Motorsåg och handhållet

Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

26 inlägg 13223 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228592 Anders.
Det är inte rätt o rekommendera andra utifrån egen erfarenhet och kunskap.
Kan mycket väl hända att vissa med 40 års erfarenhet kan köra 18" på 346, det säger ingenting eftersom det finns de med 5min eller 50 år som inte klarar 13" med 346.
Har sett de som klarat flera år med 20", även de som klarar minuter med 13"

Man får utgå efter rådande omständigheter och den nivå som finns hos den eller de man rek till.

Ja, det är stor skillnad på gamla och nya 346.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Werner85  
#228593 Okej
Antar att det då är till den senares fördel eller?
I så fall kan jag bortse från de gamla helt?

Sen kommer jag nog aldrig att köra med 18tums svärd, 15 på sin höjd kanske.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Gäddviken  
#228772 346 XP(G)NE kåpan över drevet o bromsen har metallicfärg är kåpan orange är sågen gammal o har 46 cc istället för 51 cc som new edition fick.
En 359 är åxå ett alternativ såldes ut billigt det är väl inget proffssåg iallafall inte i sverige , kan du hitta en sådan beg. har den nog inte gått så mycket.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Waldteufel  
#230426
anersimyra skrev:
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Slå till på en 346 om dom har, den drar med lätthet ett svärd på upp till 18 tum.


såja såja! visst drar 346 runt ett 18" svärd! men att säga att den gör det med "lätthet" är nog att undanhålla verkligheten en aning! en såg från rusta på 25cc drar också runt ett 18" svärd!....går det fort?..nej!

anser nog att det ska vara ca 60cc plus om man ska ha 18" svärd! sen får ni tycka vad ni vill!
Verkligheten är att jag har 40 års erfarenhet av att fila kedjor, jag är dessutom jävligt bra på att fila till en perfekt skärande kedja. Utan tvekan sågar jag med lätthet igenom både ek, lönn, oxel och ask med 346:an och 18 tum, det i grovt virke där hela svärdet utnyttjas. Men självklart hänger allt på en perfekt slipning med 18 tum och 346. Skillnaden i varv mellan 15 och 18 är försumbar bara kedjan är perfekt. Självklart går det än bättre med 60 cc, än bättre går det med 70, men som sagt, rätt filat, ja då skär 18 tum och 346, med LÄTTHET igenom virket vi har i vårt avlånga land.
Mvh Anders.


Hej Anders. Jag filar nu för tiden mina kedjor för egen hand och har funnit det ganska intressant men inte alltid helt lätt. Har provat alla de manuella metoderna från enbart fil till hjälpmel i form av olika filhållare och styrgiggar. Den bästa jag hittills har provat är den kombifil (för .325"-kedjor) från Stihl som även tar hand om ryttaren i samma fildrag. Men nu till min undran och ödmjuka fråga:
Du "anersimyra", med 40-årig filerfarenhet, det vore högintressant om du ville dela med dig av denna till oss nybörjare. Snälla ...!

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

rikard_e  
#230486 Svante Hansson lärde mig att fila,

Kör med 4.8mm filar och filmall. 4-5 långa jämna tag, behöver inte trycka mycket utan fler drag istället.

Sen en vanlig plattfil till ryttarna. Jag fick goda betyg på uppkörning på motorsågskursen i filning iaf.
Jag är riktigt nöjd med hur kedjerna drar i mina såg.

Både det lilla 339:e såget och mitt stora 560xpg.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230502 Det går alltid att få det bättre, man ska inte vara nöjd i sin filning!

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

rikard_e  
#230506
Mange skrev:Det går alltid att få det bättre, man ska inte vara nöjd i sin filning!

Då kommer man till frågan, Hur?

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230514 Som i allt som har egg o vinklar så går det o få den vassare o hållbarare i oändlighet.
Jag använder olika filar till olika tänders material och filar det i vinklar som passar min körstil och den sågen bäst. Olika form på skär, vinklar o skärpa...

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

anersimyra  
#230528 Använd filar av hög kvalité som håller skärpan bra, vinnlägg dig om perfekt filföring. Läs gärna om manuell filning, finns att finna i äldre litteratur om verkstadsmekanik. Skärp kedjan med mycket lätta drag vid varje tankning. Öva, öva, och återigen öva, det tar ett tag innan vinklar och filföringen sitter i ryggmärgen. Själv hade jag tur att ha en lärare som tävlat i kedjefilning, det blev att hela klassen blev "filningsfixerade", alla ville bli lika bra som "majjen". Efter skogsskolan gick jag själv en tvåårig verkstadsutbildning där en stor del av tiden ägnades åt manuell filning med alla typer av filar. Mallen du nämner har jag provat, den är stabil och ger en bra filföring, dock går filen något högt i tanden tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230533
Werner85 skrev:Tack för alla svar!

Jag får leta efter en 346'a känns det som, dock svämmar ju inte marknaden över av dom direkt.. :???:
Om någon vet om en till salu, gärna i västra Götaland å Värmland, får ni gärna höra av er!

Förresten, är det stor skillnad på den gamla modellen å den senare?


Här kan du läsa lite om skillnad mellan dom.
viewtopic.php?f=12&t=17092

Här fanns det en nyare beg 346:a uttagen april 2012
http://www.husqvarna.com/se/support/used-products/

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Traktorkalle  
#231199 Byt inte om du inte går upp till 60+cc, Hva 55 är grym i vedtraven o smiskar en 346a skoningslöst!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).