Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2379 inlägg 885532 visningar 129 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

jonaxe  
#217775
ss0803 skrev:Klart sevärda 10 minuter!


Instämmer totalt!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

jonaxe  
#218436 Hej! nån kunnig människa som kan svara på vad detta är? används det professionellt eller är det nått hemmabyggt?


Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

jonaxe  
#218437
jonaxe skrev:Hej! nån kunnig människa som kan svara på vad detta är? används det professionellt eller är det nått hemmabyggt?




Och vafan det är bra för?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

svampbob  
#218444 Används i USA för att kapa ved från en trave. Minskar risken för att såga i backen. Vet att jag har sett en demofilm men hittar den inte nu.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

jonaxe  
#218447
svampbob skrev:Används i USA för att kapa ved från en trave. Minskar risken för att såga i backen. Vet att jag har sett en demofilm men hittar den inte nu.


Jahopp, då vet jag, tack så mycket!

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

T Landström  
#218451 En kul grej är ju att många amerikaner eller särskilt en som klagar på vårat sätt att göra riktskäret... ;)

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227593 I södra USA är bågsvärden (bowbar) vanliga och kolla filmerna så ser ni att det sparar ryggen när man kapar ved. Jag har några av dom på mitt museum men har alldrig provat för jag anser dom livsfarlig med den stora diameter på svärtoppen



Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

johan eriksson  
#228547 Provade mitt ena igår, funkade bra, gick smidigt att kapa och skönt att slippa böja sig så mycket.

Ett par filmer på försöket.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

Blivande snickare  
#228643 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5VsSjiD-AI8[/youtube]
Nån som kan förklara varför han gör ett sådant konstigt riktskär?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

T Landström  
#228661 Det kan man fråga sig... En järnstolpe hade ju växt in i trädet...kanske berodde på det...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

svampbob  
#228668 Helt klart tog det en väldig tid med den tekniken. På den stunden borde han ha hunnit fälla, kvista och aptera.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Handhållet

åberg  
#228777
Blivande snickare skrev:Nån som kan förklara varför han gör ett sådant konstigt riktskär?

Jag fattar inte, men man kan ju gissa vilt. :smile: Efter att ha gjort sitt normala riktskär kom han på att han inte nådde upp att göra fällskäret på bortsidan pga den branta slänten. Därför vill han sänka sitt riktskär och därmed även fällskäret till nåbar nivå. Fast han vill ju inte göra riktskäret djupare och därför tar han ett vertikalt instick. Att han sen inte planar av undre riktskäret leder ju till att brytmånen går av väldigt tidigt...

Förresten kanske det var det han ville, att brytmånen skulle ryka tidigt? Så stammen trillar av stubben och nerför slänten och rycker till så kronan inte hänger sig i träden bredvid?

Skulle vara kul att få veta varför...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228779 Kan det inte vara tvärt om att han gör ett försök i att få ett segt gångjärn som inte bryts?

Är det långt och tunnt så kan det vika sig om inget bryter mot.
Är det inte tunnt knäcker fibren sig a la naturellt...

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

Mäki  
#228787
åberg skrev:
Blivande snickare skrev:Nån som kan förklara varför han gör ett sådant konstigt riktskär?

Jag fattar inte, men man kan ju gissa vilt. :smile: Efter att ha gjort sitt normala riktskär kom han på att han inte nådde upp att göra fällskäret på bortsidan pga den branta slänten. Därför vill han sänka sitt riktskär och därmed även fällskäret till nåbar nivå. Fast han vill ju inte göra riktskäret djupare och därför tar han ett vertikalt instick. Att han sen inte planar av undre riktskäret leder ju till att brytmånen går av väldigt tidigt...

Förresten kanske det var det han ville, att brytmånen skulle ryka tidigt? Så stammen trillar av stubben och nerför slänten och rycker till så kronan inte hänger sig i träden bredvid?

Skulle vara kul att få veta varför...


Något sådant tänkte jag mig för när man ser att trädet faller så "hoppar" det fram en liten bit när den troligen tar emot i fällskäret vilket kan leda till att den inte hängde upp sig med kronan.
Men men bara spekulationer :???:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Handhållet

totte  
#228810
Mange skrev:Kan det inte vara tvärt om att han gör ett försök i att få ett segt gångjärn som inte bryts?

Är det långt och tunnt så kan det vika sig om inget bryter mot.
Är det inte tunnt knäcker fibren sig a la naturellt...


Är vad jag tror också, det är bok, som är hårt men knäcks rätt lätt. Att han sågat ned i riktskäret tror jag är för att han vill ha en klack som stammen stannar mot på stubben, när brytmånen går av. Tyckte mig se att där var en vinschvajer. Vinschar man och trädet hänger upp sig i kronan samtidigt som det hoppar av stubben och åker framåt i rotänden så kan det gå hur som helst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).