Gallring

Drivningskostnader

15 inlägg 12185 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drivningskostnader

hedenfeldt  
#229554 Hej,

Undrar om det är någon som vet om det går att få tag på en drivningskostnadslista som gäller vid gallring?

Jag har sett en sån lista hos min virkesinköpare där de hade kost för skördare och skotare baserat på medelstam.

Anledningen till att jag vill ha en är att jag står inför en hel del gallring på min fastighet och vill se vad dessa gallringar kan ge för netto för att därefter kunna planera investeringar.

Tacksam för all sorts hjälp i frågan.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229636 En sån lista är ganska svår att hitta då det är väldigt många parametrar som avgör vad just DIN drivningskostnad blir. Skotningavstånd, medelstam, vilken entreprenör etc.

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnader

Fredrik Reuter  
#229648 Hej,
Här på forumet finns lite bortsättningslistor publicerade, bl a för gallring har jag för mig. Leta gärna om du vill. Men som Zeaflower skriver så blir det gärna lite vanskligt att få till det med alla parametrar.

Skogsstyrelsen för ju årsstatistik och vill du förlita dig på medeltal från 2011 så bifogar jag bilden nedan. Den kommer från excel fil 14.04 som finns som länk här: http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... --figurer/

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

hedenfeldt  
#229671 Hej,

Tack för era svar, alltid intressant med andras kunskaper och erfarenheter. :smile:

Jag vet inte om jag var tillräckligt tydlig i mitt tidigare inlägg men den lista jag är ute efter är uppbyggd enligt nedan. vet att den är svår att få tag på då det skogsbolag vi brukar att handla med bara hade en för internt bruk men den kan se ut som nedan.

Medelstam (dia i cm) Drivningskost (Skördare & Skotare)
5 254 (kr/m3fub)
6 228
7 207
8 197
9 185
10 180
11 173


Det är alltså om det är någon som vet vad man kan få tag på en sådan lista som är intressant för mig för att få ett ungefärligt rotnetto.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnader

Fredrik Reuter  
#229674 Hej. Ja om du kollar runt lite på skogsforum så kommer du hitta exempel. Men det kan vara vanskligt att använda då de innehåller många parametrar och det kan skilja mycket i bortsättning beroende på vart från den kommer. Statistiken jag bidrog med ovan är medeltal och uppdelat på södra och norra sverige. Medelstammen i statistiken är 0.09 vilket jag tror är medel-medelstam för gallring i Sverige. Men du kan säkert få bättre hjälp här om du ex berättar mer om bestånden du avser gallra. Ålder BHD osv tillsammans med ungefär vart i Sverige så tror jag du får bättre svar.

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

nalle34  
#229725 Kanse en sådan tabell du vill se. Men tänk på även om den är från 2011. Så är stor ägarnas och bolags skogarna oftas mycket väl sköta och oftas bara ett trädslag att gallra. Men man ser tydligt hur medel stamen bör vara för gå i vinst. Men sen gäller det ju att väja RÄTT metod ochså vid gallringen. Sen spelar trängen m.m. ochså in. Adim vad gör jag för fel som inte lyckas få in bilden som du?
Senast redigerad av nalle34 fre 28 jun 2013, 06:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Drivningskostnader

Fredrik Reuter  
#229731 Hej,
Menade du denna:
6909

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

nalle34  
#229745 Tack admin är teknisk idot på dator men bättre på skogs skötsel =) Ha en bra dag admin

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

hedenfeldt  
#229750 Tack nalle 34 och admin.

Detta var precis vad jag letade efter!

Nu kan jag åtminstone göra en överslagsräkning på vad jag ska få ut för netto från gallringarna.

Tänkte göra en lista som jag går igenom med vår inköpare senare när gallringarna planeras.

Tack för hjälpen och en bra och intressant sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

MangeP  
#231172 Är det inte lättare att bara fråga bolagen vad dom betalar per kubik efter avräknad frakt- och avverkningskostnad? Vad virket är värt före är ju ointressant eftersom det ändå måste huggas och transporteras. Om du nu inte gör det själv och säljer på leverans till den som betalar mest?

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231190
MangeP skrev:Är det inte lättare att bara fråga bolagen vad dom betalar per kubik efter avräknad frakt- och avverkningskostnad? Vad virket är värt före är ju ointressant eftersom det ändå måste huggas och transporteras. Om du nu inte gör det själv och säljer på leverans till den som betalar mest?
Numera vill många köpare att de skall få ge ett pris baserat på virket ganska sent i hanteringen. Följden blir att med de skilda förutsättningar som råder på grovlek, kvalitet, sammansättning, avstånd, terräng mm så är det svårt att jämföra avverkning mot avverkning.
Om så görs kommer ofta svaret att det skilde just på några faktorer, därför är virket hos den i dagspriserna oinsatte skogsägaren betraktat som mindre värt, utan att denne kan säga emot.
- Normalt är preciserade priser och kostnader lättare att jämföra.

- Alternativet är om du har en attraktiv avverkning att låta flera köpare "kiva" om avverkningen och de behöver virke.
Vanligt är dock att de inte "kivar" om virket fullt ut för att inte driva upp priserna.
- Efter denna typ av försäljning är kunskapsinhämtning om priser och kostnader mycket liten för att vara rustad nästa gång. Följden blir att det alltmer blir köparen som får övertaget.

Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

hedenfeldt  
#231265 Tack Bertilsson och MangeP för era åsikter. Det jag eftersökte var dock dock den tabell som admin delade med sig av.

Jag är fullt medveten om att man ofta kan få ett bättre pris om man jämför olika konkurenter, men det jag ville kolla här, och då bara lite grovt, var vilket netto vi kan få på att göra gallring på vår fastighet.

Jag har nu gjort det och jag känner mig nöjd. Kommer att ha uppköpare hos oss om ett par veckor så då får vi se.

Alltid gott med flera åsikter, tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

hedenfeldt  
#233627 I morgon blir det mer bevis på om jag skattat kostnader vs bruttointäkter väl. Ska ut och gå igenom de avdelningar som behöver gallras med virkesinköpare. Ser fram mot det med spänning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

hedenfeldt  
#234762 Har ju inte uppdaterat med hur det gick när vi hade inköparen på plats. Gick igenom något bestånd med klenare gallringar först och då började han tvivla på mina beräkningar. Men ju mer vi gick igenom desto närmre mitt mål kom vi, så den där traktorn kanske inte är så långt borta ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drivningskostnader

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234765
hedenfeldt skrev:Har ju inte uppdaterat med hur det gick när vi hade inköparen på plats. Gick igenom något bestånd med klenare gallringar först och då började han tvivla på mina beräkningar. Men ju mer vi gick igenom desto närmre mitt mål kom vi, så den där traktorn kanske inte är så långt borta ändå.
Det verkar gå framåt för dig. Fortsätt målmedvetet.
- En skogsägare i min närhet har räddat runt 50.000 kr och nästa år vet han om mer som han skall bevaka där han blivit lurad. (Ganska stor avverkning.)

Skogsbranschen är stundtals som ett träsk.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).