Skogsnyheter

Miljömålsberdningens rapport.

64 inlägg 41617 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

vetinte  
#221575 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:28, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221716
vetinte skrev:
Niking skrev:Visst är det roligare att se bebodda gårdar än förfallna hus och ruiner. Men dessa boställen måste trots allt vara bärkraftiga av sig självt. Antingen styckar man av en hästgård (som säljs till någon gröna vågare), samtidigt som skogen säljs till någon kapitalstark granne. Eller så spar man fastigheten tills vidare, men bor och arbetar på annan ort. Tycker inte samhället ska tvinga fram olönsamma museigårdar via en korkad lagstiftning, som bara lägger en död hand på utvecklingen.


:???: Jag kan se din tanke. Och jag kan tycka att det borde funka. Men det verkar bara funka i teorin o inte i praktiken tyvärr. Inte i den mån jag skulle vilja i alla fall. Så något borde göras för att få dom gamla hemmanen ut på marknaden medans tid är. Att tinga någon till något är oftast ingen bra lösning. Men just bosättningskravet tyckte jag var bra och jag såg en förändring till det sämre när det togs bort. Kanske skulle kunna göra på annat sätt för att "hinna" innan alla hus är förstörda. Jag vet inte. Men nått borde göras. Och jag tror inte att "marknaden" själv kan göra det. Nån form av styrmedel behövs nog.


Nja, inget bosättningskrav om jag får råda. Men vi kan nog inte enas på denna punkt.

vetinte skrev:
Niking skrev:"Det fixar nog marknaden. Utbud och efterfrågan. Ökar efterfrågan, så ökar priset. Blir det för dyrt, så minskar efterfrågan - och på sikt även därmed priset!"

Det går för sakta :lol:
Tror vi går miste om för mycket och för många år.


Tålamod är ett beskt träd med ljuva frukter...

vetinte skrev:
Niking skrev:Statlig eller överstatlig inblandning leder snart till oreda och kostsamma inlåsningar. Låt aktörerna själva sätta spelreglerna, så blir det minst byråkrati.

Ja och det ar visat sig tidigare. Men med det i bakhuvudet så borde man kunna fatta sådana beslut och ge sådana möjligheter att resultatet blir ett annat.


Men då är staten där och styr igen och vi får en massa oönskad byråkrati.


vetinte skrev:
Niking skrev:Jo, det är ju ofta dyrare att bygga nytt, än att renovera gamla byggnader. Men som alltid bör köparen analysera objektets helhet innan vederbörande slår till på det. Annars kan det bli många obehagliga överraskningar.

Jo vist skall man göra en värdebedömning utefter sina möjligheter.
Men det är svårt att göra det på en fastighet som man får till svar vid förfrågan "den kan vara bra att ha". Och det svaret gäller en mängd saker. Letade andra traktor i 3 år. Och såg flera gamla som bara stod men när man frågade om dom var till salu så fick man svaret "den kan vara bra att ha" o vissa var reda då renoverings objekt :lol: Vågar inte tänka på hur dom ser ut idag.
Och där ser jag ett (som jag tycker) problem. Det är bättre att det står och förfaller/försvinner än att någon annan skulle kunna få nytta av det. Vet inte om det kan ha med avunsjuka att göra elle rent djävulskap. :lol:


Jag tror faktiskt inte de jävlas med dig, utan att de faktiskt anser att de gamla traktorerna kan vara bra att ha.

vetinte skrev:
Niking skrev:Många som kör med traktor och motorsåg i slutavverkning, har nog en annan huvudsaklig inkomstkälla än den egna skogen. Då blir skogsbruket en hobby som möjligtvis behöver gå runt, men inte generera någon lön.
Inget fel i hobbyskogsbruk, men alla vill inte bedriva detta idag.


