Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

901 vs H11

29 inlägg 20159 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

kjetilroeste  
#209530 Noen synspunkter fra en nordbagge :P

Kjører en 901tx til daglig, og kan ikke få fullrost det å ha aggregatet foran seg hele tiden! Har kjørt både 1270 og beaver før.

Hvis man akkurat ikke rekker treet man skal hogge, bruker jeg bare vri den ut litt på svingen. Plutselig har man vunnet 30-40cm. "Kaster" man ut aggregatet i tillegg rekker man enda litt lengre.

Ikke noe problem med stabiliteten. Kjører med kjetting, og den er like stabil som den gamle 901.3 med væskefylte hjul og belter.

Å kunne tilte krana i alle vinkler er gull verdt når man skal plukke trær som står bak andre.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210416
jönsson84 skrev:
Engstrand skrev:901 känns som en bra mycket smidigare maskin än h11an...


Men det känns väll ändå som man gör instick betydligt enklare med en maskin som har kranen allra längst ut i änden på maskinen?
Med en valmet så sitter ju kranen närmre mitten så halva maskin måste av vägen för att räcka längre eller?
Har ingen direkt erfarenhet av valmet men det känns som det är så iaf?
Tycker det är väldigt ofta man har nytta av att bara vrida in lite så vridhuset kommer i vägkanten,har man en 4 m bred väg får man ju ändå ett par meter extra räckvidd då.

Ny maskin, nya knep ;)

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

JohanH8  
#210573 Mange som kjører 901 skjønner jeg. Vil også gjerne høre litt fra dere som kjører H11, for dere har vel noen synspunkter på maskinen deres?

   TS
Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

boagne  
#220034 901/911 med Keto 150 ,3knivars agg. då är du en aktör

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

valmetmange  
#220052 Om affären inte sa ske i morgon så skulle jag vänta tills logmax går att köpa som std från komatsu och slå till på ett 4000 med flerträd! Har kört både 551 451 av sp och dom åt ju diagivare och gick slang så in i norden utan förarfel från dom var nya! men dom gick gött sp agg!!! Känns som vi fick två måndags aggregat :)

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

ollonet  
#220055 Har kört logmax 4000 med flerträdhantering 9000 timmar. Gick alltid bra. Kör nu tx med 340. Saknar inte logmaxet. 340 har ett större register samt bra mycket rappare. Inga problem med givare än iaf 3500 Tim. Det enda jag saknar från logmax e ecologkranen som enligt min mening e suverän. Kan inte krana lika fort med tx då slår jag ihjäl mig :lol:

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220168 Stabiliteten tycker jag verkligen är värd att nämnas till tx:ens fördel. Med 340 tror jag inte det går att hitta en maskin som står stadigare!
Jag körde demo hos en som idag körde h8 och skulle byta till h11 eller tx. Han hade kört båda och något han bestämt sig var att oavsett märke skulle det bli en 6-hjuling. Han tyckte h11 8wd va klumpig som tusan i skogen.
Jag själv har kört Gremo ganska många timmar och är det inte supermosse så föredrar jag 6wd.

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

skogsjan695xl  
#220192 Kör en tx och den går fruktansvärt bra, stadig stark i kran. 340 går väldigt fint, tyvärr har det gått lite cäl många diagivare. Annars ett agg med bra kapacitet.

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

Jonte86  
#230575
finskpinne skrev:
jönsson84 skrev:Men det känns väll ändå som man gör instick betydligt enklare med en maskin som har kranen allra längst ut i änden på maskinen?
Med en valmet så sitter ju kranen närmre mitten så halva maskin måste av vägen för att räcka längre eller?
Har ingen direkt erfarenhet av valmet men det känns som det är så iaf?
Tycker det är väldigt ofta man har nytta av att bara vrida in lite så vridhuset kommer i vägkanten,har man en 4 m bred väg får man ju ändå ett par meter extra räckvidd då.


Det där har jag också funderat över, skulle nästan va lite intresserad av att byta till en Valmet som nästa maskin när det blir aktuellt med byte. Börjar va lite trött på att sitta med kranen mitt i ansiktet i gallringarna. Eftersom jag har en jäkla stenig terräng som jag kör i så blir det ofta att göra instick här och där eftersom man inte alltid kan göra vägarna exakt så långt ifrån varandra som man vill, utan ibland måste man gå runt lite steniga områden med vägen och då får man göra instick för att få hela mellanzonen gallrad. Då vill man ju ha kranen så långt mot ändan av maskinen som möjligt.
Men på Valmeten så är det ju nästan tomt mellan dom främsta boggiehjulen så man kan ju nästan köra så att ett träd kommer mellan hjulen och då har man ju kranen lite på sidan av maskinen så man når förbi trädet. Så det kanske inte har så stor betydelse att kranen är lite längre mot midjan än på andra märken. Eller va tycker ni som har erfarenhet av Valmet??



Nä det stämmer nog. Tycker man gör lika bra instick med Valmet som med vilken som helst maskin. Just för att man får trädet in mellan boggielådorna.

Kör själv med 901.4 men skulle vilja ha en grövre maskin med längre räckvidd, av samma orsak. Jag kör ofta besvärlig terräng med backar och stenar.
Som gallringsmaskin skulle jag aldrig byta bort Valmeten, konceptet med kranen bredvid hytten är oslagbart tycker jag. Förstås finns ju också EcoLog, men som kanske som maskin är lite klumpigare.
Och Ponsse Scorpion med kranen mitt över hyttens takruta.

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

boagne  
#230588 Sen, i extemfall kan man ta träd BAKOM maskin, välkommen till runtom svängande kran
( Valmet 901 Keto 150 Cranab crf12

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230605 Även risa bakom sig om det är blött och man måste backa...

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

boagne  
#230647 Just just,kanske det bästa med funktionen !

Avatar Fallback

Re: 901 vs H11

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230781 Jag förespråkar Komatsu 901 Tx med access, långkran och 340 aggregat. Är inne på tredje 901:an med accesskran. Vill inte byta bort den, är oslagbart smidig tillsammans med kranen monterad på svängkransen ilag med hytten. Har dock bara kört denna kombination tillsammans med enkelutskjut och 350 aggregatet, som är ett bra allroundaggregat om man kör en hel del slutavverkning. Dock svårskruvat (trångt). Har hört gott om 340 aggregatet, som jag kan tänka mig fungerar super bra med dubbelutskjutet, under förutsättning att man mestadels avverkar gallring och klenare slutavverkning.
Mvh Matsimon

Användarvisningsbild

Re: 901 vs H11

Jonte86  
#230881 Men nu kom ju också det nya C 93 aggregatet som torde motsvara 350 i i storlek men mera byggt som 365 = bättre uttrymme för service och underhåll.
Är själv i alla fall ganska nyfiken på det, men verkar som det ännu inte kommit ut i skogarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).