Motorsåg och handhållet

Husqvarna 357xpg startar ej

47 inlägg 33871 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 357xpg startar ej

D09  
#228174 Hej

Lånat farsans såg och nu vill den inte starta

Sist jag använde den så bluddrade den lite, trodde soppan började ta slut och stängde av den. Idag när jag skulle få undan alla träd som ligger på parkeringen så vägrar den starta :(

Kör Aspen 2T
Finns gnista, vit/gul. Kanske tändstiftet som ska bytas?

Får uppfattningen om att soppan inte kommer fram.
-kollat bränslefiltret och det var ok.
-provat att manuellt suga fram bränsle innan förgasaren och det funkade.
-provat att injektera soppa direkt till förgasaren via ord inkommande bränslenippel.

-Gjort rent luftfiltret.
-provat att fylla på lite soppa vid tändstiftet utan resultat.
-kollat toppen på kolven och den ser ok ut.
- Får uppfattningen av att den ger kompression.

Den tänder inget alls, typ som att stoppen skulle vara i, men gnista kommer iaf.

Var ska jag felsöka?

Tror att det är antingen ingen soppa som kommer fram. Pump?
Alt stopp i luftkanaler, kanske kommit ned något när jag gjorde rent.
Eller tändstiftet....

Hur ska jag felsöka? :)

Alla tankar, tips, idéer är välkomna :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

johan eriksson  
#228180 Hur ser stiftet ut när du dragit på den en stund, är det blött eller torrt?
Om det är torrt så får den ingen bensin, är det blött har du förmodligen något tändingsrelaterat problem.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

D09  
#228182 Kör jag med shoken t ex 13 drag så är det fuktigt men inte blött.

Vad hittar man tändstift till dessa sågar? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

totte  
#228197 Troligast dåligt stift, om det inte är nåt annat tändningstrassel. Stiftbyte är första åtgärd. Närmsta motorsågshandlare har stift.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

karlastrid007  
#228300 Ställ den på marken, sätt in foten i handtaget så att gasen trycks in max, sen dra hårt ett par gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

D09  
#228302 Hej :)

Beställt nytt stift, hoppas det är så simpelt :)

Provat o köra en massa ( ca 40 ) ryck med foten vid gasen men händer inget, stiftet blir fuktigt iaf

Provade att låna stift från röjsågen ( inte samma stift ) blev en mycket bättre gnista men starta inte :/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228305 Se till att du får för sågen rätt stift, annars kan det bli konsekvenser. Likaså om du drar med stiftet ojordat eller så.

Kolla kablar, brytare, avstånd till svänghjul så allt är rätt. Kolla även att det gnistrar på såg. Jag testar alla stift innan byte.

Ser på bilden att du har decompressionsventilen intryckt.

Användarvisningsbild

Impulskanalen

traktorz  
#228313 Få se nu, Husqvarnas motsvarighet till Jonsered CS2156 är just 357XP, vilka ju är proffsvarianterna av tvillingarna CS2159/HVA359. Vilka i sin tur delar det mesta med CS2152/HVA353 som vi har.

Baserat på egna erfarenheter med vår CS2152, så sätter jag en slant på att det är slangen till impulskanalen som är problemet med din 357XPG. Byt den slangen!

Tyvärr sitter den knökigt till, jag fick lossa cylindern på vår såg. Vet inte om det finns en bättre metod att byta den slangen?

2152=353
2153=346xpNE
2156=357xp
2159=359

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

D09  
#228409 Trodde jag skulle få stiftet idag på posten men icke :(

Jämförde imorses med stiftet jag lånade från röjsågen och det var exakt samma storlek phuuuuuu ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

D09  
#228410
Mange skrev:Se till att du får för sågen rätt stift, annars kan det bli konsekvenser. Likaså om du drar med stiftet ojordat eller så.

Kolla kablar, brytare, avstånd till svänghjul så allt är rätt. Kolla även att det gnistrar på såg. Jag testar alla stift innan byte.

Ser på bilden att du har decompressionsventilen intryckt.


Ahh den är utdragen numera :) var lite nyfiken på vad det var för blå knapp :)

När du säger gnistrar på såg så antar jag att du menar att ta ut tändstiftet, på med tändhatten och jorda mot t ex cylindern för att se gnista?

   TS
Avatar Fallback

Re: Impulskanalen

D09  
#228411
traktorz skrev:Få se nu, Husqvarnas motsvarighet till Jonsered CS2156 är just 357XP, vilka ju är proffsvarianterna av tvillingarna CS2159/HVA359. Vilka i sin tur delar det mesta med CS2152/HVA353 som vi har.

Baserat på egna erfarenheter med vår CS2152, så sätter jag en slant på att det är slangen till impulskanalen som är problemet med din 357XPG. Byt den slangen!

Tyvärr sitter den knökigt till, jag fick lossa cylindern på vår såg. Vet inte om det finns en bättre metod att byta den slangen?

2152=353
2153=346xpNE
2156=357xp
2159=359


Dum fråga ;)

Hur ser den slangen ut, alt impulskanalen? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

traktorz  
#228421 På vår såg heter den 537 24 65-01, torde vara samma på alla de sågar jag tidigare omnämnt.
CS2152-G.png

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

D09  
#228422 Grymma är ni :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

D09  
#228478 Fick nya stiftet idag

Funka inte

Fick ett tips om att bryta av övre kontakt på ett stift för att se om man får gnista då, tog det gamla och gjorde detta och fick gnista. Ska tydligen vara ett test för att se att systemet klarar att leverera under kompression

Gnistan på det nya stiftet blev mycket "blåare"

En fundering, kopplade på en "spruta" på inkommande bränslenippel på förgasaren och försökte trycka in bränsle den vägen men det var stopp, bakåt i röret till tanken går iaf fint.

Sågen är inköpt runt 2008 - 2009, sparsamt använd kan jag ju tillägga ifall det spelar roll med ålder etc

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 357xpg startar ej

kallen  
#228483 Fattar inte riktigt vad du menar med att bryta av stiftet men man kan öka gapet på stiftet för att se så att gnistan är tillräckligt stark. Har du hällt bensin i luftintaget och den inte startar tyder ju allt på att det är något med tändningen. Kan vara tändspolen som är kass eller inte sitter på rätt plats. Ska vara 0,3mm mellan tändspole och svänghjul för att få rätt gnista.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).