Bioenergi

Elda upp din skog.

65 inlägg 33172 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#90358 Tycker det är många fördelar men björk jämfört med barrträd.

1: Björk innehåller mer koncentrerad energi per massa än t.ex. granved. = Du behöver inte lika många brasor med björk än som med granved. Altså det är inte kilona som är intressanta i när man skall välja vedsortiment utan det är volymen.

Isåfall så kunde man ju lika gärna elda med tidningspapper som säkert innehåller mer energi/kg. än både granved och björkved.

2:Eldar man i öppen spis så är det inte rekommenderat att elda med barrved för den smäller och sprättar gnistor som kan orsaka brand. Fast man har galler framför eldstaden så kan gnistor sptätta både ovanför gallret och igenom springorna.

När björkveden börjar mögla beror det på okunskap hur man skall torka/förvara veden.

Den vi ved vi säljer är lagrad i ca: 6-8 mån och då kan den en fukthalt på 20-25%fukthalt.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

H3nkk4  
#90433 Dessutom är granved dyrare än björkved /kwh. Enligt denna uträkning:

Massavedspriset på ca: 26,0€/m3f som baserar sej på leveranspriset i Finland i nuläget , som är samma för björkmassaved som för granmassaved.
Rotpiset däremot för björkmassaved låg på 15€ och 20€ för granmassaved.

Kalkyl:

1m3f = 2,5 m3t.
26€ / 2,5 = 10,4€ per m3t.

Gran innehåller 2100kwh per m3f.
Björk innehåller 2700kwh per m3f.

Gran:
2100 / 2,5 = 840 kwh. per m3t.

10,4 / 840 kwh. = 0,012381€. per kwh.

Björk:
2700 / 2,5 = 1080 kwh. per m3t.

10,4 / 1080 = 0,0096296 kwh. per kwh.


För att göra siffrorna mer tydligare tar vi priset för 10kwh. för vardera trädslag.

10 kwh. av björk = 9,6 cent
10 kwh. av gran = 12,3 cent

Det betyder att granen är 2,7 cen dyrare än björken. Rätta mej om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229798 Nu när massapriset ligger lågt, jag får 305kr/Ton för träddelar, vad motsvarar det i massapris?

   TS
Avatar Fallback

Re: Elda upp din skog.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229806 Låter som ett bra pris om det inte är avdrag för fukt. En fub rått virke väger så gott som ett ton.

Användarvisningsbild

Re: Elda upp din skog.

machonisti  
#230075 Härligt H3nkka4, inlägg för ca 3 år sedan med pris på massa. Priset har inte rört sig nämnvärt på 3 år. Eventuellt får man 29 € i dagsläge men eurons värde har sjunkit och oljan har gått upp ytterligare med ett värde över euron per liter eldningsolja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).