Motorsåg och handhållet

Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

26 inlägg 13185 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Werner85  
#228434 Hej

Går i tankar om att skaffa en ny såg då jag precis blivit med egen skog.
Har en HVA 55 från -00 tror jag men vill ha något annat, inte för att det är en dålig såg, men jag vill ha någon med lite mer klös i. 😈

Någon som har förslag på lämplig såg till mig. Kommer att ha den till vedsågning, lite gallring men även en del fällning av grova träd.
Gillar Husqvarna så det får gärna bli en sådan.
Viktmässigt liknande 55'an.

Har kikat på begagnade 353 som ligger bra i pris för min plånbok, vet ej om det är en lämplig såg dock.
Beg. 346 kollar jag med på men det känns som de är väldigt dyra i förhållande till skicket.

Så ös på med lämpliga sågar till mig! :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

JensSkoog  
#228437 Jag ville tittat efter om det fanns non begagnat Stihl MS 260 der ute. Det er en perfect all-round-såg for slikt, men det finns sekert också Husqvarna också.

Avatar Fallback

Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Werner85  
#228440
JensSkoog skrev:Jag ville tittat efter om det fanns non begagnat Stihl MS 260 der ute. Det er en perfect all-round-såg for slikt, men det finns sekert också Husqvarna också.


Min far har en MS 260 men jag gillar den inte särskiljt mycket, tycker den känns "sladdrig" i hanteringen ända sen den var ny och något trög motorkaraktär.
Pappa han är dock nöjd med den! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

JensSkoog  
#228444 Har hatt dom flesta merken, men nu har jag fyra av merket Stihl, och jag gillar dom hemskt mycket, men det er slik med såger som med bilar at det er viktigt å finna en såg som trivs i handen och passar i styrkan. Lykket til med jakten!

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Blivande snickare  
#228445 Du kan inte tänka dig skaffa en såg till som komplement? Man kan inte ha förmånga sågar som många här på forumet kan intyga! :mrgreen:

Nu vet jag inte nåt om 55:an och hur den är som såg men om du ändå är lite nöjd med den så spara den som reserv såg åtminståne!

Avatar Fallback

Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Werner85  
#228470
Blivande snickare skrev:Du kan inte tänka dig skaffa en såg till som komplement? Man kan inte ha förmånga sågar som många här på forumet kan intyga! :mrgreen:

Nu vet jag inte nåt om 55:an och hur den är som såg men om du ändå är lite nöjd med den så spara den som reserv såg åtminståne!



Jo tanken är att jag skall ha kvar den som reserv. Nej man kan aldrig ha för många sågar! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Blivande snickare  
#228471 Nej jag skulle inte ha nåt emot några till! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

anersimyra  
#228475 Kontakta Bo Zenk Nyköpings hyrmaskiner AB 0155 269030. Dom är riktigt stora på HVA och brukar ha gott om begagnat. Slå till på en 346 om dom har, den drar med lätthet ett svärd på upp till 18 tum.

Avatar Fallback

Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Werner85  
#228480
anersimyra skrev:Kontakta Bo Zenk Nyköpings hyrmaskiner AB 0155 269030. Dom är riktigt stora på HVA och brukar ha gott om begagnat. Slå till på en 346 om dom har, den drar med lätthet ett svärd på upp till 18 tum.


Okej, det skall jag göra, tack!
Så en 346 är värd att lägga lite extra pengar på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Blivande snickare  
#228491
Werner85 skrev:Så en 346 är värd att lägga lite extra pengar på?

Ja, en som inte är fullständigt slutkörd då förstås.

Användarvisningsbild

Re: Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

totte  
#228499
Werner85 skrev:
anersimyra skrev:Kontakta Bo Zenk Nyköpings hyrmaskiner AB 0155 269030. Dom är riktigt stora på HVA och brukar ha gott om begagnat. Slå till på en 346 om dom har, den drar med lätthet ett svärd på upp till 18 tum.


Okej, det skall jag göra, tack!
Så en 346 är värd att lägga lite extra pengar på?


Ja, en i bra skick är värd en extra slant. Det en av senare års mest pålitliga sågar, och allmänt ansedd som en mycket bra såg att hantera, rapp och stark för sin storlek.

Användarvisningsbild

Re: Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

anersimyra  
#228532
totte skrev:
Werner85 skrev:
anersimyra skrev:Kontakta Bo Zenk Nyköpings hyrmaskiner AB 0155 269030. Dom är riktigt stora på HVA och brukar ha gott om begagnat. Slå till på en 346 om dom har, den drar med lätthet ett svärd på upp till 18 tum.


Okej, det skall jag göra, tack!
Så en 346 är värd att lägga lite extra pengar på?


Ja, en i bra skick är värd en extra slant. Det en av senare års mest pålitliga sågar, och allmänt ansedd som en mycket bra såg att hantera, rapp och stark för sin storlek.
Det håller jag med om, den "susar på" riktigt, riktigt bra. Kanske den bästa jag kört under snart 40 år i skogen. Det blir intressant att jämföra med 550 som jag tänker anskaffa dom närmsta dagarna. :P

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228544
anersimyra skrev:Slå till på en 346 om dom har, den drar med lätthet ett svärd på upp till 18 tum.


såja såja! visst drar 346 runt ett 18" svärd! men att säga att den gör det med "lätthet" är nog att undanhålla verkligheten en aning! en såg från rusta på 25cc drar också runt ett 18" svärd!....går det fort?..nej!

anser nog att det ska vara ca 60cc plus om man ska ha 18" svärd! sen får ni tycka vad ni vill!

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

anersimyra  
#228554
Huggarn skrev:
anersimyra skrev:Slå till på en 346 om dom har, den drar med lätthet ett svärd på upp till 18 tum.


såja såja! visst drar 346 runt ett 18" svärd! men att säga att den gör det med "lätthet" är nog att undanhålla verkligheten en aning! en såg från rusta på 25cc drar också runt ett 18" svärd!....går det fort?..nej!

anser nog att det ska vara ca 60cc plus om man ska ha 18" svärd! sen får ni tycka vad ni vill!
Verkligheten är att jag har 40 års erfarenhet av att fila kedjor, jag är dessutom jävligt bra på att fila till en perfekt skärande kedja. Utan tvekan sågar jag med lätthet igenom både ek, lönn, oxel och ask med 346:an och 18 tum, det i grovt virke där hela svärdet utnyttjas. Men självklart hänger allt på en perfekt slipning med 18 tum och 346. Skillnaden i varv mellan 15 och 18 är försumbar bara kedjan är perfekt. Självklart går det än bättre med 60 cc, än bättre går det med 70, men som sagt, rätt filat, ja då skär 18 tum och 346, med LÄTTHET igenom virket vi har i vårt avlånga land.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re:Ny såg, skall byta från HVA 55 till??

Werner85  
#228589 Tack för alla svar!

Jag får leta efter en 346'a känns det som, dock svämmar ju inte marknaden över av dom direkt.. :???:
Om någon vet om en till salu, gärna i västra Götaland å Värmland, får ni gärna höra av er!

Förresten, är det stor skillnad på den gamla modellen å den senare?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).