Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek!

21 inlägg 16745 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek!

Macke81  
#228118 Hej! Gammal med nytt namn här på forumet va ett tag sedan jag va här ! Men nu är jag tillbax med nytt namn mitt förra namn här i forumet va ezzelino.

Körde då vimek som anställd och va iväg på demos med deras Skördare osv.. Nu är går jag i tankarna på att starta eget och satsa på en egen vimek grupp. Eller tanken från start är att köra diken med deras dikesskopa och köra ledningsgator med deras Bräcke agg...
För att sedan även köra gallring men inte i starten...

Har förstått att markägare har fått upp ögonen för dom här maskinerna hellre än stora klumpiga jätte maskiner.. Och även när det gäller skogsdikning...

Vad tror ni kan jag få snurr på det här om jag skulle satsa?? /macke



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek!

mrvimek  
#228534 hur har de gått ?

Avatar Fallback

Re: Vimek!

Macke81  
#228539 Håller på med marknads undersökning för tillfället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek!

JensSkoog  
#228601 Lycke til! Alltid flott med non som satsar.

Användarvisningsbild

Re: Vimek!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228627 Hoppas det funkar om du satsar! Hur många maskiner hadde du tänkt köpa?

Avatar Fallback

Re: Vimek!

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228632 vad kostar en vimek mellan tummen å pekfingret cirka?

Avatar Fallback

Re: Vimek!

Macke81  
#228666 Om jag lyckas få ihop kalkyler och vågar satsa och starta så köper jag en maskin och det kommer bli en beg. Beg har jag eventuellt en på g och jag ska få ge isf ca 750.000 för den och nyaste modellen dom har nu vet ja inte pris på men t4:an tror jag priset va 1.3milj. Skotaren vet ja inte pris på då jag inte tänker köpa in sådan om jag startar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228671 Du som har kört vimek tidigare hur är dom att sitta i och köra komgortmässigt?

Avatar Fallback

Re: Vimek!

Macke81  
#228673 Då när jag började köra så va ju det den första som kom ut körde den i ca 3 år och fick vara med och utforma och komma med idéer.. Fanns ju ingen ac bl.a. då. Helt ok komfort då! Men har ju hänt massor sen jag körde den och nu är det ju en helt annan maskin! Ljudnivån och utformning som tex mini spakar är ju ett stort plus!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek!

Elle-46  
#228688 Vimek är ganska dyra i inköp.

Vimek beehåller andrahandsvärdet bra vilket kan ses på Vimek 101 som kostade drygt 100000 kr när den kom. Idag ligger inbytespriserna på samma som nyvärdet.

Har kört vimek 606 TT i vinter i varierande och mycket besvärliga förhållanden.
Man måste veta att dessa skotare INTE kan jämföras med skotare med band på alla fyra drivhjulen. Vimek är till för småskalig produktion men kan med fördel användas till proffesionell drift i gallring. Behovet styr inköpet Vimek för liten välj då och satsa på an mycket större maskin.
Jag har kört skogsmaskin unde 1970 talet och kan jämföra de olika maskiners utveckling och finner att VIMEK 606 TT är en bra stark och drifsäker maskin.

Användarvisningsbild

Re: Vimek!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228700 Men sitter det verkligen minispakar i vimek skördaren? jag menar liknande som sitter på större maskiner.

Avatar Fallback

Re: Vimek!

Macke81  
#228701 I den nya skördaren som heter t5 så är det det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek!

stegmaster  
#228744 På tal om pris, så finns lite "från" priser her.
Ferdig maskin med alt lull lull, blir nog lite mer. :mrgreen:

skotare
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=22063606

skördare
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=41911517

Användarvisningsbild

Re: Vimek!

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229302 Hur går det för dig?

Användarvisningsbild

Re: Vimek!

Mäki  
#229314 När jag var på Elmia så frågade jag priset på en T5 och det var 130 000€ men med all extra utrustning som behövs så blir den minst 140 000€.

Jag tycker den har blivit för dyr.

När jag frågade vad Malwa tar för sin skördare så fick jag svaret ca 2 000 000kr och den maskinen
tycker jag är en bättre maskin än Vimek.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).