Traktorer och processorer

Kellfri stegmatare

68 inlägg 58942 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kellfri stegmatare

loppan  
#227394 Kellfri har numer en blåkopia på kesla 40 lf stegmatare.
Någon som vågar prova hur många timmar den går till första svetningen?
Dom har även en kopia på optimal kettningröjare.

Detta är ju två maskintyper som får mycket stryk och som kräver hör stålkvalité,
hur tänkte man?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227397 Antingen så har man tänkt och höjt kravspecifikationerna till kineserna. Eller också har man inte tänkt och då rasar det i bitar tämligen omgående. Hur tänker Kesla och Optimal då? Kommer man dragande med advokater eller tar man det med ro i trygg förvissning om att grejorna ändå kommer att rasa isär?

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

loppan  
#227401 Troligtvis så är grejerna inte mönsterskyddade,det borde man kollat.
Allt i deras sortiment är ju kopierat från andra tillverkare,man så att säga parasiterar ett annat märke.

Optimal kedjeröjaren är ju dessutom en slags kopia,om inte rakt av från Ilsboröjaren som man kan säga är originalet i segmentet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

stegmaster  
#227405 Själv er jag mest nyfiken på priset på dess prylar. :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Flax12  
#227414 Erfarenhet av Kellfri ? Ja, man får vad man betalar för! Dessutom får man prata en hel del med deras personal, lära sig reparera utan manual, upptäcka nya kvaliteter på material ....osv

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

stegmaster  
#227417
Flax12 skrev:! Dessutom får man prata en hel del med deras personal, lära sig reparera utan manual, upptäcka nya kvaliteter på material ....osv

Du menar altså at man får en "utbildning på köpet". :wink: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Flax12  
#227420
stegmaster skrev:
Flax12 skrev:! Dessutom får man prata en hel del med deras personal, lära sig reparera utan manual, upptäcka nya kvaliteter på material ....osv

Du menar altså at man får en "utbildning på köpet". :wink: :lol: :lol:

Ja lite åt det hållet, kompetensutveckling kan vi kalla det :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

machonisti  
#227421
Flax12 skrev:Erfarenhet av Kellfri ? Ja, man får vad man betalar för! Dessutom får man prata en hel del med deras personal, lära sig reparera utan manual, upptäcka nya kvaliteter på material ....osv

Exempel kunde väl vara att tjock Kellfri-plåt är lika med tunnplåt hållfasthetsmässigt?

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

Flax12  
#227422
machonisti skrev:
Flax12 skrev:Erfarenhet av Kellfri ? Ja, man får vad man betalar för! Dessutom får man prata en hel del med deras personal, lära sig reparera utan manual, upptäcka nya kvaliteter på material ....osv

Exempel kunde väl vara att tjock Kellfri-plåt är lika med tunnplåt hållfasthetsmässigt?

Finns en del erfarenheter som säger att det kan stämma på vissa produkter :o

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

totte  
#227425 Det mest hållfasta på en typisk Kellfri-maskin är alla dina egna svetsar.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

machonisti  
#227427
totte skrev:Det mest hållfasta på en typisk Kellfri-maskin är alla dina egna svetsar.

Så när den håller för typiskt bruk är plåten utbytt mot svetsar. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227436 När hände detta? Från början var det väl ett skapligt bra märke?
En bekant har i.a.f en röd kellfriklyv som funkat problemfritt åt både honom och grannar i många år, föregående Kisa var det mer problem med. Just det bevisar ju inget, men det känns som Kellfri var bättre för några år sedan.

Avatar Fallback

Re: Kellfri stegmatare

350  
#227439
D Brown skrev:När hände detta? Från början var det väl ett skapligt bra märke?
En bekant har i.a.f en röd kellfriklyv som funkat problemfritt åt både honom och grannar i många år, föregående Kisa var det mer problem med. Just det bevisar ju inget, men det känns som Kellfri var bättre för några år sedan.

Det var det när dom gammla ägarna drev det.Nya ägare sen några år!

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

stegmaster  
#227441 En undran om Kellfri`s produkter och svetsar.
Varför kan inte Kinesen göra en bra svets??
Har dom fel utrusting, inte kunnig personal (even en okunnig bordet vel få til en bra svetsfoga efter några veckor om han svetsar hela dagen??), dårliga elektroder eller förberedding av stålet, eller va???
Då man endå får göra svetsar, så fatter jag liksom inte varför snåla, och göra dårliga grejor, då det knappast kan kosta multum och göra en ordentlig svets???



Såg förresten at Ingeniörer tjäner riktig bra i Kina(då var jättestor mangel på dessa), faktisk bättre en dom skulle gjordt her i Norden, och då menar jag rakt av (altså inte nån omräkning av levestandard, valuta). :surp:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri stegmatare

loppan  
#227443 Det är inte svetsen det är fel på det är stålvalitén som är kass,allt går ju att böja med bara händerna.
Konstruktionerna på deras grejer är ju annars rätt okej men armeringsjärn får ju att framstå som kompaxel i jämförelse med deras stål.

Vad jag reagerar på när man maknadsför dessa två produkter är ju att de kräver kvalitét.
Att sälja en griplastare av tvivelaktig kvalité till någon som kör lite ved är en sak men en kättningröjare är en annan sak.

Jag har alltid kört med Patu/Kesla i skogen och ofta vart imponerad över val av stål i dom,
det är nämligen nästan omöjligt att borra i.

Har en Osma släntklippare med hammarslagor som har fått bekänna färg i div. stenmurar utan skador
men kan bara föreställa mig hur det kommer att sluta med en Kellfri produkt i samma situation.

Kan sägas att även jag har en röd Kellfri vedklyv med 20 år på nacken som funkar utmärkt så dom har kunnat göra bra grejer en gång i tiden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).