Skogsröjning

Prestationer och kostnader för röjning

7 inlägg 11734 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prestationer och kostnader för röjning

skogskonsulten  
#190442 Jag vill gärna höra vad Skogsforum säger om tidsåtgång och priser vid röjning i olika bestånd. I Kunskap Direkt har vi en förenklad snurra som bygger på prognosunderlaget från SLA Norr (från 1991), se snurran på http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... stationer/
och SLAs tabell på http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... -fran-SLA/.

Jag (som är redaktör för Kunskap Direkt) får ibland kommentarer om att verktyget visar för höga prestationer och för låga priser, att prestationen ska sjunka mer i stamtäta och höga bestånd, och att SLAs mall inte fungerar i södra Sverige. Det kanske finns anledning att se över snurran.

Hur resonerar entreprenörer när de ska räkna ut ett pris på en röjning?
Hur gör skogsägare/bolag?
Finns det något bättre underlag än SLAs?
Ser röjningsbestånden annorlunda ut nu än när de gamla tidsstudierna gjordes (på 1980-talet)?

Tacksam för alla goda råd!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Prestationer och kostnader för röjning

Martin_G  
#228704 Hej Skogskonsulten,


Jo dina misstankar kan nog stämma.
Utan att vara professionell på något sätt (är självverksam skogsägare): Jag tycker de stamantal som övervägs i ert "verktyg" är för låga. Därför blir beräknad prestationen i röjningskalkylen för hög. Det högsta stamantalet som övervägs i ert verktyg är 8 000 per hektar. I mina ögon är detta fortfarande en "gles" föryngring. Ibland når det nivåer på det dubbla eller ännu mer. Och då går röjningen mycket långsamt.

Exempel: ett hektar planterad granskog röjdes av mig själv och en kollega. God mark, södra sverige, mycket björk. Stamantal per hektar (medeltal av 6 provrutor)= 60 000, medelhöjd = 2-3 m. Detta tog oss 24 timmar (12+12) att röja. Låt oss säga att en professionell röjare är dubbelt så effektiv som mig och min kollega -> då hade tidsåtgången på vårt objekt varit 12 timmar.

Enligt högsta stamantal i er mall skulle en professionell röjare göra ett hektar med 8000 stammar, höjd 2-3 m på en dag, dvs. 6 timmars arbete. Detta kan nog stämma, men det framgår inte av verktyget vad prestation skulle vara med ett högre stamantal. Detta är väl vad som saknas i verktyget, tycker jag (8000 stammar, 2-3 m höjd röjer även jag rätt snabbt).

Användarvisningsbild

Re: Prestationer och kostnader för röjning

vetinte  
#228948 Varför göra det själv när man kan få det gjort för 125:- av " icke" Svenskar ?

Avatar Fallback

Re: Prestationer och kostnader för röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228952 Säg att det står fem stammar inom en kvadratmeter. Då har vi 50 000 stammar per hektar. Då snackar vi röjning och det är inte särskilt ovanligt.

Avatar Fallback

Re: Prestationer och kostnader för röjning

Martin_G  
#228954 Vetinte: ibland undrar jag.... :???: vad håller man på med???
Men dessa episoder brukar vara lätträknade och till slut landar jag i samma analys varje gång. Att röja i egen skog är bland det roligaste jag vet!

Skogsola: Precis. Varför skogforsks röjningsberäkningar stannar vid högsta stamantal = 8000 vet jag inte. 50 000 stam per ha är inte ovanligt. Sedan är det ju så att en hel del avdelningar har säkert 50 000 stam per ha fläckvis, det som är lite mindre vanligt är 50 000 för en hel avdelning (men det händer ju då och då) :lol:

Avatar Fallback

Re: Prestationer och kostnader för röjning

nalle34  
#228955 Hej trådskaparen tycker att priserna stämmer så där. Fick pris förslag på lätt röjning på ca. 2500kr och tätta röjningar 4000kr, föra året. Det man saknar är tids åtgången för täta bestånd. Se min bild på ett tätt bestånd med sälv föryngrad björk. stam antal upp i mot 200 000st är inte ovanligt i nämda bestånd. skogsbilder/search.php?search_id=egosearch Titta på bild nr 007 lyckades inte länka till rätt bild

Normalt för mig med inte allt för höga stam antal ca. 8-12 tim ha. Det på bilden ca. 20-24 tim ha.

Är sälv verksam skogs ägare sen 26 år är ganska van med röjning.

Många bestånd ser värre ut en mitt och folk släpper upp höjden på träden enu högre. Daxs kanse göra om tids studierna i söder och mellan sverige.

Användarvisningsbild

Re: Prestationer och kostnader för röjning

vetinte  
#229261
Martin_G skrev:Vetinte: ibland undrar jag.... :???: vad håller man på med???
Men dessa episoder brukar vara lätträknade och till slut landar jag i samma analys varje gång. Att röja i egen skog är bland det roligaste jag vet!

Ja jag med. Men det visar lite på vart vi är på väg. Det har sket i andra branscher o det kommer inom detta med om inget görs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).