Verkstan

Vertygsvagn e dyl.

65 inlägg 42465 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230534 Min erfarenhet av Biltemas 10 års garanti-grejer är att de duger gott.
Givetvis är det inte så skrytigt märke men det var ju inte frågan.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vertygsvagn e dyl.

ORION 47  
#230537 Hej. Biltemas verktyg är enligt min åsikt bättre än ryktet. Men det gäller de litet dyrare nycklarna inte de billiga satserna. Det är att tänka på att du använder ett fåtal av verktygen mycket. De övriga i verktygssatserna relativt sällan. Mitt råd är: köp en medelgod kvalitet och de verktyg som går sönder ersätt dem med kvalitetsverktyg.
Med vänlig hälsning Orion 47

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230538 Nä, de billigare verktygen från Biltema, känns helt ointressanta. Proffssortimentet kan ju vara en idé.

Angående billiga verktyg, så köpte jag som student för 20 år sedan en billig sats av märket Pilot, som jag fortfarande har kvar. Har dragit sönder fast nyckel nr 15 + lite bits. För 10 år sedan köpte jag en ny, men mindre hylsnyckelsats av märket Mannesman. Skillnaden i kvalitet är stor.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 07 jul 2013, 00:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#230540 Största skillnaden på såna som t ex Biltemas bättre och de riktigt dyra är att godset är tunnare i de dyrare. De allra dyraste har högre stålkvalitet och kan göras tunnare och därmed får man bättre åtkomst.

Gedore anser jag vara det bästa idag, men priset är en direkt svimningsfaktor. Biltemas bättre duger nog rätt bra, har mest hört gott om dom.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230542 Jo, Gedore ska väl vara jämbördiga med gamla tiders Bahco, alltså då Bahco verkligen var Bahco. Då lär det nog bli priser där efter.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 07 sep 2016, 23:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#230544
Niking skrev:Jo, Gedore ska väl vara jämbördiga med gamla tiders bahco, alltså då Bahco verkligen var Bahco. Då lär det nog bli priser där efter.
/Niklas


Frågan är om dom inte t o m är bättre, men gamla svenska Bacho är förstås svårslagna. Har några stycken av dom. Har haft en sån där billighetssats i många år, men dom har gett sig en efter en, och tidigare köpte jag och ersatte med Bacho, nu har jag med skrikande plånbok investerat i en hel del Gedore-nycklar i dom dimensioner jag använder mycket.

Stora nycklar (över 19) som jag använder en gång i kvartalet blir Biltema.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230606 När det gäller stora nycklar, så blir det förstås lätt stora krafter inblandade, varför det väl är mindre lyckat med lågbudget. Men det är ju mycket möjligt att Biltemas proffsverktyg är tillräckligt bra, trots att de bara kostar kanske 10-20% av de fina märkena.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#230610 Jo, dom håller, i alla fall för sporadisk användning, största skillnaden är just att det är grövre gods och inte så smidigt. T o m dom riktigt billiga brukar hålla, men då är dom avsevärt klumpigare, och i längden står dom sig förstås inte när det är flitig användning.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230628 Jag håller på att bygga upp några bord med Gigant stable 500 benbockar och 45 mm spåntad virke till bordsskiva. Sedan blir det eventuellt någon stålplåt ovanpå för bästa hållbarhet.

I samband med detta såg jag att det även fanns lite verktygshurtsar med hjul för ynka 6000-8000 kr :shock: http://catalog.se.toolstore.com/#/?search=5116-0109
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230637 Plåt på bordet är bra när man vill punkta fast nåt tillfälligt.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#230651 Plåt på bordet är bra när man har vält oljekannan.

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230659
Slurfi skrev:Plåt på bordet är bra när man vill punkta fast nåt tillfälligt.


Jag hade nog tänkt mig ett separat svetsbord för detta, vad det lider, då jag har ett separat litet rum i verkstan tänkt för heta arbeten.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230839 Idag var jag inne på Biltema och spenderade drygt två tusen kronor på diverse hylsor, hylsnycklar, fasta nycklar, skiftnyckel m.m., alla är "proffs"-verktyg med 10 års garanti.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

totte  
#230842 Tror du blir nöjd med det, skall du ha nåt bättre får du lägga ut mångdubbelt. Det är skoj att köpa verktyg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vertygsvagn e dyl.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230844
totte skrev:Tror du blir nöjd med det, skall du ha nåt bättre får du lägga ut mångdubbelt. Det är skoj att köpa verktyg :grin:


Det är kanske samma princip bakom Biltemas "proffs"-verktyg som med moraknivar, det finns grejor med högre kvalité att köpa, men du måste betala ett många gånger högre pris för att få denna högre kvalité.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).