Nej det köper jag. Men där finns folk som vill och skulle kunna driva ett mindre jord/skogsbruk vid sidan av ett annat jobb. Tyvärr finns där för få sådana mindre fastigheter kvar.
Sedan vad gäller inkomst så behöver man bara så hög så den täcker utgifterna. Allt utöver det är "pilsnerpengar" :lol:


Jag hade en gång en ekonomilärare på Plönninge, som verkligen levde som hon lärde. Bodde i ett gammalt hus, duschade varje morgon i 12-gradigt "varmvatten", köpte alltid storpack och odlade sina grönsaker och så vidare. Hon kunde naturligtvis lägga undan en försvarlig slant varje månad. Dessa pengar reste hon sedan upp, vilket resulterade i flera bildvisningar när hon hade kvällsjour på skolan.


vetinte skrev:
Niking skrev:Tja, ska ett torpställe utvecklas, så att det ger en hygglig lön till ägaren, så krävs antingen ett rejält tillköp eller en ordentlig diversifiering (turistverksamhet, tillverkning, sågverk etc.) För att leva på hederlig virkesproduktion kommer aldrig att funka på ett torpställe med dagens priser./Niklas

Det är ju ett sätt. Och jag håller med.
Men där finns andra lösningar, Halvtids jobb utanför, att bara en i familjen jobbar etc etc.
Och ang att bara en i familjen jobbar så skulle man ju kunna tänka sig att det lösgör ett arbetstillfälle på marknaden som en annan behövande skulle kunna få. O då är vi ett steg på vägen med att minska arbetslösheten också :wink: :grin:


Det finns många sätt att minska arbetslösheten. Ett sätt vore ju att återupprätta hemmafruarnas status. Men det går trögt när t.ex. de invandrade muslimerna försöker med detta :lol:

Ett annat sätt vore ju att minska skatter och avgifter på arbete. Straffskatter på hälsovådlig tobak och alkohol kan nog vara ok, men höga straffskatter på nyttigt arbete? (Fritt citat efter Åsa Domeij).

vetinte skrev:Nej men KOLLA :surp: :!: Jag fixade det :grin: Tack ska du ha :grin:


:-bd
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

towes  
#227307 Lite nytt i denna tråden.

I ATL står en kort artikel författad av en herre från Södra som deltagit i arbetsgrupper i det s.k. dialogprojektet som Skogsstyrelsen sjösatt. Alltså inte inom själva miljömålsberedningen, men ett resultat som borde vara intressant för beredningen att använda som input i sitt arbete.

http://www.atl.nu/synpunkten/skogsstyre ... eredningen

Artikeln är kortfattad och något knapphändig, men det framstår som att dialogen mellan representanter för skogsbruket, samhället och naturvården kommit fram till konkreta förslag. Dock, "oron gnager, tar man till sig dialogens resultat, får den politiskt genomslag?"

"Låter man sig förföras av en miljöopinion som gärna förvränger sanningen på miljöretorikens altare?
Reagerar man när verkligheten förvanskas i Naturskyddsföreningens tågreklam: ”Nils Holgerssons ganska värdelösa resa genom Sverige med kalhyggen, planterade träd och skogsmaskiner, en ganska värdelös skog för människor
”?

"I andra branscher och samhällssektorer skulle människors egna miljöinitiativ hyllas, i stället möts skogsägarna av ifrågasättande och skepsis.
Det är ovärdigt och oförtjänt. Dialogens förtjänster verkar inte heller slå an hos Miljömålsberedningen.
Blev samtalen helt enkelt för bra och konstruktiva när skogsnäringen bjöds in? Jag bara undrar…
"

Läs och begrunda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Flax12  
#227335 Det känns onekligen olustigt att läsa artikeln. Ska man inte få känna någon stolthet att jobba med något som är allt för få förunnat, och ger så mycket tillbaka. Att mer eller mindre dras med ansiktet ner i skiten, via reklam som beskriver skogen som värdelös för människor. Finns absolut all anledning att vara både vaksam på det som sägs och skrivs i ämnet. Men framför allt möta debatten sakligt och sansat. Det är ett problem när människor i allmänhet inte kommer ut i skogen på det sätt som dom borde. Den lite "konstgjorda" skogen vid elljusspåret kontra det "fula" hygget som inte alltid är ett bolag, men som lyfts fram i olika medier. Att göra "vackra" hyggen för dom som vaknar upp varje morgon med betong o asfalt utanför fönstret, är minsann en utmaning. Upplysningen av vad skogsbruk verkligen är får inte bli en fasad som inte går att skapa överallt. All skog är inte "vacker". Skog är varierande, får vi dessutom äran av att sköta en bit egen skog så blir den unik just för dig. Lagar o förordningar, pekpinnar o förstå sig påare gör sig inte i den mångfald som så många skogsägare står för. Tyvärr så minskar skaran av dom skogsägare som ger sin skog den tid det tar. Då blir det ett bolag eller en förening som "tar över" för att tiden inte räcker. Och den stressen som en inköpare eller en stackars sate till entreprenör förmedlar tar verkligen död på helhetstänket för den fastigheten när det gäller mångfald. Viktigt att vi som är skogsägare tar på oss rollen som dom skogs ambassadörer vi faktiskt är. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

