Bioenergi

Hur sent hugga björk?

62 inlägg 92240 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222895
opekka skrev:Syrafälla är ju en variant – som jag inte prövat.

Men sett till enbart torkeffekt har jag förstått att under perioden från vårvintern med plusgrader fram tills grönskan kommit så är det som torrast i luften (relativ fuktkvot).

Min gissning är att ju torrare omgivningsluft, desto bättre torkning (förutsatt att luftväxling sker och att veden är kapad och kluven – alltså att fukten inte innesluts i bark/näver).

Det är inte helt enkelt att förstå detta med torkning av naturell kraft. I vintras skrev jag ett inlägg där jag funderade på om ved torkar trots att den är frusen. Spekulationerna och erfarenheterna var många i den tråden: viewtopic.php?f=24&t=15882


Tycker nog inte att det är så komplicerat. Värme och torrt är det som torkar. Att det är bra att ha färdigkluvet till påsk beror mest på att man då kan utnyttja hela torksäsongenens längd. På våren är det kallt, speciellt i år, men den relativa fuktigheten är låg och veden torkar bra. På sommaren är det varmt men ofta hög relativ fuktighet och veden torkar bra men klyver man i juli hinner den inte torka före hösten.
Angående frystorkning av ved tror jag inte en sekund på det.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Brickan  
#222908 Vilket torkar bäst? Om man fäller två likvärdiga björkar med löv. Den ena får ligga enligt ovan och låta löven dra. Den andra kapas och klyvs direkt så att veden exponeras för vinden.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Panne79  
#222910
Brickan skrev:Vilket torkar bäst? Om man fäller två likvärdiga björkar med löv. Den ena får ligga enligt ovan och låta löven dra. Den andra kapas och klyvs direkt så att veden exponeras för vinden.


Jag tycker det verkar rimligt att den torkar bäst om man kapar björken när den knoppar och löven är på väg, nu på våren. Låter den ligga orörd till hösten och sedan kvistar och tar hem den. Har aldrig provat men tänkte göra ett försök i vår.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

skogsbonne  
#222925 låt den inte ligga halva året i skogen, du kan släpa hem den efter 6 v

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

tallen100  
#222926
Brickan skrev:Vilket torkar bäst? Om man fäller två likvärdiga björkar med löv. Den ena får ligga enligt ovan och låta löven dra. Den andra kapas och klyvs direkt så att veden exponeras för vinden.


Beror ju på väder å vind, soligt å blåsigt väder då bör ju den kluvna torka fortare...

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

foton  
#223005 En stor fördel med syrafällningen är att vikten på veden blir mycket lättare när man skall jobba med den.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223498 När jag har testat syrfälla så är min uppfattning att det syrfällda torkar sämre än det uppkluvna. Tycker även att det tenderar att missfärga en aning mellan bark och ved.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Panne79  
#223546 Ja, jag ska nog gör ett försök i helgen. Ta ner lite björk för ved, låta det ligga en månad och kvista och köra hem det.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

JensSkoog  
#224276 Hugg når det passer deg! Har provat syrfellning och det gick bra, men med bjørk er min erfaring at en ikke skal vente lenge med å kapa och dela.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

T Landström  
#224279 Björkarna ligger redan ner...och det har börjat bli knoppar på grenverket... Nu får dom ligga ett tag så får vi se hur det blir med dom...
Jag hann hugga en del björk innan tjälen hade släppt och saven hade börjat stiga...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

towes  
#224489 Var ute och fällde ett halvdussin björkar igår. Knopparna hade precis börjat brista. Hoppas det var perfekt tid för syrafällningen.
Ska ta några till senare i veckan när de hunnit börjat veckla ut bladen.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227437 Jag funderar på om det går ta hand om de grövre stammarna i en sen björkröjning om jag gör det nu i sommar. Klarar sig björken om jag randar den med motorsågen och klyver den i feb-mars?

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

JensSkoog  
#227462
palte skrev:Jag funderar på om det går ta hand om de grövre stammarna i en sen björkröjning om jag gör det nu i sommar. Klarar sig björken om jag randar den med motorsågen och klyver den i feb-mars?

Har gjort det många gonger. Man måsta bara randa skickligt, och godt inn i veden. Tre - fyra randinger på varje stamm, och så måste stammen upp från marken i reis så det er godt om luft omkring den.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Fredrik B  
#227538 Jag har fällt ett 10tal björkar i början av maj som jag kommer låta ligga hela på plats till hösten. Ska bli intressant att jämföra med de jag kommer att fälla i vinter.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

ulfgustav  
#227566 Ett synnerligen effektivt sätt är att nu på våren försommaren syrfälla björk på 2-3 veckor så har löven vissnat och torkningsprocessen i princip avslutad, därefter så skall björken kapas och klyva om det så behövs. För egen del så låter jag kapning och klvning vänta till kommande vår

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).