Motorsåg och handhållet

Lurade just döden med 1/100 sekund.

225 inlägg 93864 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Blivande snickare  
#228993 Tur att du hade brallorna på dig! :shock:

Ha så kul med att putsa sågen! :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#229010 Aj, aj, aj, nya byxor, nytt svärd och kopplingslager :cry:

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

DrDamp  
#229018
Blivande snickare skrev:Tur att du hade brallorna på dig! :shock:

Ha så kul med att putsa sågen! :mrgreen:



Ja det är bra det finns skyd =)

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

DrDamp  
#229019
anersimyra skrev:Aj, aj, aj, nya byxor, nytt svärd och kopplingslager :cry:


Japps åker hämtar nya byxor i morgn, men nytt svärd och kopplingslager? Varför då ? Aldrig kört in i byxor förut så jag rengjorde kedjan å filade den, nu går den iaf men ej test körd den i träd ännu, förklara gärna ang svärdet och kopplingslagret

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#229022
DrDamp skrev:
anersimyra skrev:Aj, aj, aj, nya byxor, nytt svärd och kopplingslager :cry:


Japps åker hämtar nya byxor i morgn, men nytt svärd och kopplingslager? Varför då ? Aldrig kört in i byxor förut så jag rengjorde kedjan å filade den, nu går den iaf men ej test körd den i träd ännu, förklara gärna ang svärdet och kopplingslagret

Mvh
Du har haft tur må jag säga, lagren brukar fyllas av stenhårt lindat tyg som är totalt omöjligt att få bort. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#229220 Tråden rensad från ett otrevligt inlägg med efterföljande upprörda kommentarer.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

anersimyra  
#229225
anersimyra skrev:
DrDamp skrev:
anersimyra skrev:Aj, aj, aj, nya byxor, nytt svärd och kopplingslager :cry:


Japps åker hämtar nya byxor i morgn, men nytt svärd och kopplingslager? Varför då ? Aldrig kört in i byxor förut så jag rengjorde kedjan å filade den, nu går den iaf men ej test körd den i träd ännu, förklara gärna ang svärdet och kopplingslagret

Mvh
Du har haft tur må jag säga, lagren brukar fyllas av stenhårt lindat tyg som är totalt omöjligt att få bort. :surp:
Som sagt, sågskyddet är uppbyggt för att trassla sig i koppling och topptrissa och därigenom stoppa kedjan, det är alltså inte motståndet mot genomsågning av fibrerna som stoppar kedjan. Har du otur, kan kedjan dra ur riktigt långa fiberstycken som trasslar och bränner i både koppling och topptrissa. Stora sågar sågar lättare igenom sågskyddsbyxor, inte så mycket på grund av större styrka, det tar helt enkelt längre tid för att tillräckligt med fibrer ska ansamlas i koppling, kedja och topptrissa.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Brumsten  
#229238 Det enda du behöver är ett par nya sågbyxor.
Det går att använda det gamla trumlagret om det är stålkorg till nålarna.
Svärdet tar oftast ingen skada, kolla att topptrissan löper lätt utan mostånd.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

DrDamp  
#229253 Ny byxor är inhandlad. men jag får nog lämna in sågen efter som jag ej har erfarenhet av dyligt. Körde ned två björkar i dag till (sommar stången) märkte ej nått ovanligt men lite tungt känns sågen gå. Ang "lagret/koppling" ni pratar om hur ser man om det har tagit skada?

topptrissa är det längst ut på svärdet ni menar då ?

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

totte  
#229278 Topptrissan är den i svärdsspetsen ja. Ta av kedjan, känn på topptrissan om den går lätt runt, eller om den kärvar.

Kopplingslagret kollar du med att känna på kopplingstrumman om den snurrar lätt och jämnt. När sågen inte går skall trumman snurra helt fritt och lätt utan att det känns nåt glapp. Kärvar lagret så stannar inte kedjan när sågen går ner på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229282 Några har jag sett här som haft problem efter möte med byxa, men inte många.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

TheJo  
#289084 Är väl urtypen av hackkyckling här på forumet.
Gått kurs via Säker Skog (AB) och tror att man är bäst på allt :wink:

Nej, riktigt så illa är det inte. Dock är skogsbruket en hobby, och jag har faktiskt gått Säker Skog (AB). Men det mesta har jag lärt mig av att läsa och praktisera själv. Och lite tjat från farsgubben som jobbat i skogen hela livet.
Så jag anser mig inte vara någon världsmästare... än :wink: Men jobbar, läser och testar hela tiden för att bli bättre :!:

Så till min lilla incident. En kompis frågade om jag kunde hjälpa honom att ta ner ett par tallar och granar kring hans hus. "Visst, inga problem", sa jag. Såg ju ut att vara enkla träd att ta ner. Och mycket plats att lägga dem på.

Träd 1 - Inga problem.
Träd 2 - Går ju riktigt bra det här.
Träd 3 - En gran som inte såg något värre ut än de andra. Gör allt enligt skolboken, tror jag. Bankar i kilar och vevar med fällriktaren. Men inget händer ju ... F*n! Jag har missbedömt hur trädet står/lutar. Aja, bara fortsätta med kilarna och ta i mer. Trädet rör sig lite åt rätt håll iaf.
H*lvete! Ser hur trädet börjar gå ca 90 grader åt helt fel håll. Bara gå undan och låta det falla. Slutade med en granstam som ligger ca 5 meter från huset, toppen över griplastarkärran och traktorn.
Inga skador mer än lite kottar på taket på traktorn och ett rejält skadat självförtroende för mig. Kvistade och kapade upp trädet innan jag gjorde något annat.
Sen satte jag mig med lite fika, och tänkte över vad som hade gått fel.
- Kollade för dåligt hur trädet lutade.
- Inte tillräckligt hög stubbe, fibrerna var lite sneda pga rotbenen.
Efter lite vila och fikat, så var det faktiskt min polare som övertalade mig att fortsätta med resten av träden. Detta var bra, annars hade jag nog inte rört en motorsåg på ett bra tag.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

zeetorg  
#289109 Det är trist när det går fel, men så länge det inte händer en olycka så är det oftast bästa sättet att lära sig på.
Man brukar tänka till lite extra och kontrollera allt minst två gånger efter ett tillbud när man vet att det har kunnat gå riktigt illa.

Det är bra att man kan skriva vad som har hänt, och varför, så kanske någon annan kan lära sig något också.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289125 Trer som lutar er skikkelig utsatt for å gå 90 grader feil vei, ein må bruke tjukk brytekant for å unngå dette. Problemet med tjukk brytekant er åpenbart ein får ofte problem med å få treet over ende. Har ein ett kjøretøy, vinsj eller ett eller anna til å dra med å få feste tauet/kjettingen/wiren litt høgt så er jo problemet ofte løyst men er ikkje alltid det går.

Ein løysing med trer som luter kraftig der ein må bruka tjukk brytekant er ein liten winsj som ein kan bera med seg. selvfølgelig kiler også.

Avatar Fallback

Re: Lurade just döden med 1/100 sekund.

Homo abies  
#289784 Can: Protest! tjock brytmån löser inte problemet med sneda fibrer... Det som kan göras är att ha en lina riggad i 90gr mot fällriktningen och bort från lutningen kräver dock utrymme och fästpunkt.

Smal och Låång brytmån speciellt vid sidlut

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).