towes  
#228234 Åter lite nytt, denna gången från Sveriges Radio. Lyssnade på inslaget, men hörde bara en sida komma till tals. Ganska vinklat eftersom endast åsikten om ökat behov skyddade arealer nämns.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... nspecified

MP är missnöjd för att man i förslaget enligt dem utgår från vad staten har råd med istället för att bortse från ekonomin och skydda så mycket som behövs (läs: som DE anser behövs). Åter inte ett ord om de frivilliga insatser som görs i det tysta.

"I svensk skog ska miljöhänsyn och produktion av virke och timmer förenas på jämställda villkor. Skogsbruket har tidigare fått hård kritik för att inte ta tillräcklig hänsyn till miljön, utan vara alltför inriktad på virkesproduktion. Oppositionen anser att balansen mellan miljö och produktion inte är bra i förslaget."

I det utkast jag sett tidigare föreslogs ganska långtgående lagändringar gentemot skogsägare för miljöns skull. Men jag vet iofs inte vad som skett däretfer. Om det ligger kvar kan jag bara känna att "mycket vill ha mer".

Frågan är oavsett vad rapporten är värd efter nästa vals maktskifte. För allt annat än S+MP+V vid rodret vore en högoddsare enligt mig, även om S går till val utan uttalade bundsförvanter. Att MP och V gärna skyddar allt som går och lite till känns också tämligen säkert, frågan är bara hur långt man når i förhandlingar när det efter valet ska köpslås om statsbudgeten.

Men, vi är ju inte där ännu...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228358
towes skrev:Åter lite nytt, denna gången från Sveriges Radio. Lyssnade på inslaget, men hörde bara en sida komma till tals. Ganska vinklat eftersom endast åsikten om ökat behov skyddade arealer nämns.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... nspecified

MP är missnöjd för att man i förslaget enligt dem utgår från vad staten har råd med istället för att bortse från ekonomin och skydda så mycket som behövs (läs: som DE anser behövs). Åter inte ett ord om de frivilliga insatser som görs i det tysta.


Nä, miljöpartisterna vill ju som vanligt bara konfiskera så mycket mark som möjligt. Inget nytt under solen direkt.

towes skrev:"I svensk skog ska miljöhänsyn och produktion av virke och timmer förenas på jämställda villkor. Skogsbruket har tidigare fått hård kritik för att inte ta tillräcklig hänsyn till miljön, utan vara alltför inriktad på virkesproduktion. Oppositionen anser att balansen mellan miljö och produktion inte är bra i förslaget.".


Själv är jag mest upprörd efter den ekonomiska obalansen i skogsägarens plånbok mellan naturvård kontra virkesproduktion. Den obalansen måste först rättas till! Sedan kan vi möjligtvis ha en seriös diskussion om andel naturvård kontra andel virkesproduktion.


towes skrev:I det utkast jag sett tidigare föreslogs ganska långtgående lagändringar gentemot skogsägare för miljöns skull. Men jag vet iofs inte vad som skett därefter. Om det ligger kvar kan jag bara känna att "mycket vill ha mer".

Frågan är oavsett vad rapporten är värd efter nästa vals maktskifte. För allt annat än S+MP+V vid rodret vore en högoddsare enligt mig, även om S går till val utan uttalade bundsförvanter. Att MP och V gärna skyddar allt som går och lite till känns också tämligen säkert, frågan är bara hur långt man når i förhandlingar när det efter valet ska köpslås om statsbudgeten.

Men, vi är ju inte där ännu...


