hur står det till med dräneringen ?

På det här systemet har jag sparat många tusenlappar genom åren, 27 meter 200 mm dia förvärmer hela huset vintertid, kyler det under heta sommardagar.

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231566 Dålig ventilation ventilerna som har som ett persienliknande galler är värdelösa om du har sådana ta bort dom så känner du skillnad på drag, större ventilationshål ev en fläkt. Så löste vi det efter att bytt en del av golvet.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

halvproffs  
#231568 Håller helt med dig Backman. Ta även bort nätet på dom för inga getingar vill iaf bo där. Krypgrunder har nästan alltid varit ett problem som jag tror beror på den stora volymen luft som finns där motför på ett torpargrund som det nästan aldrig är några problem med.

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

Brickan  
#231575
axwell skrev:Skicka aldrig den varma, fuktiga frånluften till den kalla krypgrunden, det blir kondens och problem.
Vi hade en sådan lösning som fungerade utmärkt bra i 27 år. Den gör det säkert fortfarande, men nu bor vi inte där längre. Vi hade varmt i grunden. Innetemp som regel eller någon grad lägre. Ingen fukt alls. Ingen kondens. Helt torrt året runt.
axwell skrev:Tillslut alla befintliga ventiler i grunden (utom en), blås in uteluft som avfuktats i en kondensfälla.

Enklast; om du redan har ftx med kondensavskiljare, ett extra rör till grunden med tilluft mittemot den ventil som inte stängdes.

Bäst; Gräv ned ett rör i marken drygt 1 meters djup, ju längre desto bättre, gör hål på rörets lägsta punkt så att kondensvattnet kan ledas bort.
En separat fläkt trycker in luft där röret börjar ovan mark, ett grovfilter mot insekter kan behövas, den förvärmda/förkylda torra luften skickas in mitt emot den öppna ventilen.
Intressant, men varmgrund? Varmare än ute är det och det är viktigast. Ger lägre relativ luftfuktighet. Grejen är ju att inte ventilera med fuktig varm uteluft. I synnerhet inte på sensommaren när det är som fuktigast ute. För då släpper man in fukten. Varmt och fuktigt i luften och kalla ytor under huset att kondensera fukten på.

Jag har även sett en lösning där grunden isolerades neråt och utåt, men inte uppåt - egentligen som min, men mer ambitiöst. Den isolerades på riktigt. Sedan värmdes grunden, men inte huset. Värme går uppåt.

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

axwell  
#231589
Brickan skrev: axwell skrev:Skicka aldrig den varma, fuktiga frånluften till den kalla krypgrunden, det blir kondens och problem.

Vi hade en sådan lösning som fungerade utmärkt bra i 27 år. Den gör det säkert fortfarande, men nu bor vi inte där längre. Vi hade varmt i grunden. Innetemp som regel eller någon grad lägre. Ingen fukt alls. Ingen kondens. Helt torrt året runt.

axwell skrev:

Så var ursprungstanken med Färila Varmgrund men det känns inte vettigt att skicka skämd luft till grunden. Tänk dig hur mycket fukt det finns i frånluften när torktumlaren (inte kondenstuml.) går flera ggr/dygn. Tonåringar som duschar länge och ofta.
Vi tycks ju vara överens om att varmluft innehåller mycket mer fukt är kalluft, reellt sett.
Det är lätt att stirra sig blind på procentsatsen för fuktighet och inte tänka på att det är relativt mot temperaturen.

Brickan skrev:Jag har även sett en lösning där grunden isolerades neråt och utåt, men inte uppåt - egentligen som min, men mer ambitiöst. Den isolerades på riktigt


Den här betonggrunden har jag isolerat extra med 70 mm cellplast i de partier som ligger över yttre marknivå, utrymmet är ca 100 cm högt.
Grunden ventileras med samma luftkvalitet som resten av huset, först temperering och avfuktning i markröret, sedan genom värmeväxlaren(med kondensavskiljare) och ned i ett hörn och diagonalt sett upp igen genom ftx tillsammans med övrig frånluft.

Inte ens vid de värsta köldperioderna har inkommande luft någon gång legat på minussidan före värmeväxlaren.

Sommartid är det skönt att kunna öka luftflödet och få in 18 gradigt sval luft.
Funderade tidigare på att bygga en "By Pass låda" i växlaren för att få ännu svalare sommarluft

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231592
axwell skrev:En annan lösning på varmgrundens ventilation.

Skicka aldrig den varma, fuktiga frånluften till den kalla krypgrunden, det blir kondens och problem.


Du skriver ingenting om hur bostadsutrymmet är ventilerar, finns det något system för från/tilluft.


Det är värmeväxlare med frånluft/tilluft (s.k. FTX), samt en ny Intellivent badrumsfläkt i badrummet.


axwell skrev:Tillslut alla befintliga ventiler i grunden (utom en), blås in uteluft som avfuktats i en kondensfälla.

Enklast; om du redan har ftx med kondensavskiljare, ett extra rör till grunden med tilluft mittemot den ventil som inte stängdes.

Bäst; Gräv ned ett rör i marken drygt 1 meters djup, ju längre desto bättre, gör hål på rörets lägsta punkt så att kondensvattnet kan ledas bort.
En separat fläkt trycker in luft där röret börjar ovan mark, ett grovfilter mot insekter kan behövas, den förvärmda/förkylda torra luften skickas in mitt emot den öppna ventilen.

Åldersbeständig byggplast på marken med rejäl överlappning behövs nu som det borde ha gjort tidigare.


Även Antiximex föreslog åldersbeständig plast på marken, efter att ha plockat bort all organiskt material på backen.

axwell skrev:
Hur står det till med dräneringen ?


Svårdränerat då berggrunden ligger på 0.3-0,8 meters djup. Möjligtvis går det att lägga singel närmast grunden ner till berggrunden.

axwell skrev:På det här systemet har jag sparat många tusenlappar genom åren, 27 meter 200 mm dia förvärmer hela huset vintertid, kyler det under heta sommardagar.

Låter intressant.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

brum brum  
#231599 hej där, har för mig att bygga hus. se har bra forum om ämnet, bla någon som provat med en vanlig luftavfuktare för nån tusing, samt inhandlat en fuktmätare så det går att följa förloppetfrån tex köket med en lång givarkabel, ev trådlös, även plast på botten av grunden som skrivits i tidigare inlägg i denna tråd verkar fungera bra,
lycka till

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

sveakatten  
#231624 Axwell. Du har alltså 27meter 8" rör nedgrävt 1meter i backen + en fläckt som drar in luften?
Har du haft detta länge?
Du kör det både sommar och vinter.
Undrar om det funkar hos mig, jag har byggt grunden med 2st mellanväggar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).