Motorsåg och handhållet

Problem med Husqvarna 39R (röjsåg)

6 inlägg 10344 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med Husqvarna 39R (röjsåg)

gummiboll  
#231127 Hej!

Jag har fått en "gammal" Husqvarna 39R av min far som fram tills nyligen gått utan problem. Efter senaste servicen (byte av tändstift osv) så har den börjat bete sig lite konstigt.

Den går hela tiden bra men ungefär hälften av gångerna jag använder den så har den ingen tomgång alls och låter man den dö så är stiftet blött. Stänger man av den på nödstoppen är det inga problem att starta den igen dock. Den andra hälften av gångerna har den bra tomgång, om än lite hög och går som vanligt bara fint.

Blir inte riktigt klok på det hela, någon som har några idéer? :roll:

Tack på förhand! :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 39R (röjsåg)

totte  
#231133 Låter förgasarrelaterat, kanhända en nålventil som hänger sig, eftersom den surnar, men inte konsekvent. Första åtgärd, ordentlig genomgång och rengöring av förgasaren. Kan även hända att membranen behöver bytas.

Alternativt, tändstiftet är dåligt, byt det mot ett nytt och prova innan du river nåt annat.

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 39R (röjsåg)

gummiboll  
#231153 Tack för snabbt och utförligt svar, Totte! Skall kolla detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 39R (röjsåg)

totte  
#231169 Bra, återkom om du inte får snurr på den så får vi gå vidare. Och återkom gärna och berätta om det gick bra också.

Skulle sagt: Välkommen till Skogsforum också! Kul att du studsat in :lol:

Avatar Fallback

Re: Problem med Husqvarna 39R (röjsåg)

gummiboll  
#231682 Idag hade jag lite tid över så passade på att skruva lite. Hittade inget skumt med förgasaren men rengjorde den ordentligt men när jag kom till tändstiftet så noterade jag att elektrodavståndet var ~0.7-0.8 så klämde ihop den till de rekommenderade 0.5 millimetrarna.

Nu har jag bara hunnit testa lite efter detta men det verkar som om jag nu har fin tomgång. Den höga tomgången är borta också. Får se om det funkar bra i längden eller om det bara var temporärt och/eller orelaterat.

Stort tack för hjälpen och välkomnandet! Första posterna här som sagt men hängt här ett tag och läst poster. :) Kul att se att det finns folk här i närheten också (Ånäset här)!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med Husqvarna 39R (röjsåg)

totte  
#231689 Gott så, då hoppas vi att den snurrar på där uppe i Ånäset. För stort avstånd kan mycket väl ha orsakat problemen. Byt gärna till ett nytt stift, lätt att det blir överslagsskador på isolatorn när avståndet är för stort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).