Skogsröjning

Röjnin för 125:-/tim

36 inlägg 26928 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

vetinte  
#227823 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

T Landström  
#227833 Så i dom 125 sek ingick skatt och arbetsgivaravgift?

Tycker det rimmar illa...att ena stunden gnälla på att utländsk arbetskraft dumpar lönerna i Sverige...och sedan själv anlita en lönedumpare...
Senast redigerad av T Landström tor 06 jun 2013, 07:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227841 Svartarbete är ingen ny uppfinning. Var medveten om att du får betala helt ur egen ficka utan skatteavdrag. Men om du kan kvitta med svart ved så går det kanske jämt ut.

Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

vetinte  
#227850 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227851 Du menar att du har fått en riktig faktura från en F-skattare med 125:- timme? :surp: :?:
Grattis! :P Men då finns det en fälla till du kan åka dit på. Att F-skattenummret inte är äkta. Att skatteverket tycker att du borde kollat det och skickar på dig arbetsgivaravgifter.

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227867 Om de kan hävda att de har fått ut sina 125 kr efter 30% skatteavdrag som du borde ha gjort så har de ändå klarat sig skapligt. Eftersom beloppen i så fall är hyfsat rimliga så borde de kunna få rätt vid en ev. tvist.

Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

vetinte  
#229262 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

Bergsmannen  
#229268 Kostnaden för polsk arbetskraft är runt 130kr i timmen just nu och är fullt laglig. Att det inte fått så stort genomslag hos gemene man är att det ofta finns ett svenskt företag med i bilden som kan göra rätt stora vinster på timmdebiteringen.

vetinte kan sova lugnt. Du har inte betalt en massa pengar till någon onödig mellanhand. Du har betalat vad det kostar. Det moraliska överlåter jag till var och en.

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

Palakangas  
#229289 "DU som röstar på "ARBETAREPARTIET", röstar på beslagtagande av enskild egendom, DU blir av med dina sparade slantar!"

Valaffisch Kosackvalet 1928

Utvecklingen har gått framåt, min största skräck är det sk "arbetarpartiet", dvs moderaterna. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

vetinte  
#229666 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

kallen  
#229715
Bergsmannen skrev:Kostnaden för polsk arbetskraft är runt 130kr i timmen just nu och är fullt laglig. Att det inte fått så stort genomslag hos gemene man är att det ofta finns ett svenskt företag med i bilden som kan göra rätt stora vinster på timmdebiteringen.

vetinte kan sova lugnt. Du har inte betalt en massa pengar till någon onödig mellanhand. Du har betalat vad det kostar. Det moraliska överlåter jag till var och en.



Så du tror alltså att de skogsvårdsentrepenörer som har utländsk arbetskraft anställd gör stora vinster? Då tror jag du ska öppna ögonen och kolla hur många av de företagen som sköter sig med löner, kollektivavtal med mera som göra stora vinster.

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

Bergsmannen  
#229743
kallen skrev:
Bergsmannen skrev:Kostnaden för polsk arbetskraft är runt 130kr i timmen just nu och är fullt laglig. Att det inte fått så stort genomslag hos gemene man är att det ofta finns ett svenskt företag med i bilden som kan göra rätt stora vinster på timmdebiteringen.

vetinte kan sova lugnt. Du har inte betalt en massa pengar till någon onödig mellanhand. Du har betalat vad det kostar. Det moraliska överlåter jag till var och en.



Så du tror alltså att de skogsvårdsentrepenörer som har utländsk arbetskraft anställd gör stora vinster? Då tror jag du ska öppna ögonen och kolla hur många av de företagen som sköter sig med löner, kollektivavtal med mera som göra stora vinster.



Nej det tror jag inte att de gör och har heller inte påstått.

Däremot skulle jag kolla upp ett företag som tex. erbjuder lettiska röjare och vill ha 300kr i timmen. De flesta östeuropeer som jobbar i Sverige är inte anställda här, de jobbar på utstationeringsdirektivet. Hur omfattande det är inom just skogsvård vet jag dock inte.

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

kallen  
#229781 Tror de flesta har sina arbetare anställda, i alla fall om de röjer åt något av skogsbolagen.

Användarvisningsbild

Re: Röjnin för 125:-/tim

lodjuret  
#235619 Har ingen koll på kostnader för röjning.

Men om man är arbetsgivare och nyttjar arbetsförmedlingen samt hittar rätt personer så kan man hålla nere kostnaderna ordentligt krävs dock hög omsättning på personal.

Särskilt anställningstöd ger 85% i bidrag på hela lönekostnaden i upp till ett år per arbetsgivare. Krävs även att personerna är i fas 3.

Finns alldeles för många företag som anställer på detta sätt inom olika branscher. Och i vissa fall skulle de inte gå runt annars samt en del gör det av girighet.

Påminner om eus jordbrukspolitik. ....

Avatar Fallback

Re: Röjnin för 125:-/tim

skogshasse  
#235620
lodjuret skrev:Har ingen koll på kostnader för röjning.

Men om man är arbetsgivare och nyttjar arbetsförmedlingen samt hittar rätt personer så kan man hålla nere kostnaderna ordentligt krävs dock hög omsättning på personal.

Särskilt anställningstöd ger 85% i bidrag på hela lönekostnaden i upp till ett år per arbetsgivare. Krävs även att personerna är i fas 3.

Finns alldeles för många företag som anställer på detta sätt inom olika branscher. Och i vissa fall skulle de inte gå runt annars samt en del gör det av girighet.

Påminner om eus jordbrukspolitik. ....

den ger inte 85% i bidrag utan upp till 85% på den anställdes lön och inte arbetsgivarens kostnad så jag tror du har genat lite nu och det är inte per arbetsgivare utan per anställd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).