Motorsåg och handhållet

Terracut

21 inlägg 13371 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terracut

M_M  
#22752 Har idag köpt mej en Terracut! Varför vet jag inte.... Kan kanske va bra att ha nån gång. :?
Nån här på forumet som har en, och kanske till och med använt den?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Terracut

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22775
M_M skrev:Har idag köpt mej en Terracut! Varför vet jag inte.... Kan kanske va bra att ha nån gång. :?
Nån här på forumet som har en, och kanske till och med använt den?



Är det "markberadaren" du menar? vi har testat en likvärdig fast rejälare gjord i hardox i princip en platta med tre plattjärns bitar påsvetsade, funka skitbra, den heter KH fräsen å tillverkas av ett företag i leksand (käck å Hebys smides verkstad)

Avatar Fallback

Terracut

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22779 Jag har haft en i några år, den fungerar hyfsat, det går
bra om det inte är stenbunden mark. Har använt den när
jag hjälpplanterar till 700-800 plantor ungefär. Den är väl
lite sliten i hörnen men inte så farligt.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22809 Har en Terracut och har bara använt den till att mylla lite i landet och det fungerar bra. En nackdel är att det stänker ganska friskt om man riktar den lite fel.

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22815
NZ skrev: En nackdel är att det stänker ganska friskt om man riktar den lite fel.


Stänka fritt är stort, men stänka rätt är större :lol:

/Niklas

Avatar Fallback
M_M  
#22820
Är det "markberadaren" du menar? vi har testat en likvärdig fast rejälare gjord i hardox i princip en platta med tre plattjärns bitar påsvetsade, funka skitbra.

Japp, det är markberedaren jag menar. Har även sett det andra modellen du nämner men för priset av tre (3) terracuttar....

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22839
M_M skrev:
Är det "markberadaren" du menar? vi har testat en likvärdig fast rejälare gjord i hardox i princip en platta med tre plattjärns bitar påsvetsade, funka skitbra.

Japp, det är markberedaren jag menar. Har även sett det andra modellen du nämner men för priset av tre (3) terracuttar....



Jo men den håller nog 3 gånger längre åxå... den vi har har inte blivigt mkt nött alls å vi har använt den för att markbereda plantfläckar...

Användarvisningsbild

Re: Terracut

Erre  
#353297 Bump.

Har funderat på en såhär ett tag.
Funkar dom?

Har en fin tallställning på ett område strax över hektaret. På 2/3 av det har det slagit i fint med självsådd.
Men i ena kanten är det mest ormbunkar och gräs. Rätt tjock grässvål. Mycket jord, inte farligt med sten.
Tänkte krafsa runt lite å hoppas att det slår i där med. Så kan man avveckla tallarna om 2-3 år kanske å ha föryngringen klar.

Men som sagt, funkar dom eller är det bara ett snabbt sätt att köra sönder en fungerande röjsåg?

Användarvisningsbild

Re: Terracut

Seb macahan  
#353308 Inte egna erfarenheter men, jag har hört av de som säljer röjsågar att det är rena döden för vinkelväxeln vilket jag har full förståelse för. Jag har också varit på g men avstått för att jag inte vill sabba röjsågen. En liten men rejäl jordfräs kanske? eller H1án den sliter man inte ut i första taget.

Avatar Fallback

Re: Terracut

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353309 KH fräsen som nämns ovan kan döda en röjsåg. Terracuten är det ingen fara med men den åstadkommer inte så mycket heller.

Avatar Fallback

Re: Terracut

Elfving  
#353315 Håller med om att Terracut inte åstadkommer speciellt mycket. Och än om man lyckas nöta ett hål i marken så gäller det att plantsättaren kan hitta det när han kommer med plantorna :mrgreen:
Vill man kunna plantera på rationellt sätt är det "äkta" markberedning som gäller. Det finns många sätt att föryngra, och vad som faktiskt är bäst efter 100 år är inte lätt att veta. Det fungerar i många fall med fröträd och det finns planteringar som misslyckas helt medan det i många fall ser bra ut tio år efter plantering.

Problemet med ormbunkar+gräs är väl att plantorna överskuggas och får en dålig start, men med "rätt" somrar i början kommer de att överleva! Sett över 100 år kan denna mark beskogas i alla fall (ty omkringliggande omständigheter förändras) och en plantering idag med de ogynnsamma förhållanden som finns för plantorna kan vara tveksam på lång sikt ur företagsekonomiskt perspektiv.
Detta är egentligen min egen åsikt, men ta det för vad det är.
Terracut är i af ingen mirakelprodukt!

Användarvisningsbild

Re: Terracut

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353321 Vi kötrde med Terracut föt att kompletteringsplantera. Vi gick två stycken, jag fräste grabben planterade. Vi satte väl några hundra tall. Inga problem med röjsågen heller och de flesta av plantorna tog sig. Lever fortfarande!

Användarvisningsbild

Re: Terracut

Erre  
#353322 Tackar för svaren.

Ska nog köpa en å testa lite själv. Hugger den för kraftigt så man märker att det frestar röjsågen för mycket så får det vara.
Men tycker tanken känns rätt. Allra helst när det är ett så litet område jag har tänkt använda den till.

Användarvisningsbild

Re: Terracut

JensSkoog  
#353331 Jag har användt en treuddig kratkniv i stödplantering. Provade med påsvetsade bitar, men det var ingen höjdare och inte nödvändigt, eftersom det funkar hyfsad bara med kniven, och man kan göra lite djup brunnsröjning omkring plantorna ochså. Använder kratkniven mycket på ena sågen i annat ochså, men har inte haft problem med vinkelväxel till nu :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Terracut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353333 Hur står sig terracut mot en hederlig planteringshacka i effektivitet?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).