Motorsåg och handhållet

Stihl 040 från 19xx funktion & service??

12 inlägg 5267 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 040 från 19xx funktion & service??

optiix  
#229579 Hej. Hittade en gammal motorsåg i ett förråd hos en släkting, Stihl 040 tyckte jag där stod. Sökte här i forumet men fann ingenting på detta namn. Jag har lite frågor om denna maskin eftersom den inte ser ut att vara i direkt bruksskick och texten inte syntes. För mig där var två påfyllningshål, vilken är till olja och vilken olja rekomenderas samt vilken ska bensin 95 fyllas på i?

Hade någon vänlig kunnat beskriva hur jag utför en mindre service själv på denna maskin
inklusive vart jag hittar var tändstift och så hittas på denna maskin?

Om jag skulle vilja byta sågklinga på den, var och vilken ska jag köpa samt hur byter man denna? Specen på den verkade ju bra som jag hittade på en amerikansk sida, men där fanns inte så mycket mer info än just spec. online vad jag kunde finna, inte ens manual fann jag... :geek:

Mvh, Robban



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229580 Den levererades med olika delning efter önskemål. Drev med .404 delning och 7 kugg var nog vanligast här, men vissa hade 3/8 delning, 7 eller 8 kuggars drev.

Lite bilder på CSCF: http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... =18&t=6903
Sec på CSCC. http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

Användarvisningsbild

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

totte  
#229582 Hej och välkommen!

En gammal goding från 66 - 67. Om du var på en amerikansk sida kanske det var den här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument. Manualer och annat till Stihl är svåra att hitta på nätet, Stihl har en mycket strikt policy på att inte ens för historiska såga får det ligga ute till nedladdning.

Är du medveten om att det här är en såg som saknar all form av modern säkerhet, kastskydd mm och inte heller har avvibrerade handtag. Det är alltså knappast en såg för dagligt bruk, bör egentligen inte användas annat än som ett museiföremål vid uppvisningar och så.

Har du någon erfarenhet av att serva sågar? Skruvat isär en förgasare? Det lär vanligen behövas nämligen på en såg som stått så länge. Bensinslangar behöver bytas, ofta måste förgasare och tank rengöras och förgasaren brukar behöva nya membran. Nytt svärd och kedja bör en bra motorsågshandlare kunna hjälpa dig med om du tar med sågen, tändstift också.

Sen så var det där med olja. Oljetanken är för smörjning av svärd och kedja, det skall alltså vara kedjeolja. I bensintanken skall du ha oljeblandad bensin. Nu har jag aldrig haft en Stihl så jag vet inte vilket lock som är vilket, men det brukar märkas om man kikar i tankarna.

Men, som sagt, ta dig en funderare på om det där verkligen är en såg du vill använda.

Avatar Fallback

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

optiix  
#229585 Hej och tack för svaren. Jag visste inte att där ej var kastskydd på den, jag antar att du menar "död mans grepp"?!

Jag har aldrig förut använt en motorsåg men bor nu mitt ute i skogen sen en vecka tillbaka så jag fick tanken att man skulle haft en såg som fungerade utifall att man ska såga lite ibland (antagligen max 1-2 gånger per år). Ska fundera lite över saken.

Om någon mot förmodan hittar en länk till en manual eller någon service manual så skriv gärna här o länka.

Mvh, Robban

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

tallen100  
#229586 kastskyddet är en viktig säkerhetsdetalj som gör att kedjan stannar om det `hugger´ eller gör ett kast. Men jag skulle rekomendera att du skaffade en lite nyare såg som har kastskydd å som fungerar, för har du aldrig kört en motorsåg så ska du nog inte lära dej med en som saknar skydd. Olyckor händer lätt ändå.

Avatar Fallback

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

Nonkan  
#229613
optiix skrev:Hej och tack för svaren. Jag visste inte att där ej var kastskydd på den, jag antar att du menar "död mans grepp"?!

Jag har aldrig förut använt en motorsåg men bor nu mitt ute i skogen sen en vecka tillbaka så jag fick tanken att man skulle haft en såg som fungerade utifall att man ska såga lite ibland (antagligen max 1-2 gånger per år). Ska fundera lite över saken.

Om någon mot förmodan hittar en länk till en manual eller någon service manual så skriv gärna här o länka.

Mvh, Robban


Om du aldrig har använt en motorsåg är det helt galet att ge sig på en 40 år gammal såg utan någon form av moderna säkerhetsdetaljer. Lyssna på Totte, han vet vad han pratar om.

Är du inte seriöst intresserad av gamla motorsågar och tänkte ha det som hobby är det bättre att du skänker bort den till någon entusiast.

En modern motorsåg för ditt behov kostar inte speciellt mycket, räkna med ca 5000:- inkl den skyddsutrustning du SKA ha. En sågolycka kostar mycket mer, både i lidande och förlorad arbetsinkomst.

En bra sida att börja på om du tänker dig en motorsåg är Säker Skog: http://www.sakerskog.se

Användarvisningsbild

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

totte  
#229618 Om det, som du säger handlar om att såga några få gånger per år så finns det också billiga konsumentsågar, Husqvarna, Jonsered och Stihl har alla små händiga och säkra sågar för ett par tusenlappar och uppåt. Inget för den som skall kapa mycket ved eller fälla grova träd, men för småsågning, en kubikmeter mysved och liknande funkar dom utmärkt. Du kan för den delen gå till Jula och köpa en McCulloch för under 2000, dom funkar bra för den som skall såga lite grann då och då.

Köp bara inte en sån där extrem billighetssåg för under tusenlappen, dom är försiktigt uttryckt, inte så värst bra.

Eller gå till en såghandlare och hör om han har nåt lämpligt begagnat.

Kan väl säga att innan du fått ihop nytt svärd, kedja, och andra reservdelar till Stihlen så är du uppe i vad en halv ny vettig såg kostar. Och går nåt sönder på den gamlingen så är det väldigt svårt att få tag på delar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

JörgenO  
#229628 Och om du ändå är inne på Jula som ovanstående kommentar föreslår så glöm inte hjälm med ögon o öronskydd, skyddsbyxor o stövlar. Jula har ofta kampanj på sågskyddsbyxor

Avatar Fallback

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

kallemek  
#229668 Jag vill i all välmening rekommendera dig att gå en motorsågsutbildning om du inte har möjlighet att överlåta sågningen till någon erfaren vid de få tillfällen det är fråga om.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

JensSkoog  
#229670 Plasser 040an i museumshyllan och køp dig en Stihl MS 181 CE. Det er en perfekt såg før nya sågkørare. Mycket lettstartad med easystart, och prisen er ok, ungefær 3000. Da har du såg i många år. Sågbyxor och hjelm må du ha vilken såg du enn køper. Lycke til.

Avatar Fallback

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

optiix  
#229672 Tack igen.
Jäkla bra sida här med snabba och utförliga svar ville jag bara tillägga! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 040 från 19xx funktion & service??

totte  
#229682 Trevligt! Vi som sysslar med sågar här är alltid mån om att hjälpa de som är nybörjare, framför allt med säkerheten, motorsågar är fruktansvärt farliga om dom används fel, i synnerhet gamla sågar. Men med en bra modern såg och rätt teknik att använda den så kan man jobba säkert. Lycka till, läs och lär vad du kommer över om säkert sågarbete.

Här är några länkar till filmer och annat:
http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... ageid=1550
http://www.skogsbruket.se/motorsagsskol ... d-motorsag
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... -bredband/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).