Uppvärmning

Yxa mot vedklyv

19 inlägg 20055 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Yxa mot vedklyv

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230621 Hej!

Filmsnutt med Gränsfors bruks stora klyvyxa, huggkubbe med bildäck och en hydraulisk vedklyv! :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=pNvDP7SqJPY



   TS
Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

molnia  
#230648 en film från gränsforsbruk

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230649
pendomaster skrev:Hej!

Filmsnutt med Gränsfors bruks stora klyvyxa, huggkubbe med bildäck och en hydraulisk vedklyv! :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=pNvDP7SqJPY


Hur ser resultatet ut efter en timmas klyvning då? eller en dag??
Blir rätt jobbigt i längden att svinga yxan...
Fast bra träning, så man borde ju prova...

Avatar Fallback

Re: Yxa mot vedklyv

axwell  
#230661
pendomaster skrev:Filmsnutt med Gränsfors bruks stora klyvyxa, huggkubbe med bildäck och en hydraulisk vedklyv! :grin:



Någon som har koll på på from. när elklyvar skulle ha 2-handsmanövrering för att få säljas av märkeshandeln.

Den i "testen" skulle inte klara det kravet.

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230667 Här är ett finskt test, kolla 0:30 in i filmen

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230718
axwell skrev:
pendomaster skrev:Filmsnutt med Gränsfors bruks stora klyvyxa, huggkubbe med bildäck och en hydraulisk vedklyv! :grin:



Någon som har koll på på from. när elklyvar skulle ha 2-handsmanövrering för att få säljas av märkeshandeln.

Den i "testen" skulle inte klara det kravet.


Om jag inte minns fel så köpte vi våran enhands Balaklyv 1994. Det var i sista rycket. Vet inte om det gällde nya maskiner from 1995. Eller om det var tidigare så att befintliga maskiner fick säljas ut.

Nu är detta en traktorklyv som drivs med extern hydraulpump. I fall det gör någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

JensSkoog  
#230749 Merkligt att man har et hydrauliskt klyv och inte har byggd lite til så det inte faller ned och må hentas upp. Har gjort om min el-hydrauliska klyv så jag styr den med fot/kne och har et bord så jag slipper bøja mig och lyfta månge gånger. Mycket effektivt(och sekert inte enligt lagen). Annars er yxan effektiv, menn nær dom knotiga kubborna och halvturr vridd bjørk skal klyvas, blir det nog inte så lett. Har brukt yxa i många år, och det har sitt pris før skuldrar och rygg.

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

Chemgineer  
#382308 Vet att denna tråd är gammal, men jag har sett många även nyligen som fortfarande kör med bildäck och jag trycker spännband funkar ännu bättre. Med ett spännband ganska långt ned på kubben håller den ihop liknande med bildäcket, men man kan även bära iväg allt vart man vill efter, vilket sparar tid o kraft. Man behöver bara komma ihåg att alltid hugga i delen längst bort från dig, annars kommer eggen ut och riskerar skada bandet.

Man kan t o m hålla ihop flera klubbar, om de är mindre i diameter (jag kör ofta med 3,men 5 händer det också ibland). Jag experimenterade mycket för några år sedan och har inte hittat någon bättre metod. Underlättar förvånansvärt mycket, i jämförelse till innan...

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

JensSkoog  
#382312 När jag ska finklyva till uppeldning, slår jag en strick om klabben. Den är elastisk, så det klyvs hela vägen, och med bit kätting kan jag förlänga eller korta den.
1458486753_klyva_smaved_190116_(4).jpg

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

Chemgineer  
#382313 I början testade jag med gamla innerdäck till cykeln då jag trodde den behövde vara elastisk. Efter ett tag fann jag att det fungerade lika bra med något mer styvt o spännbanden var lättare att kvickt justera längden på, men var man vid sin läst! :wink: Kul att jag inte är ensam

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

JensSkoog  
#382315
Chemgineer skrev:I början testade jag med gamla innerdäck till cykeln då jag trodde den behövde vara elastisk. Efter ett tag fann jag att det fungerade lika bra med något mer styvt o spännbanden var lättare att kvickt justera längden på, men var man vid sin läst! :wink: Kul att jag inte är ensam


Ja, det funkar hyfsad om man bara ska klyva till ved, och mycket bättre än bildäck. :-BD

Men när jag klyver "fruntimmerseldingsved" måste det vara elastisk eftersom det ska
finklyvas. Klyver och packar en 40 liters säck på fem - sex minuter med den metoden :wink:

Användarvisningsbild

Re: Yxa mot vedklyv

Chemgineer  
#382321 Som jag skrev har jag inte funnit att det är ett problem, faktiskt hur fint jag än vill ha det (brukar ta ock finklyva en batch lite nu och då), det har och göra med att den ligger under centrum tror jag och därigenom ger plats att expandera ovanför. Med det sagt tror jag din version är mer smidig än min, oavsett, och dessutom antagligen mer hållbar (metall mot flätad plast) så jag skall testa din typ. Borde vara minst lika snabb att justera dim på också så jag kan inte se någon nackdel.

Tack för bilden och tipset, jag har några kubik kvar att testa på! :grin:

Avatar Fallback

Re: Yxa mot vedklyv

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384345 Killen med yxan gör ett bra jobb :smile: Tjejen däremot har ju missat 4 kniven på klyven vilket förmodligen hade gett henne segern. Utan 4 kniv är ju klyven som en yxa med halvt skaft :oops:

Avatar Fallback

Re: Yxa mot vedklyv

stektlök  
#384351 Alla som filmar klyvning med yxa visar bara perfekta klyvobjekt. Hur går det när det är kvistar och rotkubbar som är vridna å tjuriga som fa.... :) Dom kubbarna blir nog körda till skogen igen....

Användarvisningsbild

Re: Sv: Yxa mot vedklyv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384353
stektlök skrev:Alla som filmar klyvning med yxa visar bara perfekta klyvobjekt. Hur går det när det är kvistar och rotkubbar som är vridna å tjuriga som fa.... :) Dom kubbarna blir nog körda till skogen igen....


Inte om man behöver träning. Få saker är så tillfredsställande som när man medelst klyvyxa har gjort en massa spännt av en vresig bit... :-)
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).