Skogsröjning

Röja ca 5 ha tät björkdjungel

34 inlägg 35043 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja ca 5 ha tät björkdjungel

sajmon  
#229753 Har just köpt ett skogsskifte där ca 5 ha är 23 årigt kalhygge som aldrig har röjts.

Det växer mest björk men även en och annan gran och tall.
Björken är uppskattat 4-5 meter hög men växer otroligt tätt. Det går knappt inte att till fots gå igenom djungeln. Lyckas man ta sig in är det nästan nattsvart eftersom ingen sol lyckas ta sig in.

Nu undrar jag hur jag ska hå till väga. Röjer jag för glest nu tror jag att snön kommer bryta av björken.

För ca 6 år sedan röjdes det upp ett område på ca 70x50 meter för älgjakt, då sparades bara tall och gran och dessa har på 5 år verkligen skjutit i höjden. Dock så har gräset tagit över alla öppna ytor.

Min fråga är väl hur glest jag ska röja mellan björkarna? har bestämt mig att spara all gran och tall för att få en trevligare skog, men i huvudsak är det björk som kommer att växa.
Marken är väldigt fuktig och gränsar mot myrmark.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229754 Björken är inte att förakta om dagen virkesmarknad står sig. Det viktiga är att du rotar i det. Hur hårt du tar är inte viktigt. Du lär snart få komma tillbaka i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

JensSkoog  
#229756 Om du skall ha god vekst på bjørken måste du nog ha 4-5 meter avstånd mellan stammerna, men nær som alt er 5-6 m høga ville jag ta det i två røjningar. Snø er skit på bjørk som har vuxit snabbt i høgden och så blir ensammståande.

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Blivande snickare  
#229757 Röja lite i flera omgångar varannat/vart tredje år?
Första gången ta bort vargar och krokiga stammar
Andra gången ta bort undertryckta och krokiga
Tredje gången välja ut stammarna som ska sparas, röja bort resten och låta det stå några år innan det görs en första gallring. Försiktigt så att det blir minst möjliga snöbrott.

Det är min idé men jag kan ha fel :grin:

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Storken  
#229758 Du kan ju börja med ca 1,5m förband om du är orolig för snöbrott.
Jag har ett likadant bestånd som jag röjde vårvintern 2010 och där börjar bli hög tid att komma tillbaka, precis som Skogsola skrev.
Ett bra tips är att röja på våren så att björkarna får sommaren på sig att grovna till lite.
På det viset minskar du risken för snöbrott.

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Martin_G  
#229760 Hej,

Många bra tips här. Räkna med att röjningen kommer ta lite tid bara....
lite tätare förband och röj innan de sätter tillväxt på våren tror jag kan hjälpa eftersom björkarna är rätt långa hos dig.

Jag tycker det är roligt med björk. Hos oss kommer den överallt förutom på de mest torra ytorna.
Jag använder mig av björken där jag är orolig för storm (tex ostliga kanter mot åkrar), som en mix i landskapet eller där föryngring inte tagit sig (som i ditt fall).

Denna yta röjde jag 2008 när björken var ca 3m hög. Nu är det väl ungefär 2m förband, höjd 5m?.
Det var ganska tätt när jag gick in men inte ohanterligt.

IMG_5338.JPG


Min tanke nu är att låta grönkronorna bestämma röjningsinsatserna framgent. När grönkronorna börjar dra upp mot att bli mindre än 50% av stammens längd så röjer jag nästa gång, då med fokus på kvalitet. Sedan får vi se :wink:

Lycka till, det kommer bli bra!

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

nalle34  
#229761 Snygt martin!! Finns en annan tråd som av handlar gallring men finns bland annat ett röjnings och gallrings pogram på mina bilder där. se tråd viewtopic.php?f=2&t=15419

Glesa ut till 1.m-2m förband och åter kom om ca.4-5 år beroende på marken. Räkna med det tar lite tid sådana tätt bestånd att röja.

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

nalle34  
#229762 Snygt martin!! Finns en annan tråd som av handlar gallring men finns bland annat ett röjnings och gallrings pogram på mina bilder där. se tråd viewtopic.php?f=2&t=15419

Glesa ut till 1.m-2m förband och åter kom om ca.4-5 år beroende på marken. Räkna med det tar lite tid sådana tätt bestånd att röja.

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229775 Finns det inte nån glugg i djungeln så man skulle kunna få se några bilder? :wink:

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

sajmon  
#229796 Tack för alla svar och tips. Detta är min första egna skog och det finns många funderingar.
Som jag känner nu måste jag börja rota runt med röjsågen och ta det som det kommer och ha snöbrott i åtanke hela tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

sajmon  
#229797
Vedmaskin skrev:Finns det inte nån glugg i djungeln så man skulle kunna få se några bilder? :wink:


Jag ska ut imorgon med min lilla familj till skogskojan som finns på skiftet för att äta lunch. Om jag kommer ihåg så tar jag lite bilder så ni får se på eländet ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Chainsaw Charlie  
#229802 De värsta snöskadorna jag har sett är oröjda björkbestånd där blötsnön har lagt sig som ett lock uppe på och pressat ner fler hundra kvadratmeter åt gången. Så det är en balans mellan att enskilda träd böjs av snötyngden och att stora sjok trycks ner.

Men jag tror som de flesta andra här att du ska in och röja så att du tar dig fram och sen på det igen om ett par år.

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

halvproffs  
#229808 Om det inte är någon större risk för snömängder så kan ju trädbränsle vara ett alternativ. En Vimek med klipp hade nog varit bra i detta bestånd och du hade kanske fått nån krona utan svett och röjningskostnader :grin: .

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

sajmon  
#229813
halvproffs skrev:Om det inte är någon större risk för snömängder så kan ju trädbränsle vara ett alternativ. En Vimek med klipp hade nog varit bra i detta bestånd och du hade kanske fått nån krona utan svett och röjningskostnader :grin: .


Tyvärr förstår jag inte ditt inlägg, är nog alltför ny i skogsbranchen.

Trädbränsle?
Vimek med klipp och då hade det blivit billigare och enklare för mig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

sajmon  
#229847 Här kommer några bilder från mitt skifte

Kojan:

Skifte.jpg


Djungeln:

2013-06-29 15.02.03.jpg


2013-06-29 15.01.57.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).