Motorsåg och handhållet

DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

33 inlägg 14173 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229427 Vi har skaffat en kamin och kommer att stöd/mys/komfortelda under vinterhalvåret och göra av med gissningsvis 2-4 kbm ved per säsong.
Nu skulle jag vilja skaffa en motorsåg som inte kostar skjortan men som ändå klarar av att kapa ved och ta ned ett skapligt stort träd vid behov, det kommer ju inte handla om några stora avverkningsvolymer per år.
Jag har hittat denna i Tyskland för ca 2700:- med frakt: http://www.dolmar.com/productcatalog/chain_saws_gasoline/ps-35_c/index.html#
Tror ni att den skulle duga för mina behov, det känns smidigt med den verktygslösa kedjejusteringen, men hur är det med servicemöjligheter för Dolmar i Sverige, antar att det är betydligt färre serviceställen är tex Husqvarna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

totte  
#229430 Den klarar jobbet, men är lite liten för att ta ner stora träd. Det går om du har vasst och bra och är lätt på hand när du sågar. Som du säger, det är ont om Dolmar-service i Sverige, var nånstans bor du?

Ett bra alternativ är att köpa en begagnad lite större såg i 45 - 55 cc-klassen om du vill hamna i samma prisläge. Misstänker att du kommer att göra av med mer än 2 - 4 kubik ved om året, det är lite vanebildande att elda kamin när det är kallt och ruggigt. Beror också på var du bor förstås.

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229433 Du gör nog klokt i o leta upp en handlare här så spar du 5-600:-

Här kostar den 2190:- +m eller 2738:- inkl moms.

Då får du en bra start på en behövd relation eftersom den inte kommer att vara ny länge...

Kan inte säga att jag gillar dem mycket, men förutsatt att de sköts rätt håller de bra i jämförelse mot andra i samma klass.

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229436 Jag bor i Uppsala, kikade på Dolmars sida över serviceställen och närmaste var nog i Stockholm vad jag såg.
Har kikat en del på begagnat men det känns som att de inte är helt billiga och för en novis så är det ju helt omöjligt att gissa hur hårt en såg har gått så jag känner mig rätt så tveksam till att köpa begagnat.
Stihl och Husqvarna för runt 3000:- blir väl inte mer än 1400-1500 kW antar jag.
Såg att det fanns Dolmar PS 5105 från tyskland för runt 460 euro, och den ligger väl på 50 cm³ men då sticker ju kostnaderna iväg.
Verkar vara svårt att få ihop lämplig motorsåg för vedkapning med den pengen jag tänkt lägga ;-(

Ok så PC-35 kostar alltså inte mer här i sverige, ja då finns det ju ingen anledning att köpa från Tyskland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229441
Mange skrev:Du gör nog klokt i o leta upp en handlare här så spar du 5-600:-

Här kostar den 2190:- +m eller 2738:- inkl moms.

Då får du en bra start på en behövd relation eftersom den inte kommer att vara ny länge...

Kan inte säga att jag gillar dem mycket, men förutsatt att de sköts rätt håller de bra i jämförelse mot andra i samma klass.


Då du inte är så imponerad av Dolmar, har du förslag på något märke modell i 3000:- klassen som skulle vara ett bättre val.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

totte  
#229446 Mange gillar Dolmar, det vet jag, men just den här modellen är väl inte så imponerande. Bättre än många andra i samma storlek, som han skriver. Men det är en liten såg, inte mycket att ge sig på stora träd med, även om det går, som jag skrev innan.

Skall du ha en ny såg finns det knappast något vidare bättre alternativ under 3000, Men kolla hos närliggande såghandlare som säljer Stihl, Husqvarna eller Jonsered, alla har sågar i klassen och det går knappast att säga att den ena är sämre än den andra.

Skulle nog knalla in till Uppsala trailercenter och kika på Jonsered 2238 t ex. Då har du service i stan och några cc extra.

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229448 Jag gillar Dolmar bättre än de flesta märken om man ser det så, men jag väljer nog o se det efter modell.

Jag ser till prestanda, hållbarhet i förhållande till prestation o pris.

Då kan fråga handlaren om han kan o vill ta hem Dolmar, det går kanske....

Hittar du inte nån så skicka ett pm med address till mig ska jag se om jag hittar nån nära dig.

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229495 Det finns en såg till mellan 35 och 5105 som heter 420SC.
Priset är 4369 ink moms och 42,4cc.
Trevlig såg som jag hellre rek. än 35 (vilken jag tycker är lite liten).

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229496 Ok, det drar iväg i pengar, hittade då även en Jonsered CS 2245 S på 45,7 cm³ för 4495:- ink moms, om man skulle gå upp ett hack i peng, skulle Jonsereden för 130:- mer vara ett bättre val?
Dock har jag förstått att det är av vikt att det finns bra service inom räckhåll och att man får väga in det i en kommande affär, inte bara inköpspris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229498 Jonsered 2245: http://support.jonsered.se/PrintCreator ... 623837.pdf

Dolmar 420: http://www.dolmarpowerproducts.com/prod ... index.html

De har olika motortyp men ungefär lika i kraft. Lite mer varv i Jonsereden, lite mer vrid i Dolmaren.

Jag hade tagit Dolaren för de håller bra.

Du kanske bör ta Jonsereden om du har service nära o bra sådan.

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

shogo  
#229500 När man börjar närma sig vilken till vilken modell man vill köpa, vilken svärdlängd skall man välja?
Verkar som att de mindre oftast har 13" och de lite starkare finns med 13"-18".
Är det så att ju svagare motorsåg så bör man ha ett kortare svärd för att inte överbelasta sågen?

   TS
Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Blivande snickare  
#229501 13" är nog en bra svärdslängd för vanligt vedarbete men du kan ju ha ett 15" i reserv för grövre bitar och om du ska fälla grövre trän, såga med lätt hand så går det nog bra :smile:

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229503 Jo, så är det. Fler tänder i arbete samtidigt kräver mer kraft...

Avatar Fallback

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

karlastrid007  
#229507 här är från en butik i stockholm
Nedsatt 1000 kr för tillfället.

http://www.carlsonerna.se/skogsprodukte ... na/hqv-435

Det är väl ett ok val för 3000kr ny?

Användarvisningsbild

Re: DOLMAR PS-35 C TLC 35CM, räcker den till

totte  
#229517 435:an är då i samma klass, dvs lite väl liten för att hålla på med grova grejor, annars är priset bra.

Köp såg där du har nära till bra service oavsett modell och fabrikat!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).