Motorsåg och handhållet

Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

42 inlägg 24955 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

totte  
#156247 Borde dra ett 8 kuggsdrev utan betänkligheter.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156262
can skrev:tar opp denne tråden her har en 260 som jeg kunne tenkt meg å kjørt litt 3/8 på til vedkapping. Har allerede sverd (13 tomms) og kjede til ei 361 sag slik at jeg tror at jeg trenger kun ett 3/8 drev som passer til 260 saga tror det passer best med 7 kugg, stemmer dette eller?

Jag har testat 026 och 260 i 3/8. Det funkar bra med 7 kugg upp till 16/18" sen vill de nog inte mer, förutsatt man har riktigt vasst o såg i ordning.
Med .325 drar den 8 kugg rätt bra upp till 16" sen går det lite tungt o den vill lätt bli varm.

Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

totte  
#156336
totte skrev:Borde dra ett 8 kuggsdrev utan betänkligheter.


OOOPS! Tänkte på nåt helt annat, glöm! :oops:

Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156342 Lätt o sitta o drömma om annat i bland.
En av de saker som gör livet lite roligare!

Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

totte  
#156380 Roligt har jag ofta :lol:

Avatar Fallback

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156446 ok har gitt beskjed til min forhandlar om å skaffa ett drev i 3/8 tok ett 7 kuggs så får me sjå korleis det går kva som går fortast å kappe med .325 eller 3/8 skal gi ein lyd når eg hår fått sjekka det ut.

Ein ting som har slått meg at det er mykje enklare å skifte mellom .325 og 3/8 på stihl enn på husqvarn pga plassering av clutch også mykje enklere å ta på og av kjede på stihl. Synes at det er ett stort pluss for stihl.

Ellers er 260 saga ovenfor heilt ny fekk ho for noen dager siden, men angrer kanskje litt på at eg ikkje valgte ei 261 i stedet for men kjenner liksom 260 bedre lurer litt på kor mykje de 0,3 ekstra hk i 261 utgjer i praksis 261 er jo litt tyngre også.

Avatar Fallback

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

Nonkan  
#156792
can skrev:Ein ting som har slått meg at det er mykje enklare å skifte mellom .325 og 3/8 på stihl enn på husqvarn pga plassering av clutch også mykje enklere å ta på og av kjede på stihl. Synes at det er ett stort pluss for stihl.


Finns både för- och nackdelar med detta. Husqvarna har valt invändig koppling på de större sågarna, över 60cc.

Med en utvändig koppling så kommer skärutrustningen närmare centrum på sågen. Det ger mindre gyrokrafter när man vrider sågen, alltså är det inte lika tungt att vrida sågen när man kvistar. Det ger också en smalare sågkropp. Nackdelen är att det är svårare att byta kedja och lite knepigare att hålla rent. På en stor såg spelar gyrokrafter mindre roll då man mest fäller eller kapar med dem.

Som kuriosa kan ju nämnas att Stihl kör utvändig koppling på t.ex. MS200 och MS201, sågar som går mycket i gallring/kvistning.

Jag tycker att Husaqvarna generellt har varit bättre på ergonomi medan Stihls starka punkt har varit driftsäkerhet, men skillnaderna minskar, framför allt har Stihl förbättrat ergonomin på de senare modellerna.

Avatar Fallback

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156870 Finns både för- och nackdelar med detta. Husqvarna har valt invändig koppling på de större sågarna, över 60cc.

Med en utvändig koppling så kommer skärutrustningen närmare centrum på sågen. Det ger mindre gyrokrafter när man vrider sågen, alltså är det inte lika tungt att vrida sågen när man kvistar. Det ger också en smalare sågkropp. Nackdelen är att det är svårare att byta kedja och lite knepigare att hålla rent. På en stor såg spelar gyrokrafter mindre roll då man mest fäller eller kapar med dem.

det med gyrokreftene var eg ikkje klar over

Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156874 Vad det gäller gyro så har vikt större påverkan än position.

Det är lätt o testa o leka med gyro kraften.

Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156877 Sätt fart på ett cykel hjul o håll det mellan händerna, vrider eller svänger du känner du hur det kämpar emot.
Ersätt sedan luften i däcket med vätska o testa samma sak.
Ta sedan bort, däck och slan o prova en tredje gång.

Vikt av de rörliga delarna avgör hur mycket av Gyro man känner. Kolv, vevaxel, svänhjul, koppling etc
Ju mer massa som snurrar, ju mer kraft behövs för att påverka.

Det finns flera för o nackdelar med att ha mycket eller lite vikt, Energi lagras i vikt bla...

Användarvisningsbild

Re: Köpte en Stihl 260 idag och har en fråga?!

JensSkoog  
#231148 Grattis med 260'an. Mycket anvendbar såg til det mesta.
Har prøvat bio-kedolja. Fløt som vatten på varma somran och fløt inte als på vintren. Aldri mera. Nu kør jag bara delsyntetisk olja, och er mycket nøgd.
Vad angår å få loss kedjan och noshjulet, så provade jag allt. Intet som verkade till jag smorde på "Jotuns penselrens", lemnade det en dag, och tvettade med vatten. Verkade underbart. Tar even "førstenad" skit/olje/kvae från andra delar av sågen.

Användarvisningsbild
JensSkoog  
#231270
masterchief skrev:Bussningrna är de där sakerna som avvibrerar handtagen från motordelen.
Kör man utan dem kan jag garantera du får svårt att hålla snappsglaset med heder efter en tids sågande...
Fast du kanske kastar korken och dricker ur flaskan 8)

Dom sade om gammla huggare at dom var så darrhendt at det blev frøe på supen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).