Länkar

Facket, en kvarleva från en annan tid

55 inlägg 51607 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228139 Nu tillåter inte gs-facket att man med enskild firma och inga anställningar utför jobb åt företag med kollektivavtal med gs.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228152 Jamen då har vi gått varvet runt, eftersom vi diskuterade vad det fanns för anledningar till AB, förutom fackets krav. :D

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

JD 2006  
#228156 Ja Mangan jag tycker faktiskt du har rätt i det med att det känns väldigt onödigt att "bara" röja på ett AB. Speciellt i norra delarna av landet då röjsäsongen är väldigt kort jämfört med söderöver.
Har man otur här så är det bara drygt 5 månader som går att röja. Då är det ju enkelt när man har en kombo av enskild firma och anställning. Men men för och nackdelar med allt som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

ÅsaNisse  
#228160 Ingen som har hittat nöten???
Facket får inga avgifter från F-skattaren...
Därför ska man försöka stänga alla möjligheter till att vara F-skattare.
Om man jobbar genom ett bemanningsföretag som betalar hängavtal till facket så går det bra.
I alla fall vad gäller SEKO. Detta visar vad som är problemet.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Tosca  
#228163 Kan det vara svårare att få a-kassa om man är f-skattare än om man är anställd i ett AB?

Tjänstepensionssparandet ska om jag förstått det rätt vara förmånligare i ett AB.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

JD 2006  
#228177
ÅsaNisse skrev:Ingen som har hittat nöten???
Facket får inga avgifter från F-skattaren...
Därför ska man försöka stänga alla möjligheter till att vara F-skattare.
Om man jobbar genom ett bemanningsföretag som betalar hängavtal till facket så går det bra.
I alla fall vad gäller SEKO. Detta visar vad som är problemet.


Ja det skall ju vara riktigt besvärligt att bo på den svenska "landsbygden" idag. Ju mer samhället försvårar såna här saker så ju färre blir det ju naturligtvis som kan bo och verka där. Så det håller ju på att lyckas riktigt bra i den meningen iaf. :???:

När de flesta bolag idag sätter kvalitet som tredjeplats på prioritet vid upphandlingar och på första plats priset. Då blir det genast där pckså svårt för en enskild företagare att konkurera med de företag som kommer långt ifrån med sina "avtal" m.m.

Användarvisningsbild

Re: Facket, en kvarleva från en annan

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228184 Ja det skall ju vara riktigt besvärligt att bo på den svenska "landsbygden" idag. Ju mer samhället försvårar såna här saker så ju färre blir det ju naturligtvis som kan bo och verka där. Så det håller ju på att lyckas riktigt bra i den meningen iaf. :???:

När de flesta bolag idag sätter kvalitet som tredjeplats på prioritet vid upphandlingar och på första plats priset. Då blir det genast där pckså svårt för en enskild företagare att konkurera med de företag som kommer långt ifrån med sina "avtal" m.m.[/quote]

Hela den här tråden låter ju riktigt trist. Det kan inte var ok att aktivt motarbeta en speciell företagsform på detta sättet. Särskilt som staten de senaste åren kraftigt har förbättrat möjligheterna för enskild firma. ÄR ju inte ås stor skillnad, förutom kopplingen till den egna ekonomin, som skiljer från AB idag för små företag. Ni som har varit med, vad skulle behöva göra? Kanske ett generellt undantag för företag som drivs som enskild firma från "fackliga påtryckningar".

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228187
Tosca skrev:Kan det vara svårare att få a-kassa om man är f-skattare än om man är anställd i ett AB?

Tjänstepensionssparandet ska om jag förstått det rätt vara förmånligare i ett AB.


Tror det är ungefär samma i fåmans-AB som i enskild firma.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Brickan  
#228206
JD 2006 skrev:Ja det skall ju vara riktigt besvärligt att bo på den svenska "landsbygden" idag. Ju mer samhället försvårar såna här saker så ju färre blir det ju naturligtvis som kan bo och verka där. Så det håller ju på att lyckas riktigt bra i den meningen iaf. :???:
GS-Facket är förstås del av samhället, men det är bara GS-Facket som sticker in denna käpp i hjulet. Det är så avtalat mellan skogsbolagen och deras anställda. Representerade av sin fackförening, GS-facket.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

JD 2006  
#228217 Ja visst är det så.

Uvskogen: Ja det är trist och det tycker jag inte man ska försöka dölja eller glömma bort, det är bara ett faktum. För den saken så ska vi inte gräva ner oss utan disskutera olika vinklar och möjliga lösningar på detta problem som jag tycker det faktiskt är.

Det finns ju en hel del norska medlemmar här så det skulle vara intressant att höra lite tankar och få lite insyn i hur det funkar med landsbygden i Norge, med hänseende till skogsbruk och egenföretagande m.m.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

svea  
#228394
T Landström skrev:Det är sant...men jag tror att man trots allt tjänar på ett AB i längden...

Den sitsen jag sitter i nu med skulder efter mitt företag tror jag hade varit enklare att hantera om jag haft ett AB...



Varför hade det varit lättare att hantera? Jag tolkar det som att du tycker det är ok att skaffa AB för att det är lättare att gå i konkurs med ett AB = behöver inte betala tillbaka skulder i.o.m att det inte drabbar din privata ekonomi på samma sätt.

Användarvisningsbild

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

T Landström  
#228398 Inte för att det är lättare att gå i KK...utan för att det inte drabbar min privata ekonomi på samma sätt...
Jag kommer inte kunna ta ett lån på många år som det är nu...pga av att jag har en kund som inte vill göra rätt för sig...
Kanske som låter som att jag vill slippa undan att betala skulderna men så är det inte...bor i en såpass liten ort att man vill göra rätt för sig...

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

JD 2006  
#228399
T Landström skrev:Inte för att det är lättare att gå i KK...utan för att det inte drabbar min privata ekonomi på samma sätt...
Jag kommer inte kunna ta ett lån på många år som det är nu...pga av att jag har en kund som inte vill göra rätt för sig...
Kanske som låter som att jag vill slippa undan att betala skulderna men så är det inte...bor i en såpass liten ort att man vill göra rätt för sig...


Trist att det skall drabba en själv när man inte står för själva problemet 😡
Hoppas det löser sig ändå, och de är ju som du säger att som i ditt fall måste de väl vara bättre med AB annars har jag tydligen fel info om AB.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228402 AB är bättre om man tar risker (anställer och stora investeringar). Är man ensamskogsröjare är det inte så stora investeringar (en såg 10.000:-), så då är det bara onödigt. Köper man en skotare och skördare och anställer en gubbe, då är det nästan dumt att inte ha AB. Å andra sidan får man ändå gå i personlig borgen, så låneskulderna blir man inte av med.

Avatar Fallback

Re: Facket, en kvarleva från en annan tid

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228415 Det tråkiga med en röjsåg och enskild firma är att man pga. Facket inte får utföra jobb åt bolagen så då är ju det bara att starta AB om man vill det, därför är ju diskussionen om enskild firma i denna tråden onödig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).