Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter av Terri 1020/2020?

65 inlägg 43663 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Revolution till din Terri!

terri2020  
#22180 Har också en Terri 2020 utan vagnsdrift och var väll så där halvnöjd med den efter min första körning. Slirade ganska ofta. Men nu i vinter så monterade jag på en Pivario variator istället för orginal. Och gissa om det blev skillnad! Det blev en helt ny maskin och jag kör fram dubbelt så mycket på samma tid nu som förut. Denna variator är nämligen en sån extremt smart uppfinning! Istället för vikter som via centrufigalkraften spänner åt remmen så sitter det ett elektriskt ställdon som via en mikrodator styr hastighet och varvtal genom att läsa av varvtal på både sekundär och primärvariator. Genom en knappsats med treknappar väljer du sedan 1: friläge. Du slipper alltså lägga i friläge med växelspaken utan trycker bara till på denna knapp så kan du gasa och köra kranen som du vill. Ett knapptryck till och du flyttar fram den till nästa virkes hög. Perfekt i gallringar med virke längs med en stickväg med många flyttningar mellan lastningarna. Spar också växellådan. 2: Lågväxel. Maskinen åker fram med samma hastighet (ca 1 m/s) oavsett hur mycket du gasar. Dvs din terri blir bara starkare och starkare ju mer du gasar utan att banden slirar loss vid gaspådrag. Terrin går på ca 1500-2000 varv men smyger fram över stubbar och stenar. Precis på det varvtal som kubotan har sitt maxmoment och maxeffekt. Detta gör din Terri till en helt annan maskin. Det blir som att köra hydrostatdrift, fast bättre. Detta pga att du får motorns styrka direkt ut på drivbanden utan en massa förluster i hydraulikkretsar.
3: I detta läge går maskinen fortare ju mer du gasar. Så fort du kommer till ett fint parti i skogen eller ut på en väg så trycker du bara till på denna knapp utan att behöva stanna så får du en helt annan utväxling och du får tillgång till maxfart. Du behöver alltså inte stanna och lägga i högväxeln. Din växellåda kommer att hålla betydligt många mer timmar på detta och det blir så mycket roligare att köra. Om du tycker att detta låter intressant så gå in på deras hemsida www.pivario.com och kolla.
Fin maskin du hade köpt förresten.

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#22247 Har faktiskt tittat på Pivarion tidigare, och funderar på att byta till en.
Krångligt att montera själv? Vad kostade den? Nyfiken! =) På lågväxeln, håller den alltid ca 1m/sek i hastighet alltså? Hur skulle detta fungera tro med min drift på vagnen? Dem drar väl olika då antar jag?
Har du några bilder på din Terri?

Användarvisningsbild
Robin  
#22268
Miniskotar-Reine skrev:Har faktiskt tittat på Pivarion tidigare, och funderar på att byta till en.
Krångligt att montera själv? Vad kostade den? Nyfiken! =) På lågväxeln, håller den alltid ca 1m/sek i hastighet alltså? Hur skulle detta fungera tro med min drift på vagnen? Dem drar väl olika då antar jag?
Har du några bilder på din Terri?

Såg nåt pris på 15' + moms på hemsidan.

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#22273 Se där ja! Dem har uppdaterat hemsidan. Tack Robin.

Avatar Fallback

Pivario!

terri2020  
#22360 Priset är inklusive montering.

Avatar Fallback
ptorparn  
#22405 Var inte det 15 000 för en sportigare variant till typ skotrar .

Avatar Fallback
terri2020  
#22726 Priset för en pivario variator konfigurerad inklusive montering är 15.920 kr + moms. Sedan kan man beställa ett extra dubbelkommando, dvs en körspak där du kan köra med en joystick och med den reglera hastigheten. Denna kostar 2495 kr + moms. Också den inklusive montering. Jag har nu kört fram över 100 m3fub med min terri 2020 med pivario och det på halva tiden mot med min gamla variator. Det är inget att fundera på utan bara att beställa. Den gamla blir alla fall förr eller senare slut och kostar då 8.000 kr.

:wink:

Avatar Fallback
swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22729 Hur är det med remslitaget, mer eller mindre?

Avatar Fallback

Pivario!

terri2020  
#22833 Mindre slitage då du får en modernare variator. Om du vill så kan du söka på pivario på youtube så får du se mig köra med min terri med pivariovariatorn så får du höra och se skillnaden.

Avatar Fallback
Miniskotar-Reine  
#22861 Var det med lågväxel du körde på videon?

Avatar Fallback
Lövis  
#22885 Ser ut att fungera bra. Undrar om dom går att montera på vimek minimaster också? Skulle ju vara skönt att slipa lägga i fritt hela tiden när man stannar för att lasta på. Sen om dragförmågan blir bättre så är ju inte det dumt heller. 8)

Avatar Fallback
Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23042 Efter storleken är Terri en andvändbar maskin, den passar bra till gallringar.
Verkar stigit i pris de senaste två åren?
Men man måste tänka på att det är en liten maskin.
Köpte den begagnad, men den har gått bra, kör fram ca 150 m3 per år.

Avatar Fallback

Pivario till vimek!

terri2020  
#23051 Det går utmärkt att sätta en pivario på en vimek. Både minimaster och 606 med variatordrift. Den går att sätta på allt som har variatordrift. Alstor är intresserade av att sätta den på sin maskin. Jag körde på lågväxeln på filmen. Jag behöver bara lågväxeln i och med att jag har två växlar att tillgå i pivario variatorn.
Hälsa från mig (AW Skog och träteknik) om ni beställer en pivariovariator.
Jag kan lova att ni blir helt lyriska när ni fått den monterad.

Avatar Fallback
Lövis  
#23136 Blir nog att investera i en pivario när man får lite pengar över :wink:

Avatar Fallback
XPG  
#23225
Bybonden skrev:Efter storleken är Terri en andvändbar maskin, den passar bra till gallringar.
Verkar stigit i pris de senaste två åren?
Men man måste tänka på att det är en liten maskin.
Köpte den begagnad, men den har gått bra, kör fram ca 150 m3 per år.


Priset upp ja 😈

Jag var ute efter en för 2-3år sedan men det blev inte av då
och nu när jag snart verkligen måste ha en så verkar dom
vara jävligt mycket sällsyntare och DYRARE! 😡

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).