Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ysta ATV väghyvel

13 inlägg 14352 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ysta ATV väghyvel

hgj  
#230497 Hej!

En liten fundering, och ja, jag vet att det finns betydligt bättre anpassade och ändamålsenliga saker till riktiga traktorer, men är det någon som har erfarenhet av Ystamaskiners väghyvel för atv?

Den ser ju väldigt rejäl ut på de små bilder som finns, men tror ni den kan duga till att få fason på cykel/gångvägar? Kanske går den att vikta lite grann...

Någon som provat? Känns som att det är lite för mycket pengar för att man ska bli idiotförklarad om man försöker ta på sig jobb med en...


http://www.ystamaskiner.se/Produktguide ... l-foer-ATV



   TS
Avatar Fallback

Re: Ysta ATV väghyvel

Qkeeper  
#231023 Byggde en själv av två gamla stålbalk och lite profiler och lastade med lite vikter och det funkar ju att sladda med om man har nog med vikt på och kör ett några gånger. Men ska man börja räta ut några större håligheter så är det ju som sagt så att det finns bättre maskiner för den saken..

Användarvisningsbild

Re: Ysta ATV väghyvel

anersimyra  
#231029 Den är som beskrivet avsedd för parkgångar och funkar säkert mycket bra till detta, eventuellt köper jag själv något liknande.

Användarvisningsbild

Re: Ysta ATV väghyvel

anersimyra  
#231031 Arbetsbredden är ju inget att jubla över, den är 23 cm smalare än min hjuling :???:

Avatar Fallback

Re: Ysta ATV väghyvel

Si63  
#231046
Qkeeper skrev:Byggde en själv av två gamla stålbalk och lite profiler och lastade med lite vikter och det funkar ju att sladda med om man har nog med vikt på och kör ett några gånger. Men ska man börja räta ut några större håligheter så är det ju som sagt så att det finns bättre maskiner för den saken..



och vi älskar bilder/filmer...

Avatar Fallback

Re: Ysta ATV väghyvel

Qkeeper  
#231048 Bilder kommer, kanske film också vad det lider;)

Avatar Fallback

Re: Ysta ATV väghyvel

hgj  
#231057 Hej, har haft kontakt med Ystamaskiner och tydligen är det en del kommuner som använder den och de är jättenöjda.

För min del så ändrade det tänkta uppdraget helt karaktär, så för tillfället är det inte aktuellt, men jag tror helt klart på idéen.

Även om jag håller med att arbetsbredden är i minsta laget så, håller den ungefär samma bredd som min Polaris (med standarddäck), och frågan är ju hur mycket bredare man vågar ge sig på för att fyrhjulingen ska orka och inte bara krafsa...

Tycker dock att modellen känns trevligare och roligare än många andra som bara består av ett hyvelblad med en 1/2 palls plats ovanpå (ex Kranman).

När jag höll på att leta så hittade jag en amerikansk modell som verkar lite intressant, den verkar ju kunna riva lite på djupet också... men jag vet inte om man ska köra som rallykallen med Jeepen vid 0:17...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xPZwWIK-4_U[/youtube] http://www.abiattachments.com/products/ ... ascal.html

Men är ni intresserade av Ystamaskiners version, ta kontakt med dom, jag fick snabbt svar med bilder på både hyvel och resultat...vågar mig på att bifoga en så man ser lite bättre hur den ser ut...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ysta ATV väghyvel

Skogstomte  
#231058 Håller fyrhjulingen? Jag är ingen expert på fyrhjulingar men vet av erfarenhet att vägsladdar går ganska tungt, en ständig, malande belastning. När man drar med traktor så går det åt en hel del soppa...
Lite sladdning ibland är nog ingen fara men tänker du köra mer är kanske en liten traktor ett bättre alternativ.

Nästa pilsner är att ju tyngre ju bättre vilket också talar för traktor. Själv har jag lekt väghyvel med en Vreten-sladd och Case 1056, det fina är att Casen har hydraulisk justering av armarna så att man kan vrida upp sladden så man får upp gruset mot mitten på vägen. Går iofs att göra med mekanisk justering också (vev).

Vad det gäller sladden har jag för mig att Ysta gör bra grejor.

Användarvisningsbild

Re: Ysta ATV väghyvel

totte  
#231060 Den där amerikanska är nog bra till att ytavjämna det som redan är plant, fungerar inte som en vägsladd, mer som en stor kratta eller harv. Den är kort och bladet sitter strax bakom hjulen, och har därmed ingen utjämnande effekt annat än på smågropar och längsgående spår.

Det som är bra är möjligheten att använda olika redskap med och utan tänder.

Avatar Fallback

Re: Ysta ATV väghyvel

Qkeeper  
#231160 Här kommer bild som lovat :) Sladden skall få hjul längst bak men har inte skett än..

Iphone 1 262.jpg


Slänger med en bild på slåttermaskinen också när jag ändå är i farten. Står tyvärr med en trasig kniv så om nån har knivjärnet med kulan komplett så hör gärna av er.

Iphone 1 241.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ysta ATV väghyvel

Torbjörn Johnsen  
#499044 Ysta kommer enligt sin sajt med en bredare hyvel till ATV. Den tidigare var bara 120 cm bred men nu går det att få en hyvel med 165 cm arbetsbredd. Här finns en video på 120 cm-hyveln:


Avatar Fallback

Re: Ysta ATV väghyvel

Hema  
#520868
Qkeeper skrev:Här kommer bild som lovat :) Sladden skall få hjul längst bak men har inte skett än..

Iphone 1 262.jpg


Slänger med en bild på slåttermaskinen också när jag ändå är i farten. Står tyvärr med en trasig kniv så om nån har knivjärnet med kulan komplett så hör gärna av er.

Iphone 1 241.jpg

Hej. Hur gick det med slåttermaskinen och hur funkade det isf?

Avatar Fallback

Re: Ysta ATV väghyvel

Qkeeper  
#520907 Fick tag på en kille som svetsade den trasiga knivbalken så den har fått putsat ett litet gärde och slagit dikeskanter sen dess 😀 lite haverier efter vägen men det är ju grovhuggna grejer så det medta kan man bygga själv! 😀 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).