Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Komatsu 365 i gallring?

19 inlägg 16977 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu 365 i gallring?

Jonte86  
#230574 Är det någon som provat gallra med 365 aggregatet?

Jag kör med 901.4 6wd/350.1 i väldigt varierande terräng och bestånd och några problem som ofta dyker upp är:

-Basmaskinen för lätt.
-Kranen för svag.

Skördaraggregatet är annars lämplig storlek men knivarna tycks vara för korta när man skall plocka vindfällen från marken samt andra precisionskrävande moment.
3 rörliga knivar verkar också vara allt för några. Verkar dra stammar snett så man skall backa.

Undrar om 911.5 med 365.1 aggregat kanske skulle vara mera allround. Fast det skiter sig kanske i första gallringarna? :roll:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230581 Jag hade nog tagit mig en titt på nya c93. Lite större än ett 350 och med en rad fördelar, bättre tiltvinkel, uppflyttad bröstrulle, ny utformning på knivar, ny såg etc.
911.5/c93 så klarar du det mesta utom riktigt grov slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230582 Nog har jag provat det, nog kan det väl funka men jag anser det inte optimalt det är trots allt ganska stort och brett i en gallring, man får ta det försiktigt.
Skulle nog också kika på c93 såg väldigt fint ut....

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 365 i gallring?

Jonte86  
#230586 De e lite det jag är rädd för jo. C 93 verkar smart, det lilla man fått se av det på nätet i alla fall.

Men där verkar ändå vara mycke likheter med 350 som t.ex endast 3 rörliga knivar varav 2 alldeles för korta framknivar då man hamnar på vindfällesavverkningar å dylika specialprojekt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230587 Beroende på vad du syftar på för gallring. Men är det inte sistagallring så är 365 mycket järn att kasta runt bland träden.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 365 i gallring?

Jonte86  
#230593 Förstår bara inte hur inte Komatsu har lyckats framställa ett aggregat som John Deere H 414 t.ex. De e ju ett aggregat med samma kapacitet som 365 men med ett yttre mått som motsvarar nånting mellan 350 å 365.


Jag hugger lite av allt. Slutavverkningar kommer väldit sällan. Men gallringar med B.H.D 40-400 mm.
Okej man kan ju fråga sig varför man ännu envisas med att gallra så grov skog också..

Allt går ju bra tills man skall mata back med 350. Det verkar vara helt omöjligt, samma sak när man vill dra tyngre stammar. Eller just med vindfällen. Inget grepp.
Finns säkert knep man kan ta rtill men det känns som det enda som fungerar är att ställa fulla klämtryck på både valsar å knivar. Å så vågar man inte köra i längden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230604 Vad har du för matarhjul?

Låter som att det finns en del justeringar att göra på ditt aggregat. Ska inte vara några problem att backa en hel stam utan att tappa den. Inte heller stamhållning ska vara några problem om det inte är supergrovt!

Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

JD 2006  
#230666 Lätta lite på knivtrycket istället och justera pulsöppningen på knivarna vid back. Skulle jag ha gjort iaf.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 365 i gallring?

skogsjan695xl  
#230720 Finns en i Torsby som kör endel gallring med 931 och 365. Endast andra och sista gallring. I första hand kör den slutavv.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 365 i gallring?

finskpinne  
#230723 Här är det en som har en 931/365 på provkörning. Så omöjligt är det ju inte :lol: På senaste Metko-mässan visade dom just den kombinationen i action i första gallring och basmaskinen och kranen verkade ju inte helt vilsen i en första gallring men det är ju klart att 365 är ju ett rätt stort aggregat i första gallring... Beror ju förståss på hur glest man gör det...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3Fr9JxnG2tw[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 365 i gallring?

Jonte86  
#230882 Kan vara att bästa kombinationen sku vara 901TX eller 911.5 med 11 meter kran och C 93.
350.1 har man sett tillräckligt av i alla fall. Visst det är ett smidigt allroundaggregat på många sätt.

Men det verkar inte finnas ett enda hörn på det aggregatet som skulle gå att reparera på under 2 timmar. Trångt är bara förnamnet :P

Jo jag tror också att det är nåt med inställningar vid backning som göra att trädet åker ut. Kanske matarhjulen snurrar olika hastighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

sputtnick85  
#231177 hejsan jag kör en komatsu 931.1 med 365, nästan bara slutavverkning men ja har även gallrat med det å det funka riktit bra hade en medelstam på 0,12 så d va ju fin gallring. kan bli lite klumpigt när det blir stamtätt å klent,blir ganska brett när det är öppet.tycker att det drar igenom d mesta när man kör slutavverkning..

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 365 i gallring?

Jonte86  
#231311 Undrar om man kommer att få 901TX med 11 meters kranen och C 93. De kunde vara nåt. Eller kanske 911 gör en bättre allround-basmaskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231323 Det går säkert att få txen med 11 meter, Men skulle nog ta en 911 ändå.... lite mer av allt ;)

Avatar Fallback

Re: Komatsu 365 i gallring?

sputtnick85  
#231335 Jag har kört en del 911.4 med 11 m kran å 350. Körde både slutav å gallring.funkar kanon snabb stark å stabil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).