Traktorn i skogen

Vinsch till ren skogsvagn boggie

7 inlägg 4985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinsch till ren skogsvagn boggie

husqvarna_med_sthil  
#229353 Sitter och funderar på om det går på ett vettigt sätt att köpa vinsch till traktorn för att fästa på timmervagn. Vagnen har ingen grind, den har fyra stakar. Vagnen är alltså helt ren från kran osv. Boggievagn.
Första problemet jag ser är att den lätt kommer att välta utan stödben.. Vad tror ni andra ? Skulle höja användbarheten rejält om man klarade sig med vagnen ut utan att behöva köra med vinschen på traktorn först, för att sedan fara hem efter vagn och handlasta.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vinsch till ren skogsvagn boggie

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229359 Är det bara en vinsch du har? Om det är en vajerkran går det ju att ha båda samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Vinsch till ren skogsvagn boggie

husqvarna_med_sthil  
#229384 Ja det är ju en vajerkran som hänger i armarna på traktorn men jag är osäker på om den går att ställa i backen ordentligt när vagnen hänger där.. jag måste prova. Går det är det ju en väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinsch till ren skogsvagn boggie

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229663 Det brukar vara teleskopiska stödben på de vanliga modellerna. Tex. Stars lilla modell ligger
det extra balkar i rambalkarna och så är det olika hål att sätta sprintarna i.

Avatar Fallback

Re: Vinsch till ren skogsvagn boggie

tallen100  
#229704
ATK skrev:Det brukar vara teleskopiska stödben på de vanliga modellerna. Tex. Stars lilla modell ligger
det extra balkar i rambalkarna och så är det olika hål att sätta sprintarna i.


Precis å annars är det ju ganska enkelt att göra....

Avatar Fallback

Re: Vinsch till ren skogsvagn boggie

husqvarna_med_sthil  
#230118 Jag har kollat och det går ju alldeles utmärkt att ha vajer-kranspelet på lyftarmarna samtidigt som vagnen hänger i kroken. Det gör stor skillnad om man inte har kran att kunna lyfta iaf ena änden på stocken vid lastning och dessutom kunna göra det i samband med ihopspelning, blir en resa mindre/per lass. Fasen vad glad jag blir !
Jag fattar inte att jag inte kom på det själv. Pratade även med en vän vars far håller på ganska mycket och han gjorde tydligen precis som jag tänker mig innan han skaffade huggarvagnen med kran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinsch till ren skogsvagn boggie

Torleif  
#231369 Jag kör med Normet vajerkran i lyften och en Gisebo kärra och det fungerar väldigt bra sedan vi byggde om bommen på kärran. Vissa kranar hänger ned ganska lågt och vissa kärror har bommen högt uppe och om man har maximal otur kan de krocka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).