Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Gammal Husqvarna - alltid pålitlig

3 inlägg 2609 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal Husqvarna - alltid pålitlig

Hugin  
#229639 Hem idag med lite ved. Egentligen bara skräp, - bakar efter hemsågning. Men naturligtvis sån´t som skall tas tillvara!

Alltså, såga upp ifrån kärran.

Fick infallet att ta fram den gamla Husqvarnasågen (44) från 1984. Kört den någon gång då och då. Mest skitjobb, som att såga roten (djupt, i jord) från träd som skall bort i trädgården. - Alltså: sliten kedja och dåligt underhållen samt satt på "undantag".

Påfyllning med 2-%-ig egenblandat bränsle (aldrig körd på alkylat), mineralkedjeolja och choke ut...

Första rycket: tänder... !

In med choken och ett andra ryck - tuffar igång och går stadigt!

Visserligen visar det sig att sågandet går dåligt; små spån och inget drag...

OK, inte sågens fel, utan husses: slö kedja! Krävdes 17 drag med filen på varje länk för att få till en skarp kedja. Avslutat med en filning av ryttarna. Kände igen tiden då sågen var ny - NJUTNING!

Kvalitet! Glädje!



   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal Husqvarna - alltid pålitlig

Blivande snickare  
#229649 :grin:
Ingen före-efter bild på kedjan? :D

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna - alltid pålitlig

JensSkoog  
#229673 Kände igjen kjenslan! Det var stor sorg då min gamla Huqvarna sprack. Det er vel såher med såger man hatt en gong och som var så mycket betre enn dom man hade føre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).