Motorsåg och handhållet

vad är det jag behöver?

17 inlägg 9758 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231100 Eftersom du lite nedlåtande om dig själv kallar dig rudis, tolkar jag det som att du inte kört så många timmar totalt och alltså inte hunnit göra alla misstag, jävlats och svurit, skruvat och hållit på. Stått långt uti skogen svettig och kall med sågproblem.
Av dem som har gjort det är det ändå inte många som kört många olika sågar riktigt ordentligt under olika förhållanden, så är det nog.

Sågar håller egentligen otroligt länge.
Trots att min morbror högg hela yrkeslivet åt SCA uppe i Medelpad tills 1990, en av de sista ackordshuggarna, hann han inte köra särskilt många. De fick ny såg var 5:e år från 70-talet och framåt (På 40 timmar i veckan skulle en bil köras säg 400 mil på motorväg. Sågen går motsvarande 16000 mil/år i 5 år. Grovt förenklat. Givetvis underhölls och renoverades sågarna regelbundet).

Jag tycker du får goda råd i denna tråd, och tror också att det du köper blir du nöjd med. Du tittar ju på bra grejor. Köp en såg snäppet ovanför gallringssåg för vedbacken, men det går bra med en mindre också. Så noga är det väl inte.

Vilken såg du än väljer är det kedja, svärd och smörjning som är det ABSOLUT mest avgörande så länge motorn/sågen går förstås. Köp en kedjeslip och lär dig vad motorsågning sitter i. Vasst, vasst och vasst.
Lär dig sköta kedjan och svärdet och smörjningen annars tar det på armarna, du trycker på och riskerar olycka, vibrationerna slår rakt in i händerna om du ska ta i med sågen, det drar mer soppa, svärdet tar slut, det tar mer tid, sågar snett, kedjan blir kass...
Sågen tar också mer stryk, suger fint sågmjöl, blir varmare...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vad är det jag behöver?

totte  
#231103
Orsa skrev:Vilken såg du än väljer är det kedja, svärd och smörjning som är det ABSOLUT mest avgörande så länge motorn/sågen går förstås. Köp en kedjeslip och lär dig vad motorsågning sitter i. Vasst, vasst och vasst.
Lär dig sköta kedjan och svärdet och smörjningen annars tar det på armarna, du trycker på och riskerar olycka, vibrationerna slår rakt in i händerna om du ska ta i med sågen, det drar mer soppa, svärdet tar slut, det tar mer tid, sågar snett, kedjan blir kass...
Sågen tar också mer stryk, suger fint sågmjöl, blir varmare...


Vältalig och komplett beskrivning av vad dåligt filat innebär ^:)^ :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).