Skogsröjning

mygg

54 inlägg 36705 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

mygg

mrvimek  
#228531 ni som jobbar med skogsröjning. Hur skydda ni er mot mygg och knort så dela me er av tips :)



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: mygg

röjjare  
#228533 Jag upplever att jag får mest bett då jag tankar eller filar.
Mina teorier är att småjävlarna irrar in sig i kylfläkten medan sågen går, eller att de blir förvirrade av avgaserna.

Avatar Fallback

Re: mygg

tallen100  
#228538 Tror dom små liven har svårt för tvåtaktsrök :grin:

Användarvisningsbild

Re: mygg

anersimyra  
#228540 :P Det enda som hjälper är att jobba på.

Användarvisningsbild

Re: mygg

machonisti  
#228565
anersimyra skrev::P Det enda som hjälper är att jobba på.

Det bästa myggmedlet är alltså motorsåg i rörelse :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: mygg

traktorz  
#228566 Fast du är förmodligen då en "mosquito magnet", eftersom det påstås att koldioxid och värme är just det som lockar de blodsugande honorna. Vår doft maskeras säkerligen också av Aspen-röken.

Användarvisningsbild

Re: mygg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228585 Radion i lurarna och röjsågen igång jämt, då hinner man inte märka ev mygg.

Avatar Fallback

Re: mygg

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228587 Tank på ryggen med automattankning och aldrig stensåga då.

De är hemska de små liven. :(

Avatar Fallback

Re: mygg

mrvimek  
#228623 mm ja vet och ja jobbar som maskin/markgubbe så man har ibland stora problem så va så medel ni använder va ja nyfiken på ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: mygg

halvproffs  
#228625 Jag tycker att Djungelolja fungerar bra. Här skulle Famag ha svarat som bor i Sveriges värsta myggställe (Österfärnebo) när Dalälven har svämmat över. Numer besöker han forumet sporadiskt då han tyvärr tröttnat lite.

Användarvisningsbild

Re: mygg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228626 själv tycker jag att mygga roll-on fungerar relativt bra.

Men när man röjer så är det bara se till att ha korta stillestånd...

även om man smörjer in sig med diverse produkter så svettas man bort skyddet väldigt snabbt!

Avatar Fallback

Re: mygg

Husqy346  
#228628 Djungel olja på huden samt preparera kläderna med Mygga spay sedn går de inte på en !

Användarvisningsbild

Re: mygg

anersimyra  
#228631
SkogsGotte skrev:själv tycker jag att mygga roll-on fungerar relativt bra.

Men när man röjer så är det bara se till att ha korta stillestånd...

även om man smörjer in sig med diverse produkter så svettas man bort skyddet väldigt snabbt!
Som du säger svettas man ju bort medlet rätt snart,man måste alltså dränka in sig rejält under dagen, en fundering jag hade när jag röjde ett jävligt myggrikt område, var hur mycket av medlet man själv får i sig under t.e.x en vecka. :surp:

Avatar Fallback

Re: mygg

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228636 Mygg A fungerar men bara halvtaskigt.
Läste i en finsk skogstidning (som skriver på svenska) att man skulle hänga upp ett knippe almkvistar med löv, myggen drogs då till almbladen, i det rummet.
Är numera ganska luttrad vad gäller mygg-metoder, och denna har jag inte provat ännu.
Det verkar för bra för att vara sant, och när det gäller mygg hjälper inte någon placeboeffekt.

Men ännu är undrens tid inte förbi. För vi har ännu INTE NÅGRA MYGG.

Användarvisningsbild

Re: mygg

T Landström  
#228637 Jag va i Ryssland och tävlade sommaren 2009 och där va myggen helt otroligt aggressiva...det hjälpte inte med den "riktiga" Djugeloljan... Dom bet tom igenom kläder...
Det jag lärde mig av den tävlingen va att man fick försöka ignorera myggen...jobbigt i början på myggsäsongen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).