Om jag inte missminner mig, så var det en liknande förhållande mellan blocken något år före förra valet. Så förhoppningsvis blir det en liknande vändning inför nästa val. 🙏 Räcker väl annars med att påminna om vänsterpartiets skogspolitiska motion viewtopic.php?f=112&t=11767 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Camwood  
#228366 Huvaligen :cry: vilken hemsk tanke (mardröm) att den rödgröna röran får makten över skogsplitiken med allt vad det medför för konsekvenser för äganderätten:sad: Kanske borde man redan nu planera inför ett skifte i skogsplitiken :?: Jag har en stor (för mej) gallring på ca 8 ha jag ska nog skynda på den lite, som tonen är i debatten från dom rödgröna så blir det säkert någon avgift/miljöskatt på slutavverkningar och gallringar.
Och att vi skogsägare får någon ordning på allemansrätten, det kan vi bara glömma, tvärt om det kan nog bli värre .Tänk på det ni som har skog!!!
Nu låter jag negativ men läser man vad miljömupparna skriver i debatten så är det svårt all inte bli orolig, och allt tyder på att dom får mer och mer inflytande.
Skiljelinjen mellan blocken är inte dom vanliga frågorna om jobb,skola ekonomi ,osv, utan gränsen går vid synen på äganderätten, också staten kontra individen,den enskilde.
Skall STATEN,MYNDIGHETER bestämma eller skall jag som skogsägare och individ göra det?
Därför kommer jag att rösta på något parti innom alliansen.
Den nuvarande regeringen är inte på något vis den bästa och jag e inte nöjd med den, men med tanke på alternativet (dom rödgröna)så måste jag rösta på det minst dåliga.

Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

torpöbo  
#228368 Det värsta är att våra medier enbart nästan för fram miljömupparnas tankar. De som miljömuppar vill vara bland vanligt folk fattar ju tyvärr bara det som sägs hos media o ju mer utrymme mupparna får desto värre kommer det blir.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228594 Tydligen sågas förslaget av "naturvänner" typ SNF http://www.atl.nu/skog/naturv-nner-s-gar-skogsf-rslag
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

towes  
#228786 Idag är det tydligen dagen D för miljömålsberedningen, som lämnar över delbetänkandet till regeringen. Har sökt efter rapporten i sin helhet men den tycks ej vara publicerad på regeringens hemsida ännu. Men här är i alla fall några artiklar i frågan:

http://www.lantbruk.com/skog/beredninge ... nspecified

http://www.skogsaktuellt.se/?p=42994&pt=108&m=1422

http://www.atl.nu/skog/beredningen-s-ga ... wf-och-lrf

[EDIT: Lagt till extra länk]

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Martin_G  
#228939 Äntligen hittade jag tråden.

BRA initiativ, towes!

Här är rapporten, del 1 (Ujjj, kommer det mera??).

http://www.regeringen.se/sb/d/16982/a/219086


Återkommer när jag läst igenom.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228957 Skogsägare kan bli lättare att straffa http://www.atl.nu/skog/skogs-gare-kan-b ... tt-straffa
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229462 Kommentarerna är inte nådiga mot miljörådsberedningen från skogsägarhåll:

Rättsosäkert http://www.lantbruk.com/skog/det-ar-otillrackligt
Skrivbordskonstruktion http://www.lantbruk.com/skog/det-kanns- ... nstruktion

Myndigheterna kontrar:
Markskador kan undvikas http://www.lantbruk.com/skog/hog-acceptans-markskador
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Martin_G  
#229542 En kommentar till, denna gång Herman Sundqvist skogschef sveaskog.

Han har ju rätt, men det känns väldigt tandlöst.

http://www.atl.nu/synpunkten/ingen-tj-n ... t-oenighet

Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Martin_G  
#229685 Flera trådar här är ihopkopplade men jag tror vi gör klokt i att se dessa fenomen som olika intressenters "upprustning" inför efterdyningarna på miljömålsberedningens arbete.

http://www.atl.nu/skog/s-dra-inf-r-gara ... markskador

http://www.atl.nu/skog/svenskar-vill-skydda-sin-skog


Arbeta proaktivt (tex södras markskade-garanti) tror jag kan vara ett bra förhandlingsargument.
Sedan är det ju en svår avvägning mellan att stå upp för välgrundade principer och ge utrymme för förbättringar av praxis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).