Avverkning (slutavverkning)

moralisk problem med jätteträd

8 inlägg 5362 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

moralisk problem med jätteträd

nalle34  
#228813 Såg att länstyrelsen hade invänterat södermanlands jätteträd. skogsbilder/search.php?search_id=egosearch

På bilderna ser i vad minimåttet och hur stora träd södermanland hade. Mitt moraliska problem är min jätte gran på min bild på skogsforumet vet dom INTE om den är 260-291cm i omkrets. 260 vid hakspätsen och 291cm vid magen unjfär.

Om några år ska man ju avverka där. Ska man tala om det för länstyresen att man har ett jätteträd, häller hålla tyst och såga ner det. (känns inte rätt)

Vad tycker ni vad man skulle göra och hur skulle du göra om du hade ett jätte träd. Södermanland hittade bara 2st som klarde minimåttet!!

Vist kan det finnas fler som liksom jag väljer hålla tyst om att man har ett jätte träd på sin mark. kom i gen med era syn punkter hur man ska göra.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: moralisk problem med jätteträd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228814 Bildlänken visar ens egna bilder, oavsett vem man är. Dvs. jag ser mina bilder, du ser dina bilder.

Kanske detta är rätt länk?
skogsbilder/image_page.php?album_id=531&image_id=6605&sk=t&sd=d&st=0
Senast redigerad av D Brown mån 17 jun 2013, 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: moralisk problem med jätteträd

Blivande snickare  
#228815 Hiskeliga mått dom har. Inte undra på att dom inte hittat fler men nog tror jag att det finns.

skogsbilder/image_page.php?album_id=531&image_id=7925&sk=t&sd=d&st=0

skogsbilder/image_page.php?album_id=531&image_id=7924&sk=t&sd=d&st=0
Fixade länken :grin:
Senast redigerad av Blivande snickare mån 17 jun 2013, 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: moralisk problem med jätteträd

machonisti  
#228819 Känner inte till hur det är hos er men hos oss är inte dylika träd intressanta för sågindustrin utan går till massa, kallas övergrovt. Då kan man ju divla hit och dit med sig själv om man skall såga ned trädet eller låta det blåsa omkull innan man tar vara på det.

Jag vet helt enkelt inte vad du skall göra men jag skulle gärna hysa en bit mark för en jättegran, så stor ekonomisk betydelse har det inte, åtminstone inte för mig.

Har en stor gran på min mark men inte med dina mått.

Den har jag fredat själv.... från mig själv!

Avatar Fallback

Re: moralisk problem med jätteträd

Nolltax AB  
#228827 Massa å energi har väl en gräns vid 75 cm i diameter?
Hade en ek som var 7-8 meter i omkrets.
Varför fälla dylikt å skicka som vrak?

Avatar Fallback

Re: moralisk problem med jätteträd

nalle34  
#228831 Tack för bättre länkar en jag gjorde. Tror nog jag fredjar den till kommande generationer. Finns inte så många granar som blir så stora p.g.a. röta om kulblåsta m.m. Sen är det nästa relisköst att gå att titta på den. Notera att jag vet inte höjden på den. Det finns en till brevid men den är inte rigtigt lika stor.


Sen är det ju ganska kul att ha något unikt i sin skog som få skogs ägare har. Även om man inte blir rik på det. Så är det mest bestvär och ingen klar av att ta hand om den häller.

Finns det någon mer här som har jätte träd på sin mark?

Maconstii spara den om femtio år kanse den blir ett mins märke på din mark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: moralisk problem med jätteträd

machonisti  
#228833
Nolltax AB skrev:Massa å energi har väl en gräns vid 75 cm i diameter?
Hade en ek som var 7-8 meter i omkrets.
Varför fälla dylikt å skicka som vrak?

Massa är väl energi enligt tyske herrn?
Stort eller litet är relativt.
Skickar nämnde herrn sitt verk blir allt till vrak!

Avatar Fallback

Re: moralisk problem med jätteträd

nalle34  
#228834 Du har rätt nolltax varför såga ner den när det blir vrak. Dom får tillräkligt med gratis vrak endå industrin.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).