Verkstan

Ny svets

56 inlägg 40180 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Features, features, features

traktorz  
#228021 Alla nya svetsar säljs med mer eller mindre kryptiska features. Helt klart är att nya modeller av svetsar ständigt blir mer kapabla, som t.ex. en försedd med PFC så kan man svetsa med grövre elektroder samt med lägre säkring än tidigare.

De mer kapabla enfasburkarna börjar därför närma sig de klenare trefasburkarna av äldre årgång. Klarar mig nog på 10A tröga säkringar med den här gamlingen, vilket räcker med 2.5mm elektroder och 100A svetsström. Men behöver nog 16A tröga om jag går upp till 4.0mm elektroder, med dubbla svetsströmmen som de kräver.

Featurelista: (Om gamlingen har mer än de tre första så är det bra).
"Hot Start" / adjustable hot start
Anti stick
Arc force / adjustable arc force
Auto Adaptive Arc Force
Premium arc
ArcPlus II
Soft mode / Crisp mode
PFC (Power Factor Correction)
Generator ready
Portable
Long AC cables
skraptändning / Scratch starting
Lift TIG / Lift-Arc
HF start
Slope up / Slope down
DC Micro Pulse
Memory settings
ESAB Caddy LHN-250

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#228129 Kan man köpa beg Luna thytronic r120s? Nån som vet nåt om den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny svets

traktorz  
#228133 - Har den några av de "features" jag räknade upp i mitt förra inlägg?
Senast redigerad av traktorz sön 09 jun 2013, 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

Tosca  
#228134 Det verkar som om du fått med ett engelskt ord mitt i meningen, är det egenskaper du menar?

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#228138 Vet inte nåt om den. Troligen funkar den inte, men 200 kr är inget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny svets

traktorz  
#228141 - Lägg då dessa 200kr på annat än potentiellt skrot.
- Har du behov av en svets, låt de behoven styra!
- Behöver du inte en egen svets, be istället grannen svetsa åt dig vid behov. Grannen om du har tur, har förmodligen väsentligt mer kunskap om rätt val av elektrod, samt skicklighet i att hantera elektrodhållaren.

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#228162 Det vara en ide ja fick, ha som leksak.:grin: Har 2 redan som går på små jobb, dom stora får en verkstad ta, dom som kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

elis  
#228164
jmatsson skrev:Biltema svetsen är det sämsta som jag har haft. Kommer att bli en telwin 165 från nima.
Tack för alla tips.


Är du nöjd med den?

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#228166
elis skrev:
jmatsson skrev:Biltema svetsen är det sämsta som jag har haft. Kommer att bli en telwin 165 från nima.
Tack för alla tips.


Är du nöjd med den?


Fick inte en telwin än, JOBBAR PÅ DET. FICK INTE KÖPA DEN PÅ GRUND AV REGERINGEN PÅ GÅRDEN. utan har en annan gammal svets som funkar med gas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

elis  
#228175 Tja, det är mycket "regeringen" har på sitt samvete. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#228186 :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

boagne  
#228188 Många fina engelska (reklam) ord ,men uppgradera propparna till 20 A ,kostar inte så mycket. Sen kan du köpa en beg omformare eller likriktar pinnsvets 250-400 A (av känt märke), och rutila elektroder . Sen kan alla svetsa

Användarvisningsbild

Re: Ny svets

totte  
#228190 Berätta för regeringen vad det kostar med gas :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny svets

jmatsson  
#228193 Är på väg mot en. Har jag tur så kanske jag får en pinnsvets nästa månad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny svets

simon jonsson  
#228338 Har haft en sån här telwin svets i över 10 år, tycker den funkat bra. Saknar i bland ett längre och mjukare slang paket. Men det ser ut som det sitter ett finare slangpaket nu än när jag köpte.
har använt den mest till reparations svetsning så det är ju inget som använts dagligen.


http://www.lantbutiken.se/butik/telwin- ... svets.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).