Gallring

Trenden för maskinell gallring?

27 inlägg 17173 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11580 Hur gjorde ni med upparbetningen och utköring med skogen ni fällde manuellt i mellanzonen, Niklas???? /Stavas

Malwa
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11591 vi körde om vägarna o körde igenom dom träden vi hade fällt manuelt innan skotaren kom.. det tog ju lite tid att åka om vägarna men det blev riktigt genom gallrat.. skade risken ökar ju givetvis när man ska mata ut träden o köra upp dom fick ta det väldigt försigt men fint blev de..

Avatar Fallback
Stavas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11631 Tack för svar. Fällde ni träden ut mot stickvägarna och upparbetade bakvänt eller vad menar du med att ta det försiktigt med att mata ut och köra upp????
/Stavas

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11644 ja vi fäldde ut mot stickvägarna satte om aggrigatet och backade ner till roten o körde igenom som vanligt.. det är himla lätt att det blir släpskador på träden när man backar ner till roten med tanke på att toppen av trädet hamnar en bra bit in i beståndet. men är man bara försiktig o tar det lungt så går det bra..

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16067 Nu när Södra betalar lite extra för massaveden så kanske man skulle våga sig på att gallra lite.
Södra förespråkar många och breda stickvägar, med känt resultat
efter stormarna.

Är just nu inne på att anlita en beståndsgående maskin.

Eller ska man hugga upp stickvägarna och sedan låta beståndet
vara i 2-3år för att sedan gallra ur mellan stickvägarna?
Om man gör en slutavverkning i samband med stickvägshuggning
kan kanske samma maskin som kör slutavverkning göra jobbet.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16077 en slutavverkningsmaskin blir väldigt dyr när det gäller klena dimitioner.. jag tro det är bättre att göra en rejäl röjning och sen vänta några år innan gallring

Användarvisningsbild
masterchief  
#16107 Hugga förstagallring med ett slutavvverknings aggregat är väldigt tidssinkande.,
Vet bara hur frustrerad man är när man kör 0,06 med 550 aggregatet, törs inte tänka på hur det skulle vara med 604an.
Håller på nicklas råd...
Viktigt är att när man gallrar så måste man tänka på hur man lägger vägarna så man inte bjuder in vinden för mycket, håller i hop vindkänsliga ytterkanter, inte har högst uttag närmast stickvägen utan mitt emellan, något som tyvärr kan vara svårt att uppnå med en stickvägsgående skördare, har bägge systemen i firman så man har märkt för och nackdelar med dem..

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#16118 vet inte var du bor men finns det ingen vimek404 i området ??? Små vägar och besånds gående!!

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16861 Här (dalarna) är det väldigt oliga beroende på vilket bolag du kör åt, i mitt område tror jag bara att det är siljanssågen som har flest beståndsgående, medan Mellanskog inte har en enda(Va ja vet) Weda har 1 eller på sin höjd 2 här i området, på Siljansskog där vi kör finns åtminstonde 5 st Tigercat H09 (Eller hemek H09 Om man så vill) + 3 rottne 2002... bara runt siljan... sen vet ja inte....

Användarvisningsbild

Söder om Örebro..

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22960 ... Här verkar trenden vara mera åt stickvägsgående, men oftast är det ju skotarna som "ställer till det" - inte en stor skördare med litet aggregat.

Lite saker att väga för å emot:
förarkomforten
allsidigheten - svår terräng, varierande dimensioner etc
prestanda / pris per m3
skador i bestånd
skador på stickvägar - risning.
stickvägsareal / ha

Allt är ju såklart svårt att jämföra,kanske är det lättare att "trolla" bort stammarna med en liten rackare, men hur blir totalekonomin - för markägaren och för entreprenören?
Gillar skotaren beståndsgående? Hur funkar de i kuperad terräng?

Jag gillar ju konceptet: stor maskin, lång kran, litet aggregat.. 24 m mellan vägarna, och ingen motorsåg, å så en liten skotare....

Användarvisningsbild

Re: Söder om Örebro..

masterchief  
#22965
kalhygge skrev:... Här verkar trenden vara mera åt stickvägsgående, men oftast är det ju skotarna som "ställer till det" - inte en stor skördare med litet aggregat.

Lite saker att väga för å emot:
förarkomforten
allsidigheten - svår terräng, varierande dimensioner etc
prestanda / pris per m3
skador i bestånd
skador på stickvägar - risning.
stickvägsareal / ha

Allt är ju såklart svårt att jämföra,kanske är det lättare att "trolla" bort stammarna med en liten rackare, men hur blir totalekonomin - för markägaren och för entreprenören?
Gillar skotaren beståndsgående? Hur funkar de i kuperad terräng?

Jag gillar ju konceptet: stor maskin, lång kran, litet aggregat.. 24 m mellan vägarna, och ingen motorsåg, å så en liten skotare....

Jag kör bägge systemen, måste säga att upp till ca 0.09 tycker jag det är bättre ekonomi i 2004an. blir en himla massa krankörande för småstammar med 5005an och 10,7m kran. Vid 0.10 tycker jag det jämnar utsig för att svänga till den störres fördel ju grövre det blir.
Ekonomin blir densamma för mina kunder, har en prislista rakt av.
Kör man på timme så debiterar jag naturligtvis högre för 5005an.
Ska man se till gallringsresultatet så blir det bäst med den lilla, man kan aldrig få till det perfekta trädvalet i mitten med långkran.
Kuperad terräng är inget större problem med Rottne, kan tänka mig ho9an lider av sin markfrigång.

Användarvisningsbild

Sv: Trenden för maskinell gallring?

Fredrik Reuter  
#343736 Hej,
Jag letar trasiga bilder på forumet nu och hittade denna tråd (uppdaterade första inlägget).
Det slog mig att detta kan vara ett spännande ämne att spinna vidare på, det har nu gått 10 år sedan tråden startades och mycket har hänt.

Läs gärna igenom tråden och kommentera sedan gärna din syn på det hela och hur det ser ut hos dig.

Vi har ju också en parallell-tråd som innehåller otroligt mycket information: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).